Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie
Photo by John Cahil Rom from Pexels
Nederlanders hebben in 2019 drie procent meer aan vakanties uitgegeven dan het jaar daarvoor. In totaal werd 21 miljard euro aan vakanties besteed. Groei zat in het aantal zeer korte binnenlandse vakanties en vakanties in het buitenland. Opvallend is dat minder Nederlanders naar de grote vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Spanje gingen. Een duidelijke groei zat in intercontinentale bestemmingen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2019 die vandaag op de Vakdag van de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


Afgelopen jaar is 84 procent van de Nederlanders op vakantie geweest, samen realiseerden ze 39,9 miljoen vakanties. Evenveel als in 2018. Gemiddeld gingen Nederlanders 2,8 keer op vakantie. "Opvallend is dat Nederlanders afgelopen jaar vaker een hele korte vakantie van 1 tot 2 nachten hebben ondernomen (+5%) en dat het aantal buitenlandse vakanties met de trein steeds populairder wordt (+27%),” vertelt Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research.


Minder binnenlandse overnachtingen, meer bestedingen

Zo’n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. "Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers,” vertelt Marieke Politiek. "Het eigen land is voor Nederlanders veruit de belangrijkste vakantiebestemming, zeker wanneer het gaat om korte vakanties. In 2019 hebben Nederlanders zo’n 300.000 meer vakanties van één of twee nachten in eigen land ondernomen dan in 2018. Alhoewel het aantal overnachtingen tijdens vakanties in eigen land is afgenomen zijn Nederlanders wel meer gaan besteden. In totaal hebben Nederlanders in 2019 3,2 miljard euro uitgegeven aan binnenlandse vakanties. Vakantiegangers gaven meer geld uit in een kortere vakantieperiode in vergelijking met 2018.”


Tabel 1: Binnenlandse vakanties van Nederlanders, 2019 

2019

x 1.000

aandeel in %

1. Veluwe en Veluwerand

2.042

12%

2. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

1.863

11%

3. Noordzeebadplaatsen

1.836

11%

4. West- en Midden-Brabant

1.642

9%

5. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg, Rijk van Nijmegen

1.631

9%

Overige binnenlandse bestemmingen

8.426

48%

Alle binnenlandse vakanties

17.440

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research


Minder vaak naar grote vakantielanden

In 2019 hebben Nederlanders weer meer vakanties naar het buitenland ondernomen. Marieke Politiek: "Opvallend is dat we minder vaak naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje gaan, maar vaker plekken bezoeken buiten Europa zoals Bali en Florida. Het is dan ook geen toeval dat het aantal vliegreizen is toegenomen (3%) en het aantal vakanties met de auto is afgenomen (-3%). Dit jaar heeft het vliegtuig voor het eerst de auto ingehaald als meest gebruikte vervoermiddel bij buitenlandse vakanties. Daarnaast zien we dat vakanties met de trein ook steeds populairder worden (+27%).” Overigens is het aandeel van de trein in alle buitenlandse vakanties met 3% zeer bescheiden.


Tabel 2: Buitenlandse vakanties van Nederlanders, 2018-2019

2018

2019

Mutatie

x 1.000

aandeel in %

x 1.000

aandeel in %

in %

1. Duitsland 

3.646

16

3.581

16

            -1,8 

2. Frankrijk 

2.839

13

2.639

12

            -7,0 

3. Spanje 

2.694

12

2.589

12

            -3,9 

4. België 

1.524

7

1.714

8

            12,5 

5. Italië 

1.435

6

1.321

6

            -7,9 

6. Oostenrijk 

1.192

5

1.279

6

              7,3 

7. Groot-Brittannië 

993

4

1.097

5

            10,5 

8. Griekenland 

847

4

882

4

              4,1 

9. Portugal 

653

3

602

3

            -7,8 

10. Turkije 

646

3

725

3

            12,2 

Overige bestemmingen

5.738

26

5.971

25

              4,1 

Alle bestemmingen

22.207

22.400

              0,9 

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research

Trefwoorden: vakanties, nederlanders, cvo

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.