Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

De Nederlandse luchtvaart is met het advies voor de luchtvaart van het Adviescollege Stikstofpreblematiek nog meer onder druk komen te staan. De luchtvaart heeft weliswaar maar een heel klein aandeel in de stikstofuitstoot (1%) maar voorzitter Remkes vindt dat alle sectoren moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot. Dat betekent dat Schiphol niet meer kan uitbreiden en Lelystad Airport op korte termijn niet open kan. Althans, als de Nederlandse regering het standpunt van Remkes overneemt. Groei is alleen mogelijk als tegelijkertijd de emissies afnemen. In de politiek ligt dat gevoelig omdat de VVD met de snelheidsgrens van 100 km/u op snelwegen al veel heeft ingeleverd.


Het adviescollege constateert dat de efficiëntie per vliegbeweging is toegenomen, maar door de volumetoename de emissies in absolute zin zijn toegenomen. Oftewel, de toename van het vliegverkeer is groter dan de afname van de emissies.


Groei kan alleen met minder NOx-emissie

Het adviescollege adviseert om als bindende randvoorwaarde aan de luchtvaarsector te stellen dat groei van de sector alleen wordt toegestaan, wanneer sprake is van een vermindering van de huidige NOx-emissies (van de luchtvaartsector als geheel). Hiervoor kan, net als in andere sectoren, gebruik worden gemaakt van de juridische mogelijkheden, zoals intern en extern salderen. De vermindering van de NOx-emissies is dan ook inclusief de daling die uit de eventuele benutting van intern en extern salderen voortvloeit. Daarmee kan de luchtvaart NOx-emissies in andere sectoren helpen verminderen, zodat per saldo de emissies dalen.


Het adviescollege geeft de luchtvaartsector ook een aantal mogelijkheden voor reductie mee:

  • het beperken van grondgebonden emissies door bijvoorbeeld elektrisch taxiën
  • efficientere en lichtere vliegtuigen
  • milieuvriendelijker vervoer van en naar luchthavens

Groot probleem voor Lelystad Airport is dat er nog geen grote vliegtuigen van de luchthaven gebruikmaken. Alle uitstoot moet dus worden gecompenseerd en de te verwachten uitstoot raakt maar liefst 20 Natura 2000 gebieden.


Schiphol wil verantwoordelijkheid nemen

Schiphol omarmt het advies van de commissie en wil bijdragen aan de oplossingen. "Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden”, stelt CEO Dick Benschop. "Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”


Dit betreft onder meer:

  • Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.
  • Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.

Actiegroepen denken dat Lelystad niet meer open gaat

De samenwerkende actiegroepen rond Lelystad Airport omarmen het advies. Zij hopen en verwachten dat hiermee de openstelling niet mogelijk is. Leon Adegeest: "Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk” 


Een escape voor Lelystad op dit dossier werd gisterenavond door Corendon-topman Steven van der Heijden aangedragen die voorstelde dat Schiphol de ruimte die Lelystad nodig heeft inlevert. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/01/14/advies-luchtvaartsector
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, duurzaam toerisme, stikstof

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...