Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Food is toeristische kans voor de regio

Heb jij de meningen en data scherp?

Food is toeristische kans voor de regio
Kees van der Most:
Think global act local is een aloude managementwijsheid. Als het gaat om het thema food als kans voor toeristische ontwikkeling in regio’s, sluit de uitspraak perfect aan. Niet voor niets omarmde afgelopen week Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het toerisme nog eens extra. Maar heb je als regio de data en het sentiment over food op een rij? Onderzoeker Kees van de Most weet daar alles over. Hij hield onderzoek over de kansen van food voor toeristische regio’s en dat laat hij zien bij Vakdag Zet je regio op de kaart.

Van routes tot foodfestival

Kees van der Most van Trends & Tourism: "De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties en dagjes uit. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het volgen van culinaire routes tot het bezoeken van een foodfestival. Voor toeristen en recreanten vormen activiteiten rond food een aantrekkelijke manier om een regio (beter) te leren kennen.” 

In de presentatie tijdens Vakdag Zet je regio op de kaart worden enkele uitkomsten gepresenteerd uit het eerste nationale food tourism onderzoek. Tevens zal ingegaan worden op hoe regio’s (nog) beter op dit thema kunnen inspelen.

Rijke tradities food en toerisme

De locatie van Zet je regio op de kaar is Gasterij De Schildhoeve. Regio’s zoals de Achterhoek, Drenthe, Friesland kennen allemaal rijke tradities in de samenwerking van food en toerisme. Daarom is het net spannend om hier Kees van der Most te horen over de meningen en de feiten achter kansen voor food en toerisme.



Trefwoorden: food, regio, toerisme, kans, onderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.
25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...