Geplaatst op: 01-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme

Samen bouwen aan allianties voor bewuste bestemmingen

TRENDCONGRES 2019 inspireert voor keuzes met balans in toerisme
Katendrecht.
Gisteren vond in Inholland Rotterdam het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd plaats, waar tweehonderd vakgenoten werden geïnspireerd. De plenaire sprekers in de ochtend wisten iedereen te boeien. Het debat ging vaak over overtoerisme maar de gasten werden ook overladen met voorbeelden uit de praktijk, nieuwe concepten en manieren van samenwerking om de balans te vinden voor toerisme.

Bold, Forward en Culture

Renske Satijn, Rotterdam Partners, presenteerde de achtergronden van het nieuwe Rotterdamse beleid voor toerisme. Het nieuwe beleid waar Rotterdam Partners zich hard voor heeft gemaakt, is onder meer gebaseerd door ‘Het verhaal van de stad’. Dat is een kwalitatief onderzoek waar duizenden inwoners aan meededen. Naast stakeholders werden ook zeven externe experts naar Rotterdam gehaald. Deze experts zonder band met de gemeente of met Rotterdam Partners mochten zelf de stad verkennen en vrij meedenken over het toeristisch beleid. Satijn: "De marketingstrategie die ontwikkeld is, zijn Bold, Forward en Culture de kernwaarden van de stad.”
In de praktijk betekent andere merkwaarden ook dat anders wordt gekeken naar touroperators, hoe de stad acquisitie pleegt voor congressen en hoe samenwerkingsverbanden worden opgezet. Partners worden bewust gezocht. "Touroperators ontvangen we graag die voorop lopen in duurzaamheid. En onderzoekende toeristen willen we aan ons binden want dat past bij onze positie van Rotterdam als frontrunner.”

Toerisme regenereert de planeet

Jeremy Smith, internationaal sterk en veelgevraagd spreker, wees een belangrijke trend aan. Toerisme zit in het kantelpunt, onder meer door het stevige debat dat wordt gevoerd over klimaatverandering en duurzaamheid. Het activisme van jonge generaties om de planeet te beschermen gebruikte hij om de strategie voor een gezonde toeristische sector op te zetten. "We kunnen niet langzaam gaan, het moet nu gebeuren. Duurzaamheid zoals we dat kennen is dood.” Niet overal maar een klein beetje doen aan minder plastic of minder energie maar duurzaamheid volledig op zijn kop zetten. Dat levert een verrassend perspectief op. Jeremy toonde praktische voorbeelden van toeristische locaties en accommodaties die duurzaam zijn, meer energie opwekken dan nodig is en na afloop weer hergebruikt kunnen worden.

Vliegwiel voor conversie

Martin van Kranenburg, expert in online marketing, had de turbo in zijn presentatie aan gezet. Met heel veel voorbeelden liet hij de nieuwe inzichten zien voor het winnen van klanten. Hierbij hield hij met voorbeelden rekening met het grote aantal DMO’s in de zaal. Martin pakte ook tussendoor de jonge mode op van regio’s of steden om met persona’s aan de slag te gaan. Hij mist een slag. "Ga dieper dan persona's, wat motiveert of frustreert mensen. Kuip in het brein van die mensen. Dan pas kun je goede persona's maken.”

Katendrecht internationaal voorbeeld wat leisure kan doen

Christiaan Cooijman (Heijmans) wist na de snelle marketingpresentatie heel goed de aandacht te krijgen met zijn verhaal over de heropleving van de wijk Katendrecht. Van een no-go area werd de wijk in tien jaar tijd veranderd in een gebied dat nu hot is. Katendrecht staat nu in meerdere internationale toeristenlijsten. 
Sterk onderdeel aan het programma: na de presentatie van Christiaan stonden twintig gidsen klaar voor een tour door Katendrecht. Dat maakte diepe indruk op de gasten.

Na de lunch was het tijd voor drie rondes met vijftien kleinere sessies. Van, hoe je bewuste bestemmingen maakt, tot en met zelfsturende holacracy teams voor de exploitatie en marketing van een vakantiepark.

Bundelen kennis onderwijs en Kennisnetwerk Destinatie Nederland

Het congres zorgde ook voor een ontwikkeling in de bundeling van toeristische kennis tussen bedrijfsleven en onderwijs. Kees van Wijk (Kennisnetwerk Destinatie Nederland) en Carmencita Boekhoudt (Landelijk Overleg Tourism Management) tekenden de  intentieverklaring voor het delen en bundelen van kennis.
Kees van Wijk: "We zoeken graag de samenwerking op met deze zes hogescholen van het Landelijk Overleg Tourism Management. Onder meer met Inholland Rotterdam hebben we al een lange relatie voor het delen van ervaringen en projecten in destinatieontwikkeling. De creatieve en mooie ideeën en projecten van studenten en onderwijsbegeleiding zijn meer dan welkom. Zo houden we elkaar scherp op destinatiemanagement.”

