Geplaatst op: 23-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afgelopen maanden handmatig geplant waardoor ze voor eventuele vorst in de grond zitten.

 

2019 was een succesvol seizoen voor Keukenhof. Bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 9,0. Bovendien is Keukenhof de meest populaire Nederlandse attractie onder Instagrammers, waarbij #Keukenhof ruim 459.000 keer is gebruikt.

 

Recordaantal bezoekers

Keukenhof werd in 8 weken bezocht door het recordaantal van 1,5 miljoen mensen. Bezoekers komen uit 100 landen. De meeste bezoekers komen uit Nederland (20 procent), gevolgd door Duitsland, Amerika, Frankrijk, Groot-Brittannië en China. Het gemiddeld aantal bezoekers ligt rond de 25.500. Net als voorgaande jaren waren er vier dagen met meer dan 45.000 bezoekers. Mensen lopen tijdens hun bezoek gemiddeld 8 kilometer langs de bloeiende voorjaarsbloemen.


Steeds meer bezoek met openbaar vervoer

Steeds meer bezoekers kiezen het openbaar vervoer om naar Keukenhof te komen. Meer dan 300.000 Keukenhofbezoekers maakten dit jaar gebruik van de Keukenhof Express vanuit Schiphol, Leiden, Amsterdam RAI, Hoofddorp en Haarlem.

 

Leuk om te weten

Keukenhof is in de maanden maart tot en met mei een grote werkgever in de Bollenstreek. Het aantal medewerkers op het park stijgt in die periode van 50 naar ruim 1.300 medewerkers. Deze medewerkers werken onder andere in een van de horecagelegenheden van waaruit in 2019 400.000 kopjes koffie zijn geschonken. Keukenhof krijgt iets meer vrouwen dan mannen op bezoek (54 procent vs. 46 procent) en bezoek van kinderen aan Keukenhof is in 2019 toegenomen tot 108.000.

 

Aantal openingsdagen 2019                                 

60 dagen (53 dagen   in 2018)


Bezoekersaantallen

2013                    853.000

2014                 1.000.000

2015 en 2016   1.200.000

2017 en 2018   1.400.000

2019                 1.535.000 (12%)

                                   

Gemiddeld aantal bezoekers per dag: 25.500 (0%)

Aantal dagen boven de 45.000 bezoekers: 4


Vervoer

14.500 touringcars

180.000 auto’s

300.000 met OV (40% Schiphol, 30% RAI, 15% Leiden, 10% Hoofddorp, 5% Haarlem)

 

Bezoekerstevredenheid

9.0 (van 8,5 naar 9,0 in 7 jaar)

 

Thema 2020:

A World of Colours  - een wereld aan kleuren

 

PR en events

o.a.

-           Keukenhof concert

-           Tulpdoop Mark Rutte -Frans Timmermans

-           Eigen winkel Amsterdam

-           Bloemen voor Paasviering in Rome

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers: 46

 

Toename aantal kinderen (4-17) die Keukenhof bezochten:  108.000 in 2019 vs. 88.000 in 2018

                                                          

Herkomst bezoeker top 10 

  

2019

2018

Nederland

20%

300.000

250.000

Duitsland

15%

220.000

170.000

VS

10%

153.000

100.000

Frankrijk

7%

110.000

100.000

UK

6%

90.000

70.000

China

4%

60.000

90.000

India

4%

55.000

60.000

België

3%

40.000

50.000

Italië

2%

30.000

50.000

    

 

Gemiddeld aantal kilometers dat een bezoeker aflegt in het park: 8


Aantal werknemers tijdens een seizoen Keukenhof: 1.300

 

Aantal kopjes koffie: 400.000

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers top 5 landen

Nederland:      53 jaar

Duitsland:       54 jaar

VS:                  53 jaar

Frankrijk:        48 jaar

GB:                 53 jaar

Azië:               40 jaar

 

Herkomst bezoeker Nederland

Zuid-Holland               35%

Noord-Holland            22%

Utrecht                        10%

Gelderland                   9%

Noord-Brabant             9%

Limburg                        4%

Flevoland                      3%

Friesland                       2%

Drenthe                         2%

Overijssel                      2%

Zeeland                         1%

Groningen                     1%

 

Bezoekers mannen vs vrouwen: 46% vs. 54%

 

 

Trefwoorden: Keukenhof, cijfers, bezoekers

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
25/05/20
Verbeteringen in WILDLANDS
Dierentuin WILDLANDS heeft de sluiting door coronacrisis aangegrepen om meerdere kleine verbeteringen door te voeren. Vandaag ging het park weer open, uiteraard met een anderhalve meter protocol.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
01/05/20
Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
Madurodam beleefde een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
28/04/20
Tips voor een intelligente open up
Tientallen tips om je vrijetijdsbedrijf voor te bereiden op de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase te draaien.
21/04/20
Een veerkrachtige industrie
We zitten midden in een crisis, maar de vrijetijdsindustrie is veerkrachtig. In dit artikel wordt ingegaan op lessen uit voorgaande crises, hoe attracties een deel van de aandacht van gasten kunnen vasthouden terwijl ze gesloten zijn en op welke wijze men zich kan voorbereiden op heropening.
21/04/20
Beiten moet commercie Ticketveiling verbeteren
Martine Beiten – tot voor kort Country Manager Benelux bij Groupon – is per 15 april in dienst getreden bij Ticketveiling.nl. Het platform is één van de grootste veilingsites in Nederland. Beiten bekleedt er vanaf nu de functie van Director E-commerce, Sales en Marketing. Ticketveiling.nl heeft een geheel eigen businessmodel en dat is aan verbetering toe.