Geplaatst op: 02-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Innovaties op de Recreatievakbeurs Hardenberg

Innovaties op de Recreatievakbeurs Hardenberg

Vorige week werd in Hardenberg de jaarlijkse Recreatievakbeurs georganiseerd. De beurs trok ruim 7.600 recreatieprofessionals die maar liefst 260 exposanten konden bezoeken. De redactie van PleisureWorld NRIT maakte een uitgebreide rondgang op zoek naar innovaties en nieuwe ontwikkelingen.


Tropical Hangout: Chillen in je hangmat

We lopen al snel tegen de Tropical Hangout aan. Een leuke constructie van drie kleurijke hangmatten onder een zonnedak. Daarmee een heel sociaal gebeuren waarnij elke hangmatter ook nog een eigen cocktailtafeltje heeft. Aan de instagramgeneratie is ook gedacht want je kunt op strategische plekken een eigen promotiebanner in de constructie plaatsen. De Tropical Hangout is onderhoudsvrij door de toepassing van aluminium en rvs. Met een ruime keuze aan sleeves kun je het geheel je eigen look & feel geven. De Hangout kan het hele jaar buiten blijven staan en is hufterproof. Voor 3.000 euro heb je ook zo’n blikvanger op je terrein die je bij Justus Hoekstra kunt bestellen.


www.tropicalhangout.com


De Sunseaker: Duurzame eyecathcer

Al van een afstandje zien de we een ander innovatie: De Sunseaker. Deze zelf ontwikkelde zonnepanelen volgen de zon en hebben daardoor een extra rendement van 50%. De zonnepanelen leveren jaarlijks zo’n 1.000 Kwh op. Er zijn versies met 2 of 4 panelen en je kunt de Sunseaker aan het net koppelen of stand alone gebruiken. Dan heb wel een optioneel accupakket nodig. De Sunseaker is volgens Jehan Vogels een echte eyecatcher op je park.


www.sunseaker.nl


Nano House: Mooi vormgegeven optimaal comfort

Al van verre valt het Nano House op; een stand alone doorontwikkeling van een camper die eruitziet als een modern vormgegeven houten accommodatie. Het is daarmee een alternatief voor een trekkershut, yurt of pipowagen. Pim Gijsbers van Haaks Campers heeft als missie om mensen op een meer natuurlijke manier te laten recreëren. Dat wil hij bereiken door het gebruik van zoveel mogelijk natuurlijke materialen en de Nano Houses in de natuur te plaatsen. Maximaal comfort door het gebruik van goede materialen met een optimale isolatie. Het voelt daarmee anders als je er binnenloopt. De afwerking is met Accoya hout waarop je 50 jaar garantie tegen rot krijgt. De inrichting mag je zelf helemaal bepalen en tot slot is alles cradle-to-cradle ontworpen.


www.haaks.camp


GlampingLodges: Lease je GlampingLodge

Rudy Zweers van GlampingLodges heeft door de fusie met LuxeTenten een intensief jaar achter de rug. Maar dat betekent niet dat het bedrijf heeft stilgestaan. Hij wist twee noviteiten te melden. Ten eerste heeft hij een leaseproduct voor glampinglodges ontwikkeld Voordeel is dat bedrijven niet hoeven te investeren en de leasetermijnen vanuit de verhuuropbrengsten kunnen betalen. Het leaseproduct wordt in Nederland, Duitsland en Oostenrijk aangeboden. Al vanaf 135 euro per maand heb je een glampinglodge op je camping staan en kun je een mooie marge maken. Om het ondernemersmakkelijk te maken, staat op de site een calculator waarmee elke recreatieondernemer zijn eigen rekensommetje kan maken. Andere innovatie is de Triangel Lodge. Zeg maar een geheel in stijl vormgegeven mini-lodge bij de Glampinglodge. Daarmee hebben kinderen hun eigen bedoeninkje onder de veilige vleugels van de ouders.


