Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
Riksja Travel heeft dit weekend de Sustainable Travel Award gewonnen. De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme.


De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het programma ‘Ontmoetingen met impact’.


Met hun winnende project ‘Impact Inside Out’ verbindt Riksja vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.


‘Impact Inside Out’

"De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. "Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt.


Twee keer zoveel impact creëren

Riksja Travel is ook een van de initiatiefnemers van het Travel Impact Lab. Dit lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab Marius Appelman: "Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”


Verantwoord reizen in de toekomst

Volgens het nieuwste ContinuVakantieOnderzoek is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek van Riksja blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. "We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst.


Collega’s inspireren

Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot is de organisatie samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, duurzaam toerisme, touroperators

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...