Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019

Kans: reisagenten beter inzetten voor duurzaam reizen

Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Foto: TUI - CELTH.
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft Sophie richtlijnen opgesteld waarmee excursies op bestemmingen kunnen verduurzamen.

Verschillende hogescholen in Nederland selecteerden hun beste scripties op het gebied van duurzaam toerisme. Uit alle inzendingen zijn uiteindelijk acht studenten geselecteerd en uitgenodigd om tijdens de finale van vrijdag 8 november hun scriptie voor de vakjury te pitchen. De jury stelde op basis van de pitch en de beoordeling van de scriptie de top 3 samen:

1. Sophie van den Top – Saxion Hogeschool
2. Melissa Tolman – NHL Stenden Hogeschool
3. Marleen Niederprüm – Breda University of Applied Sciences

Richtlijnen positieve impact excursies vergroten

Sophie heeft tijdens haar onderzoek richtlijnen opgesteld per soort excursie, die beschrijven hoe de negatieve impact van excursies gereduceerd en de positieve impact vergroot kan worden. Hiervoor zijn alle erkende keurmerken van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) nagelopen en is onderzocht welke richtlijnen beschrijven hoe negatieve impacts geminimaliseerd kunnen worden. Daarnaast heeft Sophie uitgebreid gesproken met lokale agenten in Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Indonesië en Maleisië. Op basis van het excursieaanbod is gekeken naar welke potentiële negatieve impacts die excursies kunnen hebben, zodat lokale agenten en touroperators deze tegen kunnen gaan.

Verduurzaming reisbranche: "de nieuwe standaard"

De award is een samenwerking tussen TUI Nederland en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Menno Stokman, directeur CELTH over deze samenwerking: "Een duurzame toeristische sector moet de nieuwe standaard worden. Met deze award proberen we studenten uit te dagen om met hun scriptie de sector te helpen met onderzoek en goede ideeën bij deze verduurzaming. En daarbij is de student van vandaag de toerisme professional van morgen.” 

Kans: reisagenten inzetten

Melvin Mak, Manager Sustainability van TUI en juryvoorzitter, over de winnende scriptie: "Lokale agenten spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het productaanbod op de bestemmingen. Dit onderzoek laat zien dat agenten bereid zijn stappen te zetten. Dat is een kans voor hele reisbranche. Als alle reisorganisaties van hun agenten verlangen zich te houden aan duurzaamheidsrichtlijnen voor excursies, kunnen we onze positieve impact op bestemmingen verder vergroten. Het onderzoek van Sophie ondersteunt dat.” 

Naast Melvin Mak bestond de jury uit Flip van Woerkom - Duurzaam Bedrijfsleven, Ewout Versloot - NBTC Holland Marketing, Akke Folmer - NHL Stenden Hogeschool en Ko Koens -Breda University of Applied Sciences.

Trefwoorden: reizen, duurzaam, travel, CO2, voetafdruk, reisagent

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.