www.glampinglodges.com


LivingWood: Prachtige slow leisure

Hans de Vries liepen we bij Livin Wood tegen het lijf. Hans wil met zijn prachtige vormgegeven 100% houten accommodaties inzetten op slow leisure. Beroemde architect Natrufied tekende voor het ontwerp. We moeten volgens Hans af van het zeer milieuvervuilende beton en terug naar kamperen zoals het vroeger was. Lekker aan een waterplas, sterrenkijken en een vuurtje stoken. Natuurlijk wel vanuit een luxe en vooral duurzame accommodatie die geheel opgaat in het landschap. De accommodaties zijn zelfvoorzienend en kunnen zelfs geheel off-grid opereren. Over isolatie hoef je je met 15 cm dikke houten muren geen zorgen te maken. Slapen doe je op twee niveaus en ook een bedstee voor twee personen is inbegrepen. Een buitendouche die gevoed wordt met regenwater en buiten koken vanuit de binnenkeuken maken de natuurbeleving helemaal compleet. Hans heeft modellen van 2 tot 6 personen beschikbaar die op een vlak perceel kunnen worden geplaatst maar ook op palen in het water of op palen in het bos. Bestemmingsplan technisch blijven de accommodaties binnen de 42m2 en zijn niet hoger van 5m. Nu kost een accommodatie nog 110.000 euro maar er komen snel aantrekkelijker geprijsde modellen op de markt.


www.livinwood.nl


Yalp: Uitdagend spelen in de Diamond

Marc van den Burg van Yalp liet vol trots de Lappset Halo Diamond zien. Een speeltoestel dat verdacht veel lijkt op de Kubuswoningen in Rotterdam. Met een heel groot verschil dat in de Diamond juist alles anders is; het lijkt daarmee meer een spiegelpaleis dan een gewoon speeltoestel. Je bent heel snel je oriëntatie kwijt en met de diverse speelelementen is het meer een attractie dan een speeltoestel. Doelgroep zijn kinderen van 4+ maar eigenlijk kan iedereen zich in de Diamond vermaken die we meer op recreatieparken dan in de openbare ruimte zullen gaan zien. Voor een extra beleving kan een rookmachine en gekleurd licht worden meegeleverd. Twee exemplaren koppelen kan ook. Daarmee wordt de Diamond nog uitdagender. En voor zo’n 35 duizend euro staat er eentje op je terrein of indoor.


www.yalp.nl


Booking Experts / Booking Boosters: Gastwaarderingen op accommodatieniveau

Booking Experts / Booking Boosters had een enorm opvallende stand en daar waren Lars de Boer en Wietze Bootsma maar wat trots op. Bijzonder aan beide bedrijven is dat er veel mensen vanuit de branche werken waarbij Booking Experts kort door de bocht het reserveringssysteem is en je met Booking Boosters ontzorgd wordt in de totale marketing. Het bedrijf onderscheidt zich doordat alles in de cloud staat en real time werkt en het een integrale tool is waarmee je alles kunt regelen. Nieuwe trend is inchecken op kenteken waarmee de receptie veel meer als guest service kan opereren. Daarmee krijgen je medewerkers veel meer tijd voor de gast. De filosofie van het bedrijf is dat klanten het gemak van de systemen echt ervaren. Opvallend is de resolute constatering dat stand alone recreatiebedrijven die met Booking Booster werken een beter resultaat behalen dan wanneer ze zich aansluiten bij een keten. Bedrijven die overstappen zien hogere marges en omzetgroei. Groot voordeel is bovendien dat je weer regie over je eigen bedrijf hebt. Booking Experts biedt verder een eigen portaal voor eigenaren en gastwaarderingen op accommodatieniveau zodat de VVE op elke bungalow kan bijsturen. Nieuw initiatief is de website glampings.com met een totaalaanbod van glampinglocaties van bedrijven die werken met Booking Experts.


www.bookingexperts.nl


Holiday Media: Supercompactie boekingsstraat

Holiday Media van Wim Latour is druk met chatbots. Na De Lakens wordt nu een tweede pilotbedrijf ingericht. Bij De Lakens heeft de inzet van chatbot Robin al geleid tot veel minder emails die moeten worden beantwoord. Ander nieuwtje bij Holiday Media is dat de hele boekingsstraat nu op 1 pagina staat en het mogelijk is een boeking te realiseren met alleen een mailadres en rekeningnummer. De rest van de info kan de klant later op zijn gemak via een persoonlijke pagina aanvullen. Daarmee speelt het bedrijf in op gemak voor de klant en de vele mobiele boekingen.

