Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

Stikstofcrisis: Luchvaart op slot

De Nederlandse luchtvaart is met het advies voor de luchtvaart van het Adviescollege Stikstofpreblematiek nog meer onder druk komen te staan. De luchtvaart heeft weliswaar maar een heel klein aandeel in de stikstofuitstoot (1%) maar voorzitter Remkes vindt dat alle sectoren moeten bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot. Dat betekent dat Schiphol niet meer kan uitbreiden en Lelystad Airport op korte termijn niet open kan. Althans, als de Nederlandse regering het standpunt van Remkes overneemt. Groei is alleen mogelijk als tegelijkertijd de emissies afnemen. In de politiek ligt dat gevoelig omdat de VVD met de snelheidsgrens van 100 km/u op snelwegen al veel heeft ingeleverd.


Het adviescollege constateert dat de efficiëntie per vliegbeweging is toegenomen, maar door de volumetoename de emissies in absolute zin zijn toegenomen. Oftewel, de toename van het vliegverkeer is groter dan de afname van de emissies.


Groei kan alleen met minder NOx-emissie

Het adviescollege adviseert om als bindende randvoorwaarde aan de luchtvaarsector te stellen dat groei van de sector alleen wordt toegestaan, wanneer sprake is van een vermindering van de huidige NOx-emissies (van de luchtvaartsector als geheel). Hiervoor kan, net als in andere sectoren, gebruik worden gemaakt van de juridische mogelijkheden, zoals intern en extern salderen. De vermindering van de NOx-emissies is dan ook inclusief de daling die uit de eventuele benutting van intern en extern salderen voortvloeit. Daarmee kan de luchtvaart NOx-emissies in andere sectoren helpen verminderen, zodat per saldo de emissies dalen.


Het adviescollege geeft de luchtvaartsector ook een aantal mogelijkheden voor reductie mee:

  • het beperken van grondgebonden emissies door bijvoorbeeld elektrisch taxiën
  • efficientere en lichtere vliegtuigen
  • milieuvriendelijker vervoer van en naar luchthavens

Groot probleem voor Lelystad Airport is dat er nog geen grote vliegtuigen van de luchthaven gebruikmaken. Alle uitstoot moet dus worden gecompenseerd en de te verwachten uitstoot raakt maar liefst 20 Natura 2000 gebieden.


Schiphol wil verantwoordelijkheid nemen

Schiphol omarmt het advies van de commissie en wil bijdragen aan de oplossingen. "Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden”, stelt CEO Dick Benschop. "Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregelen te realiseren.”


Dit betreft onder meer:

  • Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.
  • Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.

Actiegroepen denken dat Lelystad niet meer open gaat

De samenwerkende actiegroepen rond Lelystad Airport omarmen het advies. Zij hopen en verwachten dat hiermee de openstelling niet mogelijk is. Leon Adegeest: "Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk” 


Een escape voor Lelystad op dit dossier werd gisterenavond door Corendon-topman Steven van der Heijden aangedragen die voorstelde dat Schiphol de ruimte die Lelystad nodig heeft inlevert. 

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/01/14/advies-luchtvaartsector
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, duurzaam toerisme, stikstof

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...