Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme en cultuur goed zichtbaar bij sponsorprijzen

Toerisme en cultuur goed zichtbaar bij sponsorprijzen
De winnaars van de Sponsorringen 2019. Foto: BBP Media
Bij de twintigste editie van de SponsorRingen is op maandag 25 november 2019 een recordaantal van twintig sponsorprijzen uitgereikt. Jumbo-topman Frits van Eerd is verkozen tot Sponsorpersonality van het Jaar. Het goud in de categorie Lang Lopende Sponsorships ging naar het Tata Steel Chess Tournament. Toerisme en  cultuur was goed zichtbaar in de categorieën Kunst & Cultuur en Maatschappij.

De SponsorRingen zijn de grootste vakprijzen voor sponsoring in Nederland. De uitreiking, dit jaar in het Postillion Convention Centre in Amsterdam, wordt georganiseerd door Stichting SponsorRingen in samenwerking met BBP Media. In totaal werden twintig gouden, zilveren en bronzen SponsorRingen uitgereikt in de categorieën Entertainment & Events, Maatschappij, Kunst & Cultuur, Sport, Gesponsorde, Smart Budget en Lang Lopende Sponsorships. Bekijk alle winnaars per categorie in het overzicht hieronder.

In de categorie: Kunst & Cultuur
GOUD: De stem van Rembrandt | Sponsor: ING – Gesponsorde: Rijksmuseum
ZILVER: Rabobank #vanzoldernaarpodium | Sponsor: Rabobank – Gesponsorde: Kunstbende
BRONS: ITA – Junior Board 2019 | Sponsor: Rabobank, Clifford Chance, EndemolShine, ABN AMRO, BankGiroLoterij – Gesponsorde: Stichting Internationaal Theater Amsterdam

In de categorie: Maatschappij
GOUD: Natuurmonumenten & Landal GreenParks: het creëren van natuurbeschermers van de toekomst | Sponsor: Landal GreenParks – Gesponsorde: Natuurmomumenten / OERRR
ZILVER: Sanquin - #myfirstblood | Sponsor: Bloedbank Sanquin – Gesponsorde: Riot Games
BRONS: TUI en CPNB: Je vakantie begint met boeken | Sponsor: TUI – Gesponsorde: CPNB

Trefwoorden: sponsor, prijs, toerisme, cultuur

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...