Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toerisme krijgt eigen Data Center

Toerisme krijgt eigen Data Center
NBTC opent samen met CBS het Data Center Toerisme. In dat center worden verdiepende analyses gedaan op bestaande (micro)data. Dat vergroot het inzicht in toerisme.

NBTC verzamelt in samenwerking met partners kennis en data over toerisme in en naar Nederland. "Het genereren van relevante en actuele data en inzichten is één van de kerntaken van NBTC. Zo voeren wij zelf onderzoeken uit en werken we aan gezamenlijke onderzoeksinitiatieven. Eén van deze initiatieven is het Data Center Toerisme (DCT). Hiermee kunnen wij verdiepende analyses doen rondom toeristische vraagstukken. CBS biedt ons toegang tot microdata, zodat we deze analyses op regionaal niveau kunnen uitvoeren. Zo helpen we de sector aan gedetailleerde inzichten voor specifieke regio´s,” vertelt Evelien Visser, Insight Expert bij NBTC."

Vergroten inzichten toerisme in Nederland
Het Data Center Toerisme biedt de mogelijkheid om inzichten over toerisme in Nederland te vergroten via de beschikbare databronnen.

Luuk Schreven, statistisch onderzoeker bij CBS: "Binnen het Data Center Toerisme maken we voor een aantal projecten gebruik van de zogeheten Remote Access voorzieningen van het CBS. Uiteraard blijven de individuele gegevens van berichtgevers op het CBS netwerk staan en gelden er daarbij strikte voorwaarden zoals de geheimhouding van de onderzoeksresultaten. Met de toegang tot de microdata zijn de analysemogelijkheden echter fors toegenomen ten opzichte van de reguliere publicaties. Zeker als je bedenkt dat de gegevens ook gecombineerd kunnen worden; met andere microdata van CBS of NBTC of met open data. Daarmee beschikken we over een infrastructuur die ertoe moet bijdragen dat er betrouwbare en actuele landelijk en regionale data beschikbaar komen voor de toerismesector.”

Evelien Visser: "Inmiddels heeft het Data Center een fysieke plek op het hoofdkantoor van NBTC. Hier werken wij samen met de expertise van het CBS samen aan diverse projecten. Eén van de projecten waarmee we onlangs zijn gestart is de meting van toeristische druk in steden en regio’s. Binnenkort kunnen we op lokaal niveau cijfers bieden over hoe druk het is in een bepaald gebied.”

De resultaten van de eerste projecten zijn binnenkort al beschikbaar via NBTC en CBS.
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, watersport, virtual reality, gps, radar, ais, emoties

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...