Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afgelopen maanden handmatig geplant waardoor ze voor eventuele vorst in de grond zitten.

 

2019 was een succesvol seizoen voor Keukenhof. Bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 9,0. Bovendien is Keukenhof de meest populaire Nederlandse attractie onder Instagrammers, waarbij #Keukenhof ruim 459.000 keer is gebruikt.

 

Recordaantal bezoekers

Keukenhof werd in 8 weken bezocht door het recordaantal van 1,5 miljoen mensen. Bezoekers komen uit 100 landen. De meeste bezoekers komen uit Nederland (20 procent), gevolgd door Duitsland, Amerika, Frankrijk, Groot-Brittannië en China. Het gemiddeld aantal bezoekers ligt rond de 25.500. Net als voorgaande jaren waren er vier dagen met meer dan 45.000 bezoekers. Mensen lopen tijdens hun bezoek gemiddeld 8 kilometer langs de bloeiende voorjaarsbloemen.


Steeds meer bezoek met openbaar vervoer

Steeds meer bezoekers kiezen het openbaar vervoer om naar Keukenhof te komen. Meer dan 300.000 Keukenhofbezoekers maakten dit jaar gebruik van de Keukenhof Express vanuit Schiphol, Leiden, Amsterdam RAI, Hoofddorp en Haarlem.

 

Leuk om te weten

Keukenhof is in de maanden maart tot en met mei een grote werkgever in de Bollenstreek. Het aantal medewerkers op het park stijgt in die periode van 50 naar ruim 1.300 medewerkers. Deze medewerkers werken onder andere in een van de horecagelegenheden van waaruit in 2019 400.000 kopjes koffie zijn geschonken. Keukenhof krijgt iets meer vrouwen dan mannen op bezoek (54 procent vs. 46 procent) en bezoek van kinderen aan Keukenhof is in 2019 toegenomen tot 108.000.

 

Aantal openingsdagen 2019                                 

60 dagen (53 dagen   in 2018)


Bezoekersaantallen

2013                    853.000

2014                 1.000.000

2015 en 2016   1.200.000

2017 en 2018   1.400.000

2019                 1.535.000 (12%)

                                   

Gemiddeld aantal bezoekers per dag: 25.500 (0%)

Aantal dagen boven de 45.000 bezoekers: 4


Vervoer

14.500 touringcars

180.000 auto’s

300.000 met OV (40% Schiphol, 30% RAI, 15% Leiden, 10% Hoofddorp, 5% Haarlem)

 

Bezoekerstevredenheid

9.0 (van 8,5 naar 9,0 in 7 jaar)

 

Thema 2020:

A World of Colours  - een wereld aan kleuren

 

PR en events

o.a.

-           Keukenhof concert

-           Tulpdoop Mark Rutte -Frans Timmermans

-           Eigen winkel Amsterdam

-           Bloemen voor Paasviering in Rome

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers: 46

 

Toename aantal kinderen (4-17) die Keukenhof bezochten:  108.000 in 2019 vs. 88.000 in 2018

                                                          

Herkomst bezoeker top 10 

  

2019

2018

Nederland

20%

300.000

250.000

Duitsland

15%

220.000

170.000

VS

10%

153.000

100.000

Frankrijk

7%

110.000

100.000

UK

6%

90.000

70.000

China

4%

60.000

90.000

India

4%

55.000

60.000

België

3%

40.000

50.000

Italië

2%

30.000

50.000

    

 

Gemiddeld aantal kilometers dat een bezoeker aflegt in het park: 8


Aantal werknemers tijdens een seizoen Keukenhof: 1.300

 

Aantal kopjes koffie: 400.000

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers top 5 landen

Nederland:      53 jaar

Duitsland:       54 jaar

VS:                  53 jaar

Frankrijk:        48 jaar

GB:                 53 jaar

Azië:               40 jaar

 

Herkomst bezoeker Nederland

Zuid-Holland               35%

Noord-Holland            22%

Utrecht                        10%

Gelderland                   9%

Noord-Brabant             9%

Limburg                        4%

Flevoland                      3%

Friesland                       2%

Drenthe                         2%

Overijssel                      2%

Zeeland                         1%

Groningen                     1%

 

Bezoekers mannen vs vrouwen: 46% vs. 54%

 

 

Trefwoorden: Keukenhof, cijfers, bezoekers

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...