www.holidaymedia.nl


Elke Plek: Wederopstanding

Elke Plek heeft een wederopstanding meegemaakt. De nieuwe eigenaren van UwBoeking pakken het heel anders aan. Ze vragen geen commissie maar een kleine vergoeding voor elk type accommodatie dat op Elke Plek staat. Voor 50 euro per jaar sta je al online. Elke Plek is echt een tool voor kleinere parken en dat zien ze ook aan de vele aanmeldingen van minicampings. Ze worden naar eigen zeggen goed ontvangen op de beurs maar bij oude klanten die hebben geïnvesteerd zit nog wel wat oud zeer. Mooi initiatief is Elke Beperking waarop ze recreatieobjecten voor mensen met een beperking willen samenbrengen.

www.elkeplek.nl


ICY: Energiebesparing door draadloos beheer

ICY, bekend van de wybertjes thermostaten in recreatiewoningen, zet vol in op draadloos energiemanagement. Daarmee kan volgens René Nederhoed veel bespaard worden. Zo kan het aanslaan van de CV in een recreatiewoning aan de boekingsgegevens worden gekoppeld zodat onnodig vroeg opwarmen van het vakantiehuisje niet meer aan de orde is. Ook kan de apparatuur in het huisje draadloos zelf storingen melden. Momenteel ontwikkelt ICY een thermostaat voor alle typen verwarmings- en koelsystemen zodat traditionele cv’s, airco’s en zelfs warmtepompen vanuit één thermostaat worden geregeld. Het park kan alles vanuit één dashboard monitoren en aansturen. En als je dat allemaal voor elkaar hebt, kun je ook de aansluitwaarde van je gasaansluiting omlaag brengen. Eenvoudig door het zodanig in te regelen dat niet alle cv’s op je park op hetzelfde moment de maximale capaciteit gaan leveren.


www.icy.nl


EveryOffice: meer tijd voor gastheerschap door receptieloos inchecken

Ook bij EveryOffice waren weer wat leuke innovaties te zien. Zo hebben ze de functionaliteit rond dynamic pricing en dagprijzen sterk verbeterd. Je kunt heel handig met een verbeterde invoer dagprijzen voor typen accommodaties en periodes ingeven en met een mooi overzicht snel controles uitvoeren. Mooi is ook dat je naast deze groeps- en periodebenadering altijd van alle huisjes per dag de prijs nog kunt aanpassen. Ook bedrijven die in het hoogseizoen met vaste aankomstdagen werken en in het laagseizoen met flexibele aankomstdagen worden met de nieuwe functionaliteit op hun wenken bediend. Andere belangrijke trend die Gertjan Alberts ziet, is het receptie loos inchecken waardoor medewerkers de focus veel meer op gastheerschap kunnen richten.


parkvandetoekomst.nl


Stratech: Personalisatie in de marketing

Concurrent Stratech zette deze beurs volop in op personalisatie. E-mail en website personalisatie kenden ze al langer maar nieuw is daar een gepersonaliseerd aanbod aan toe te voegen. Zo kun je loyale gasten die al meerdere keren zijn geweest, belonen met een leuke incentive of een mooie korting. Je moet alleen zelf de actie bedenken en je reserveringssysteem voegt daar automatisch de passende klanten bij.

www.stratech.nl


Groenoord: Nooit-meer-lek-band

Anno Greven van Groenoord had met de Michelin X Tweel Turf luchtloze radiaalband van John Deere een mooie beursprimeur. Dit is een tractorband die nooit meer lekt gaat maar wel het rijcomfort heeft van een luchtband. Bij de servicewagens op het park is het natuurlijk allemaal elektrisch wat de klok slaat en kunnen afstanden van wel 120 km per dag worden behaald.

www.groenoordbv.nl


Aqua Drolics: Actie en reactie in het water

Bram Stiel van Aqua Drolics heeft de focus helemaal op het spelgedrag van kinderen. Actie en reactie in het zwembad noemt hij het waarmee kinderen in het zwembad worden verrast. Dat uit zich in objecten waarmee kinderen speelelementen in en rond het zwembad kunnen bedienen waarna muziek, geluid, licht of water volgt.


www.aquadrolics.nl


Watergames & More: Waterweavers

Ook Jordy Kleinendorst van Watergames & More ontwikkelt nog meer vanuit de speelgedachte van kinderen. Daarvoor gaan ze zelfs zover dat ze kinderen in droge speeltuinen observeren om dat vervolgens weer te vertalen naar waterspeeltoestellen. Spray parken zijn nog steeds heel populair en spelen optimaal in op klimaatverandering en veilig met water spelen door kinderen. Vooral de combi van sprayparken met een waterglijbaan is populair. Nieuw zijn dit jaar de Waterweavers waar kinderen met water touwtje kunnen springen en zelf helemaal in control zijn met waterstromen. Zo kunnen ze water een zwieper geven, een bal op water laten zweven of zelfs met water een balspel spelen. Om in de waterparken verschillende leeftijdsgroepen aan te spreken, zijn de speeltoestellen in verschillende hoogtes opgesteld. Voor wie weinig ruimte heeft, kan met een slim speeltoestel op een kleine oppervlakte al 16 kinderen laten spelen.

