Geplaatst op: 10-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”

Koninklijke Horeca Nederland pleit voor betere wetgeving voor reserveringsplatformen

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Koninklijke Horeca Nederland wil dat er betere wetgeving komt voor online reserveringsplatformen. Directe aanleiding is een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA. Daar werd pijnlijk duidelijk dat reserveringswebsite The Fork waarderingscijfers van restaurants te positief voorstelt.


"In de uitzending lijkt het gemiddelde reviewcijfer van restaurants door The Fork te worden gemanipuleerd. Meerdere ondernemers in de uitzending maken bezwaar tegen de handelswijze van The Fork. Niet de kwaliteit van de reviews of de zoekfunctie op de website lijkt volgens de programmamakers voorop te staan, maar het verdienmodel van het reserveringsplatform zelf”, stelt KHN in een reactie.



Weg met reserveringsknop in Google

Ook blijkt dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Reserveringen komen via die knop namelijk binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Zo ging bij een ondernemer met vijf horecazaken het maandbedrag per bedrijf omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Volgens deze ondernemer betekent dit in totaal ongeveer 50.000 euro per jaar. Het is KHN opgevallen dat de berichtgeving van The Fork over de samenwerking met Google erg onduidelijk is. De reserveringsknop van Google wordt bijvoorbeeld nu standaard geplaatst zonder expliciete toestemming vooraf.



Neprestaurant drie weken op The Fork

In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht restaurant bestaat niet op The Fork, zo lijkt het in de uitzending. Rambam begon een eigen restaurant, de Mambar, waar zij zelf recenseerden met nepaccounts. Recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site kwam niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Rambam vroeg The Fork om uitleg. The Fork verwees in een mail naar een algoritme zonder deze toe te lichten. Kortom, hoe het reviewcijfer op The Fork tot stand komt is volkomen onduidelijk.



Voorzitter schrikt van praktijken

KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving: "Ik schrik daarvan. Het kan niet zo zijn dat wat er op de website staat, niet in overeenstemming is met de recensies die mensen achterlaten.”


KHN is van mening dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen.



Lobby voor betere Europese wetgeving

Uit de uitzending van Rambam blijkt opnieuw hoe belangrijk transparantie richting gebruikers is. KHN stuurt daarom een brief aan de Tweede Kamer en de Nederlandse Europarlementsleden. Twee concrete punten moeten volgens KHN zo snel mogelijk verbeteren. Ten eerste moet het voor gasten en ondernemers op korte termijn duidelijk worden hoe de reviews en rankings op platformen, zoals The Fork tot stand komen. Dit vraagt om actieve monitoring en handhaving van bestaande wetgeving rondom consumentenbescherming bij platformen door de Reclame Code Commissie en de ACM. Ten tweede moeten platformen tijdig toestemming vragen aan ondernemers, indien zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke beleidswijzigingen doorvoeren. Dit moet volgens KHN geregeld worden in de Europese richtlijn voor online tussenhandelsdiensten die in juli 2020 van kracht wordt. Onduidelijkheid, zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google, moet hiermee in de toekomst worden voorkomen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platforms, restaurants

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
14/01/20
Werkgelegenheid in horeca blijft groeien
Er werken steeds meer mensen in de Nederlandse horeca, vorig jaar zo’n 466 duizend. Omdat de branche wordt gekenmerkt door een hoge arbeidsdynamiek zijn tussen 2020 en 2025 jaarlijks 150 duizend nieuwe mensen nodig. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig.
13/01/20
Exclusief voor leden
Horeca voorziet uitdagend jaar
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland presenteerde vandaag op de eerste dag van de Horecava haar economische analyse van 2019. Met een inzakkend omzetvolume, een sterk groeiend aanbod, concurrentie van alle kanten en mindere verwachtingen van ondernemers een uitdagend jaar voor de horeca.
10/01/20
Strandplevier Suites neemt afscheid van Roompot en gaat zelf verhuren
Tegenvaller voor Roompot en een succesje voor Booking Experts. Strandplevier Suites neemt afscheid van de verhuurorganisatie van Roompot en gaat haar 43 suites op Texel zelf verhuren.
10/01/20
“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”
Koninklijke Horeca Nederland wil dat er betere wetgeving komt voor online reserveringsplatformen. Directe aanleiding is een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA. Daar werd pijnlijk duidelijk dat reserveringswebsite The Fork waarderingscijfers van restaurants te positief voorstelt.
08/01/20
Roompot introduceert nieuw concept voor centrumgebouw
Roompot vakantiepark De Soeten Haert in het Zeeuwse Noordwelle krijgt een nieuw centrumgebouw met horeca-, kids-, retail- en verhuurfaciliteiten. Roompot introduceert hier een compleet nieuw concept met geïntegreerde functies voor alle generaties gasten.
08/01/20
60 partners steunen Week Zonder Vlees
Van 9-15 maart vindt de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. De eers...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk