Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Food is toeristische kans voor de regio

Heb jij de meningen en data scherp?

Food is toeristische kans voor de regio
Kees van der Most:
Think global act local is een aloude managementwijsheid. Als het gaat om het thema food als kans voor toeristische ontwikkeling in regio’s, sluit de uitspraak perfect aan. Niet voor niets omarmde afgelopen week Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het toerisme nog eens extra. Maar heb je als regio de data en het sentiment over food op een rij? Onderzoeker Kees van de Most weet daar alles over. Hij hield onderzoek over de kansen van food voor toeristische regio’s en dat laat hij zien bij Vakdag Zet je regio op de kaart.

Van routes tot foodfestival

Kees van der Most van Trends & Tourism: "De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties en dagjes uit. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het volgen van culinaire routes tot het bezoeken van een foodfestival. Voor toeristen en recreanten vormen activiteiten rond food een aantrekkelijke manier om een regio (beter) te leren kennen.” 

In de presentatie tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart worden enkele uitkomsten gepresenteerd uit het eerste nationale food tourism onderzoek. Tevens zal ingegaan worden op hoe regio’s (nog) beter op dit thema kunnen inspelen.

Rijke tradities food en toerisme

De locatie van Zet je regio op de kaar is Gasterij De Schildhoeve. Regio’s zoals de Achterhoek, Drenthe, Friesland kennen allemaal rijke tradities in de samenwerking van food en toerisme. Daarom is het net spannend om hier Kees van der Most te horen over de meningen en de feiten achter kansen voor food en toerisme.



Trefwoorden: food, regio, toerisme, kans, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.