Geplaatst op: 15-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie

Nederlanders steeds meer heel kort op vakantie
Photo by John Cahil Rom from Pexels
Nederlanders hebben in 2019 drie procent meer aan vakanties uitgegeven dan het jaar daarvoor. In totaal werd 21 miljard euro aan vakanties besteed. Groei zat in het aantal zeer korte binnenlandse vakanties en vakanties in het buitenland. Opvallend is dat minder Nederlanders naar de grote vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Spanje gingen. Een duidelijke groei zat in intercontinentale bestemmingen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2019 die vandaag op de Vakdag van de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


Afgelopen jaar is 84 procent van de Nederlanders op vakantie geweest, samen realiseerden ze 39,9 miljoen vakanties. Evenveel als in 2018. Gemiddeld gingen Nederlanders 2,8 keer op vakantie. "Opvallend is dat Nederlanders afgelopen jaar vaker een hele korte vakantie van 1 tot 2 nachten hebben ondernomen (+5%) en dat het aantal buitenlandse vakanties met de trein steeds populairder wordt (+27%),” vertelt Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research.


Minder binnenlandse overnachtingen, meer bestedingen

Zo’n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. "Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers,” vertelt Marieke Politiek. "Het eigen land is voor Nederlanders veruit de belangrijkste vakantiebestemming, zeker wanneer het gaat om korte vakanties. In 2019 hebben Nederlanders zo’n 300.000 meer vakanties van één of twee nachten in eigen land ondernomen dan in 2018. Alhoewel het aantal overnachtingen tijdens vakanties in eigen land is afgenomen zijn Nederlanders wel meer gaan besteden. In totaal hebben Nederlanders in 2019 3,2 miljard euro uitgegeven aan binnenlandse vakanties. Vakantiegangers gaven meer geld uit in een kortere vakantieperiode in vergelijking met 2018.”


Tabel 1: Binnenlandse vakanties van Nederlanders, 2019 

2019

x 1.000

aandeel in %

1. Veluwe en Veluwerand

2.042

12%

2. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

1.863

11%

3. Noordzeebadplaatsen

1.836

11%

4. West- en Midden-Brabant

1.642

9%

5. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg, Rijk van Nijmegen

1.631

9%

Overige binnenlandse bestemmingen

8.426

48%

Alle binnenlandse vakanties

17.440

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research


Minder vaak naar grote vakantielanden

In 2019 hebben Nederlanders weer meer vakanties naar het buitenland ondernomen. Marieke Politiek: "Opvallend is dat we minder vaak naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje gaan, maar vaker plekken bezoeken buiten Europa zoals Bali en Florida. Het is dan ook geen toeval dat het aantal vliegreizen is toegenomen (3%) en het aantal vakanties met de auto is afgenomen (-3%). Dit jaar heeft het vliegtuig voor het eerst de auto ingehaald als meest gebruikte vervoermiddel bij buitenlandse vakanties. Daarnaast zien we dat vakanties met de trein ook steeds populairder worden (+27%).” Overigens is het aandeel van de trein in alle buitenlandse vakanties met 3% zeer bescheiden.


Tabel 2: Buitenlandse vakanties van Nederlanders, 2018-2019

2018

2019

Mutatie

x 1.000

aandeel in %

x 1.000

aandeel in %

in %

1. Duitsland 

3.646

16

3.581

16

            -1,8 

2. Frankrijk 

2.839

13

2.639

12

            -7,0 

3. Spanje 

2.694

12

2.589

12

            -3,9 

4. België 

1.524

7

1.714

8

            12,5 

5. Italië 

1.435

6

1.321

6

            -7,9 

6. Oostenrijk 

1.192

5

1.279

6

              7,3 

7. Groot-Brittannië 

993

4

1.097

5

            10,5 

8. Griekenland 

847

4

882

4

              4,1 

9. Portugal 

653

3

602

3

            -7,8 

10. Turkije 

646

3

725

3

            12,2 

Overige bestemmingen

5.738

26

5.971

25

              4,1 

Alle bestemmingen

22.207

22.400

              0,9 

Bron: CVO 2019, NBTC-NIPO Research

Trefwoorden: vakanties, nederlanders, cvo

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/04/20
Sector in Den Haag goed in beeld
HISWA-RECRON heeft de afgelopen periode in de landelijke en provinciale lobby al wat successen weten te boeken. In een interview met directeur Geert Dijks nemen we de successen en de openstaande punten door.
08/04/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
07/04/20
Resort Duynzicht verlengt contract met Roompot
Resort Duynzicht en Roompot gaan ook de komende twee jaren met elkaar in zee. Het resort Duynzicht i...
06/04/20
Groningen wordt groener voor recreanten
De provincie Groningen kan aantrekkelijker worden voor fietsers en wandelaars. Het beheer langs slot...
04/04/20
Een streekmerk met marketingpower: goed voor landbouw, horeca en recreatie
Hoe haal je, als regio, het meeste rendement uit streekproducten? In Rivierenland hebben ze daar een uitgewerkt plan voor met als kers op de taart regionale attractie: De Streeckerij
03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
03/04/20
De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
Hoe kun je jonge gasten aan je binden als je bedrijf is gesloten? Richard Otten van Team Animation geeft je heel veel praktische tips zodat je voor de doelgroep zichtbaar blijft.
03/04/20
Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit v...