Geplaatst op: 10-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”

Koninklijke Horeca Nederland pleit voor betere wetgeving voor reserveringsplatformen

“Op The Fork bestaan geen slechte restaurants”
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Koninklijke Horeca Nederland wil dat er betere wetgeving komt voor online reserveringsplatformen. Directe aanleiding is een uitzending van onderzoeksprogramma Rambam van BNNVARA. Daar werd pijnlijk duidelijk dat reserveringswebsite The Fork waarderingscijfers van restaurants te positief voorstelt.


"In de uitzending lijkt het gemiddelde reviewcijfer van restaurants door The Fork te worden gemanipuleerd. Meerdere ondernemers in de uitzending maken bezwaar tegen de handelswijze van The Fork. Niet de kwaliteit van de reviews of de zoekfunctie op de website lijkt volgens de programmamakers voorop te staan, maar het verdienmodel van het reserveringsplatform zelf”, stelt KHN in een reactie.



Weg met reserveringsknop in Google

Ook blijkt dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Reserveringen komen via die knop namelijk binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. Zo ging bij een ondernemer met vijf horecazaken het maandbedrag per bedrijf omhoog van 65 euro, naar ruim 800 euro per bedrijf, per maand. Volgens deze ondernemer betekent dit in totaal ongeveer 50.000 euro per jaar. Het is KHN opgevallen dat de berichtgeving van The Fork over de samenwerking met Google erg onduidelijk is. De reserveringsknop van Google wordt bijvoorbeeld nu standaard geplaatst zonder expliciete toestemming vooraf.



Neprestaurant drie weken op The Fork

In de uitzending van Rambam lijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Een slecht restaurant bestaat niet op The Fork, zo lijkt het in de uitzending. Rambam begon een eigen restaurant, de Mambar, waar zij zelf recenseerden met nepaccounts. Recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan. Het getoonde gemiddelde reviewcijfer op de site kwam niet overeen met het gemiddelde van de tientallen reviews. Rambam vroeg The Fork om uitleg. The Fork verwees in een mail naar een algoritme zonder deze toe te lichten. Kortom, hoe het reviewcijfer op The Fork tot stand komt is volkomen onduidelijk.



Voorzitter schrikt van praktijken

KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft in de uitzending aan geschrokken te zijn van de berichtgeving: "Ik schrik daarvan. Het kan niet zo zijn dat wat er op de website staat, niet in overeenstemming is met de recensies die mensen achterlaten.”


KHN is van mening dat de gast ervan op aan moet kunnen, dat de reviews over een restaurant betrouwbaar zijn. Daarnaast is KHN van mening dat platformen zoals The Fork vooraf duidelijker moeten communiceren over belangrijke wijzigingen - zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google - en om instemming vooraf moeten vragen.



Lobby voor betere Europese wetgeving

Uit de uitzending van Rambam blijkt opnieuw hoe belangrijk transparantie richting gebruikers is. KHN stuurt daarom een brief aan de Tweede Kamer en de Nederlandse Europarlementsleden. Twee concrete punten moeten volgens KHN zo snel mogelijk verbeteren. Ten eerste moet het voor gasten en ondernemers op korte termijn duidelijk worden hoe de reviews en rankings op platformen, zoals The Fork tot stand komen. Dit vraagt om actieve monitoring en handhaving van bestaande wetgeving rondom consumentenbescherming bij platformen door de Reclame Code Commissie en de ACM. Ten tweede moeten platformen tijdig toestemming vragen aan ondernemers, indien zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke beleidswijzigingen doorvoeren. Dit moet volgens KHN geregeld worden in de Europese richtlijn voor online tussenhandelsdiensten die in juli 2020 van kracht wordt. Onduidelijkheid, zoals bij de samenwerking tussen The Fork en Google, moet hiermee in de toekomst worden voorkomen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platforms, restaurants

||| Blogs |||

29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
03/08/20
Horecava op de agenda
RAI heeft de Horecava voor 2021 op de agenda gezet. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn.
30/07/20
Logiesaccommodaties krabbelen in mei op
Nederlandse logiesaccommodaties hebben zich in mei weer een heel klein beetje van de coronaklap van april hersteld. Ze moesten het vooral hebben van het binnenlands toerisme.
29/07/20
Restaurant aan Roompot Marina Beach wordt hippe Beach Club
Roompot heeft het restaurant Bestevaer aan Roompot Marina in Kamperland tot een hippe Beach Club omgebouwd. Bijzonder is de high-end beeld- en muziekinstallatie voor gestreamde optredens.
24/07/20
Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet.
17/07/20
KHN spant kort geding aan tegen Nederlandse staat
Een uniek stap: Koninklijke Horeca Nederland (KHN) spant een kort geding aan tegen de Nederlandse staat voor het versoepelen van de coronamaatregelen voor de horeca.
13/07/20
Strandpaviljoens mogen overwinteren
Ook strandpaviljoens aan de Hollandse kust mogen dit jaar onder voorwaarden overwinteren.
13/07/20
Exclusief voor leden
De keiharde realiteit van de CBS-cijfers
April 2020 was de eerste volledige coronamaand die de Nederlandse logiesaccommodaties doormaakten. Het CBS komt nu met de cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties en die zijn keihard.