Oud-lector en consultant Han Verheijden ontving het eerste exemplaar van zijn boek ’40 Cruciale management tips voor leisure. En 20 columns die trends en markten verhelderen’. Binnenkort is dit boek te koop op www.nrit.nl

Met een stevige paneldiscussie over overtoerisme en wat de komende generatie vakgenoten nodig heeft, werd het congres afgesloten. Opvallend was hoe goed bedrijven, onderwijs, DMO’s en beleidsmedewerkers elkaar konden vinden tijdens de netwerkmomenten.

Partners in de organisatie van TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd zijn: LOTM, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Pleisureworld NRIT.

Inspiratie voor de regio binnenhalen?

Dit congres ging vaak in op stedelijke vraagstukken. Ben je op zoek naar inspiratie voor productontwikkeling en marketing voor regio's? Schrijf je dan nu in voor Vakdag Zet je regio op de kaart op dinsdag 5 november in Hoogeveen.







Trefwoorden: toerisme, recreatie, onderzoek, overtoerisme, balans, marketing, regenaration

CELTH



Trendrapport

||| Nieuws |||

22/09/23
Exclusief voor leden
Waarom is het perspectief duurzaam vliegen met waterstof voor Rotterdam zo goed?
Op de startbaan ziet het er nog klein uit maar de drone met waterstof als brandstof kan het pad vrijmaken voor échte vluchten. Waterstof lijkt voor Rotterdam The Hague Airport een snellere optie voor de ontwikkeling van duurzaam vliegen dan een vliegtuig gevuld met zware batterijen.
22/09/23
Exclusief voor leden
Beschikbaar inkomen stijgt
Het reëel beschikbaar inkomen van huishoudens was in het tweede kwartaal van dit jaar 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Dat lijkt een goed signaal voor de vrijetijdseconomie. Daarmee hebben gezinnen genoeg in de huishoudbeurs om te besteden aan toerisme en recreatie.
21/09/23
Aantrekkelijk rivierpark Tweestromenland door niet baggeren
Het is voor recreatie een aantrekkelijke optie. Stop met het baggeren en laat de natuur meer het werk doen en daarmee ontstaat de basis voor een recreatief aantrekkelijk rivierpark. Het ontwerp voor de Nieuwe Waterweg ontving hiervoor de Eo Wijersprijs. Dit ontwerp kan leiden tot een nationale verandering.
21/09/23
Exclusief voor leden
Zorgen om lager sportgedrag tijdens Nationale Sportweek
Meestal is de Nationale Sportweek het feest voor gemeenten om de sportinitiatieven te vieren maar nu zijn er zorgen over de terugval in het sportgedrag van de Nederlanders. Het lijkt een lastig te keren trend.
21/09/23
Exclusief voor leden
Kloosterveste investeert 1 miljoen euro in hotel De Zon
Het voormalige hotel De Zon in het kleine Friese dorp Oosterwolde wordt in oude luister hersteld en krijgt binnenkort zijn oude functie terug.
21/09/23
Wat te doen bij een Microsoft audit?
Hoe dit precies in z’n werk gaat en wat je moet doen op het moment dat je een brief of mail hebt ontvangen, vertellen we je stap voor stap.
20/09/23
Nieuwe entree en bewegwijzering voor Park Vliegbasis Soesterberg
De wandelroutes en fietspaden op Park Vliegbasis Soesterberg hebben deze week een duidelijke bewegwijzering gekregen. Bovendien heeft het park aan de noordzijde een nieuwe toegang.
20/09/23
Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november
Viel het je gisteren ook op dat de Prinsjesdag rijtoer niet op het Binnenhof kwam? Dat plein is veranderd in een grote bouwput. Voor bezoekers wordt die historische locatie in november veel duidelijker met de opening van het ‘Informatiecentrum Binnenhof Renovatie’.

||| Agenda |||

25/09/23
25/09/23 t/m 25-09-23: Toerisme Top 2023
De Toerisme Top 2023 heeft als thema ruimte en wordt op maandag 25 september 2023 gehouden in d...
27/09/23 t/m 28-09-23
27/09/23 t/m 28-09-23: Vakbeurs Openbare Ruimte 2023
Openbare ruimte is urgenter dan ooit. Duurzaamheid, biodiversiteit, natuurinclusiviteit, circu...
28/09/23
28/09/23 t/m 28-09-23: Unesco Werelderfgoed & Klimaat
Ook wel eens gedroomd van zwemmen met schildpadden op de Galápagoseilanden? Of van een tripje naar...
04/10/23
04/10/23 t/m 04-10-23: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
Op woensdag 4 oktober 2023 organiseert HISWA-RECRON samen met NKC, KCI, BOVAG, KCJ en de ANWB het Du...
12/10/23
12/10/23 t/m 12-10-23: Screw up morning: Leisure en toerisme in stedelijke ontwikkeling
Tijdens de Screw Up Morning op donderdag 12 oktober 2023 brengen Sweco, J2Leisure en Expertise Netw...