Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
Riksja Travel heeft dit weekend de Sustainable Travel Award gewonnen. De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme.


De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het programma ‘Ontmoetingen met impact’.


Met hun winnende project ‘Impact Inside Out’ verbindt Riksja vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.


‘Impact Inside Out’

"De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. "Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt.


Twee keer zoveel impact creëren

Riksja Travel is ook een van de initiatiefnemers van het Travel Impact Lab. Dit lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab Marius Appelman: "Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”


Verantwoord reizen in de toekomst

Volgens het nieuwste ContinuVakantieOnderzoek is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek van Riksja blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. "We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst.


Collega’s inspireren

Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot is de organisatie samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, duurzaam toerisme, touroperators

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/20
Merk KRAS verdwijnt
Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI.
29/09/20
Rijksmuseum verplicht bezoekers om dragen mondkapje
Het Rijksmuseum verplicht aan bezoekers om een mondkapje te dragen en geeft hiermee gehoor aan de oproep van burgemeester Femke Halsema.
29/09/20
Nieuwe coronamaatregelen treffen gastvrijheidsindustrie hard
Het kabinet vraagt het publiek om het reizen te beperken.
29/09/20
Reactie KHN: nieuwe maatregelen desastreus voor horeca
Horeca moet om 22 uur dicht en er mogen maximaal maar 30 gasten in een horecabedrijf aanwezig zijn.
29/09/20
Miljoen euro extra voor Overijsselse Nationale Parken
De provincie Overijssel gaat 1 miljoen euro investeren in haar twee Nationale Parken, Weerribben-Wieden en Sallandse Heuvelrug. Met dat geld en aanvullende fondsen krijgen de parken meer mogelijkheden om fysiek te groeien en ontstaat meer ruimte voor toerisme, educatie en leefbaarheid.
29/09/20
Kampen heeft eigen app met diverse stadswandelingen
Kampen heeft als eerste Nederlandse stad een eigen app met wandel- en zoekroutes. De app is een zogenaamde white-label app van Soekky Stories die voor de recreatiesector al eerder routes maakte binnen een generieke app. De app gidst zowel toeristen als bewoners veilig door deze historische stad met GPS gebaseerde verhalen en routes. De stad kan in het CMS zelf routes maken en toevoegen.
28/09/20
Vakantieboekingen vallen in augustus verder terug
Het slechte nieuws blijft de sector maar overspoelen. Nu de boekingscijfers uit de reisbranche. In augustus lagen de boekingen 50% achter op vorig jaar. In juni en juli was dat slechts 40% na dieptepunten in april en mei met respectievelijk 78% en 70%.
28/09/20
Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel.