Geplaatst op: 11-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Sector groeit in 2020 sterker na lager groeitempo in 2019

Sector groeit in 2020 sterker na lager groeitempo in 2019
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De onzekerheid over het stikstof- en PFAS-beleid zet een stevige rem op de volumegroei in veel sectoren, blijkt uit de Sectorprognoses 2020-2021 van ABN AMRO. De agrarische sector (-0,5 procent), de bouw (-2 procent), industrie (-1,5 procent) en transport en logistiek (+0,5 procent) worden volgens ABN AMRO in 2020 het meest geremd.


Sectoren die geen last hebben van het stikstof- en PFAS-beleid presteren daarentegen goed. Ook de sector leisure heeft de wind mee. Zo verwacht ABN AMRO dat de volumegroei in deze sector zowel in 2020 als 2021 2,5 procent bedraagt. Dit is onder meer het gevolg van een stijging van de koopkracht en de groei van het aantal buitenlandse toeristen, die samen goed zijn voor zo’n 40 procent van alle toeristische uitgaven in Nederland. In 2019 kwam de groei van de sector leisure met 1,4 procent een stuk lager uit.


Personeelsproblemen remmen groei in 2019

De bedrijfsvoering en groeiambities van de sector Leisure werden belemmerd door het tekort aan personeel. Om te kunnen blijven groeien is het voor ondernemers dus van belang om te zoeken naar innovatieve oplossingen voor het personeelstekort, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van digitalisering en door beleid om personeel langer voor de sector te behouden. Het werven en inwerken van nieuwe medewerkers kost immers geld en drukt de marge. Ook het slim benutten van de bestaande capaciteit maakt verdere groei mogelijk. Zo kan het afstemmen van nieuwe prijsmodellen op verschillende doelgroepen, zoals het betalen per minuut, ervoor zorgen dat de gastenstroom beter over de capaciteit wordt verdeeld.


Groei besteedbaar inkomen in 2020

Hoewel de sectorgroei in 2019 duidelijk in een lagere versnelling stond dan in de jaren ervoor, zijn de fundamenten voor verdere groei in 2020 en 2021 nog altijd gunstig. Het besteedbaar inkomen van consumenten zal in 2020 naar verwachting sterker toenemen dan in 2019, vooral door een forse afname van de inflatie in combinatie met een lichte stijging van de groei van de contractlonen.


Profiteren van vergrijzing

Daarnaast profiteert de sector leisure van de vergrijzing. Zo besteden de reislustige Nederlandse 65-plussers in 2020 naar verwachting weer 100 miljoen euro extra aan vakanties. De toenemende welvaart in de rest van de wereld stimuleert bovendien de instroom van buitenlandse toeristen, die zo’n 40 procent van de toeristische bestedingen in Nederland voor hun rekening nemen.


Toch grote risico’s

Toch zijn er ook risico’s die de sector onevenredig hard kunnen raken. Die liggen vooral op geopolitiek niveau dat zijn weerslag kan krijgen in lagere beurskoersen, verminderd consumentenvertrouwen en uiteindelijk stagnerende consumentenbestedingen. Na de terroristische aanslag van 11 september 2001 en de financiële crisis van 2008 hebben we gezien dat de sector hard door dergelijke gebeurtenissen wordt geraakt.


Link: https://insights.abnamro.nl/2019/12/onzekerheid-over-milieumaatregelen-drukken-groei-sectoren/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, economie, bestedingen, consumptie, horeca

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.
18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Stelling van Amsterdam nu volledig in 360º vanuit de lucht te bekijken
De Stelling van Amsterdam is op een bijzondere manier vastgelegd. Alle forten en belangrijke sluizen zijn met behulp van een drone en een speciale camera aan een heliumballon vanuit de lucht in 360º gefotografeerd. Het resultaat is de grootste luchtfototour ter wereld.