Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”

Koninklijke Horeca Nederland pleit voor betere wetgeving voor reserveringsplatformen

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Koninklijke Horeca Nederland wil dat er betere wetgeving komt voor online reserveringsplatformen. Directe aanleiding is een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA. Daar werd pijnlijk duidelijk dat reserveringswebsite The Fork waarderingscijfers van restaurants te positief voorstelt.


"In de uitzending lijkt het gemiddelde reviewcijfer van restaurants door The Fork te worden gemanipuleerd. Meerdere ondernemers in de uitzending maken bezwaar tegen de handelswijze van The Fork. Niet de kwaliteit van de reviews of de zoekfunctie op de website lijkt volgens de programmamakers voorop te staan, maar het verdienmodel van het reserveringsplatform zelf”, stelt KHN in een reactie.



Weg met reserveringsknop in Google

Ook blijkt dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Reserveringen komen via die knop namelijk binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Zo ging bij een ondernemer met vijf horecazaken het maandbedrag per bedrijf omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Volgens deze ondernemer betekent dit in totaal ongeveer 50.000 euro per jaar. Het is KHN opgevallen dat de berichtgeving van The Fork over de samenwerking met Google erg onduidelijk is. De reserveringsknop van Google wordt bijvoorbeeld nu standaard geplaatst zonder expliciete toestemming vooraf.



Neprestaurant drie weken op The Fork

In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht restaurant bestaat niet op The Fork, zo lijkt het in de uitzending. Rambam begon een eigen restaurant, de Mambar, waar zij zelf recenseerden met nepaccounts. Recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site kwam niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Rambam vroeg The Fork om uitleg. The Fork verwees in een mail naar een algoritme zonder deze toe te lichten. Kortom, hoe het reviewcijfer op The Fork tot stand komt is volkomen onduidelijk.



Voorzitter schrikt van praktijken

KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving: "Ik schrik daarvan. Het kan niet zo zijn dat wat er op de website staat, niet in overeenstemming is met de recensies die mensen achterlaten.”


KHN is van mening dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen.



Lobby voor betere Europese wetgeving

Uit de uitzending van Rambam blijkt opnieuw hoe belangrijk transparantie richting gebruikers is. KHN stuurt daarom een brief aan de Tweede Kamer en de Nederlandse Europarlementsleden. Twee concrete punten moeten volgens KHN zo snel mogelijk verbeteren. Ten eerste moet het voor gasten en ondernemers op korte termijn duidelijk worden hoe de reviews en rankings op platformen, zoals The Fork tot stand komen. Dit vraagt om actieve monitoring en handhaving van bestaande wetgeving rondom consumentenbescherming bij platformen door de Reclame Code Commissie en de ACM. Ten tweede moeten platformen tijdig toestemming vragen aan ondernemers, indien zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke beleidswijzigingen doorvoeren. Dit moet volgens KHN geregeld worden in de Europese richtlijn voor online tussenhandelsdiensten die in juli 2020 van kracht wordt. Onduidelijkheid, zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google, moet hiermee in de toekomst worden voorkomen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platforms, restaurants

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.