Geplaatst op: 31-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Booking.com moet website aanpassen

Booking.com moet website aanpassen
Bron: Pixabay

Website Booking.com heeft onder druk van de Nederlandse ACM en andere Europese toezichthouders toegezegd de website aan te passen en in overeenstemming te brengen met consumentenregels. Volgens de ACM worden consumenten op de website van Booking.com misleid. Het gaat dan met name om de wijze waarop zoekresultaten tot stand komen en de gepresenteerde kortingen. Brancheorganisatie KHN heeft verheugd gereageerd op het optreden van de toezichthouders.


Booking.com gaat zijn website voor heel Europa aanpassen en heeft toegezegd daar op 16 juni 2020 klaar mee te zijn. Onlangs is over online misleiding een leidraad uitgebracht waarin de ACM uitlegt wanneer verleiding van consumenten overgaat in misleiding. De toezeggingen van Booking.com zijn in overeenstemming met deze leidraad.


Misleiding voorkomen

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: "Booking.com voorkomt misleiding van consumenten door de website duidelijker te maken. Het platform neemt zijn verantwoordelijkheid. Wij verwachten hetzelfde van andere platforms zodat er een eerlijk speelveld is van boekingssites. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de digitale economie. Zij moeten op basis van duidelijke en eerlijke informatie online hun keus kunnen maken.”


Booking.com heeft toegezegd de volgende aanpassingen te gaan doen:

  • Duidelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen;
  • Duidelijk maken als zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor betaald is door de eigenaar van de accommodatie;
  • Duidelijke en juiste informatie over beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
  • Aanbiedingen moeten ook echt aanbiedingen zijn;
  • Het vergelijken van prijzen niet presenteren als korting als dit geen daadwerkelijke korting is. Bijvoorbeeld door een prijs ‘door te strepen’ kan je de indruk wekken dat er een korting wordt gegeven, terwijl dit niet altijd zo is.
  • Het geven van duidelijke informatie over kortingen, bijvoorbeeld door uitleg te geven over het standaardbedrag van een kamer als grondslag voor een korting;
  • Uitverkochte accommodaties alleen in de zoekresultaten opnemen als dit past bij de zoekcriteria van de consument;
  • Een duidelijk onderscheid maken tussen professionele en particuliere aanbieders.

Link: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/leidraad-bescherming-online-consument.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: platformeconomie, horeca

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
11/04/24
Exclusief voor leden
ING verwacht beperkte groei voor horeca
Voor 2024 verwacht ING Research voor de meeste bedrijfssectoren een lichte groei. Voor de horeca is de verwachting dat de volumes dit jaar beperkt toenemen.
05/04/24
Al 25 jaar een eerlijker verdienmodel bij Bedandbreakfast.nl
Bedandbreakfast.nl heeft haar Nederlandse en Europese website compleet vernieuwd. Dat leverde direct al meer reserveringen op. Een mooi verjaardagscadeautje voor deze organisatie die dit jaar 25 jaar bestaat en nog steeds geen commissie rekent.
29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...