www.watergamesandmore.com 


Madino: Loungeset zonder losse kussens die altijd buiten staat

Volgens Gerard Karens van Madino wordt voor de Nederlander buiten leven steeds belangrijker maar is kwaliteit daarin net zo belangrijk. Kunststof is helemaal uit en het is allemaal aluminium wat de klok slaat. En dan bedoelen ze ook echt alles van aluminium zodat je na twee jaar niet zit met verroeste of gebroken koppelingen en schroeven. Nieuw is een loungeset voor buiten zonder losse kussens die geen water absorberen. De speciale stof is met water zo schoon te maken en trekt ook geen vuil aan. Bijzonder is deze stof net zo lekker zit als je bank thuis. Van diezelfde stof zijn ook ligbedden verkrijgbaar. Andere innovatie zijn 100% gerecyclede kuntstof stoelen met een prachtig design. Door de eigen productie zijn al deze innovaties scherp geprijsd. Ander pluspuntje van Madino is de gegarandeerde nalevering zodat je na een paar jaar niet met een ratjetoe op het terras zit. Ook aan de vergrijzing is gedacht door een ligbed met een verhoogde instap.


www.madino.nl


Nijha en Playnetic: Interactief schommelen

Een echte technische innovatie zagen we bij Nijha die samen met Playnetic een interactieve schommel heeft ontwikkeld. Ga je schommelen dan wek je zelf stroom op wat zich weer vertaalt in muziek en lichteffecten. Dat sluit dan weer perfect aan bij de missie van Nijha om mensen in beweging te brengen. Omdat de schommelaars zelf stroom opwekken is een nutsaansluiting bij deze voorziening niet nodig. Heel duurzaam gedacht kunnen bestaande schommels van Nijha eenvoudig worden uitgebreid met de interactieve module. Onnodig om te vertellen dat de schommels robuust en hufterproof zijn.


www.nijha.nl


Team Animation: Steeds meer bijzondere evenementen

Op weg naar de uitgang kwamen we Team Animation nog tegen. Zij zien een grote groei in de vraag naar Sfeermakers ten opzichte van een stabilisatie van de traditionele animatieteams. Sfeermakers zijn los te boeken grote evenementen voor het recreatiepark. En dat sluit dan weer prima aan bij de evenementisering van de vrije tijd. Consumenten willen steeds iets anders en met de sfeermakers creëer je bij de gasten ook urgentie om nu aan een activiteit mee te doen.


www.teamanimation.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, dagrecreatie, attractieaparken, innovatie

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.
24/09/20
Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Het is in winkelcentra nog steeds veel minder druk van voor corona. Maar de verschillen tussen de centra zijn groot. Waardoor wordt dat veroorzaakt?
24/09/20
KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.
24/09/20
Tapperuse heeft nieuwe eigenaar en slaat een andere weg in
Het voormalige Tapperuse is gekocht door Convious dat een e-commerce platform voor de vrijetijdsmarkt. Het bedrijf heeft Tap (Tick and Pay) zoals de app nu heet, toegevoegd aan haar portfolio.
24/09/20
Nationale Horecadag op vrijdag 9 oktober
Horeca houdt voor de tweede keer de Nationale Horecadag. In 2020 is dat op vrijdag 9 oktober.
23/09/20
TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is
23/09/20
Theaterfestival Boulevard wint prijs van theatercritici en lof voor spelen in coronatijd
Theaterfestival Boulevard 's-Hertogenbosch krijgt de Prijs van de Kritiek 2020. Het feit dat ook in coronatijd een alternatief festival werd georganiseerd kon op veel waardering van de jury rekenen.
23/09/20
Exclusief voor leden
Attractiepark Duinrell verlengt seizoen met dino's
Naast de 40 attracties en 21 glijbanen in het Tikibad, kunnen gasten tijdens hun bezoek aan Duinrell speuren naar 20 levensgrote én bewegende dinosaurussen.