Geplaatst op: 27-11-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat zijn per attractie gemeten de duurste en goedkoopste attractieparken ter wereld?

Wat zijn per attractie gemeten de duurste en goedkoopste attractieparken ter wereld?
Photo by Cameron Venti on Unsplash
Interessant onderzoek naar de toegangsprijzen in relatie tot het aantal attracties komt uit een onverwachte hoek. Taxi2Airport heeft onderzoek gedaan naar de wereldwijde ticketprijzen en het aanbod van attractieparken. Op basis daarvan is een wereldwijde index gemaakt. 

De duurste attractieparken zijn Universal Studios Hollywood en Disneyland Park in Los Angeles (Anaheim) welke deel uitmaken van één groot resort. Het tarief voor een dagticket begint bij omgerekend € 117,74 voor volwassenen, het tarief voor kinderen start bij € 94,00. Het goedkoopste attractiepark is Tivoli Gardens in Kopenhagen, Denemarken. Daar kost een ticket €18,75 voor volwassenen en €8,04 voor kinderen.

Efteling relatief goedkoop
Vergeleken met de prijzen van andere populaire grote pretparken in de wereld is de Efteling in Nederland relatief gunstig geprijsd. Hoewel de toegangsprijzen voor Nederlandse pretparken over de afgelopen vijf jaar gemiddeld met bijna 14 procent zijn gestegen, is de Efteling -met een ticketprijs van 40 euro- toch nog goedkoper dan 40 (van de 50) andere populairste parken. In de wereldranglijst staat het Brabantse park op de 40ste plaats. 

Gemiddeld park heeft 38 attracties
De onderzochte attractieparken tellen samen 1.899 attracties en daarmee heeft een gemiddeld park in deze index 38 attracties. Het attractiepark met het hoogste aantal attracties is Europa Park in Rust in Duitsland met liefst 111 attracties. Ook de parken Cedar Point in Sandusky, Verenigde Staten (87) en Canada's Wonderland in Vaughan, Canada (77) hebben bovengemiddeld veel attracties. 

Prijs per attractie gemiddeld € 2,80
De prijs per attractie bedraagt gemiddeld € 2,80. Per pretpark zijn de verschillen in gemiddelde attractieprijzen echter groot. De duurste attracties zijn vooral te vinden in de Verenigde Staten, waar attractiepark Epcot (Orlando) de kroon spant met een gemiddelde attractieprijs van 11,76 euro. Ook Universal Studios Hollywood is, met 10,70 euro; een relatief duur park op basis van de prijs per attractie. 

Tivoli Gardens in Kopenhagen (Denemarken) is juist het goedkoopst, met een attractieprijs van 60 eurocent. In het top 10 lijstje goedkoopste pretparken bevinden zich vooral Chinese parken. Ook de Efteling valt, met een attractieprijs van 1,17 euro, onder de goedkopere pretparken en staat op plaats 15 van parken met de meeste waar voor je geld.

Online korting
Bijna de helft (42%) van de onderzochte attractieparken biedt een korting aan voor het online bestellen van toegangstickets. De prijs van een online ticket bedraagt gemiddeld € 49,26. Hiermee is de gemiddelde besparing op het reguliere ticket € 17,34, en deze korting varieert van € 1,92 tot € 37,87.

Doelgroepkorting
De meest gebruikelijke korting is die voor kinderen. 41 van de 50 (82%) parken heeft een vorm van korting voor minderjarigen. Een gemiddeld kinderticket kost € 51,08 wereldwijd. In vergelijking met het reguliere tarief, komt de gemiddelde korting daarom uit op € 15,10. In tegenstelling tot korting voor kinderen, blijkt een korting voor senioren minder gebruikelijk. ‘Slechts’ 12 van de 50 (24%) onderzochte attractieparken biedt namelijk een korting aan voor senioren. Een gemiddelde seniorenticket kost € 41,56.

Je kunt op deze website alle data zelf bekijken.



Trefwoorden: attractieparken, prijzen

||| Blogs |||

13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/12/19
Pikt de klant de wissel van Corendon naar luxe reismerk
Corendon ken je toch van de scherpe prijzen? Zo scherp dat er intern wel eens wordt gezucht of er ni...
13/12/19
Vacansoleil verkoopt camping Le Grand Dague en investeert in touroperating
Europees marktleider in luxe campingvakanties Vacansoleil heeft camping Le Grand Dague verkocht aan ...
13/12/19
Exclusief voor leden
KLM blikt vooruit met Tech & Travel Trends 2020
De manier waarop reizigers zoeken, boeken en op reis gaan, verandert. Hoe beïnvloeden technologie e...
12/12/19
Exclusief voor leden
Nederland heeft veel kwalitatief goede campings
Zo’n 187 campings in Europa mogen zich ANWB Top camping 2020 noemen. Van de 187 liggen er maar lie...
12/12/19
Exclusief voor leden
Limburg versterkt positie in mountainbiken
Zuid-Limburg heeft twee sportieve routes erbij. Het gaat om de Watersley Sports & Talentpark Sit...
12/12/19
Samenwerking VisitBrabant Convention Bureau en MeetingReview
Via de website van VisitBrabant Convention Bureau is het mogelijk om locaties te vinden voor vergade...
11/12/19
Exclusief voor leden
Sector groeit in 2020 sterker na lager groeitempo in 2019
De onzekerheid over het stikstof- en PFAS-beleid zet een stevige rem op de volumegroei in veel sectoren. Daar heeft de sector leisure geen last van; na een matig 2019 groeit de sector in 2020 weer stevig door.
11/12/19
Dertig procent camperaars in de winter op pad
Camperaars gaan steeds meer in de winter op vakantie. Ruim 30 procent gaat ook in de winter met de camper op pad. Zo blijkt uit een poll op de website van de NKC die door bijna vierduizend mensen werd ingevuld.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk