Geplaatst op: 09-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen
Foto: NRIT
Vandaag vindt de tweede Toerismetop plaats, georganiseerd door het ministerie van EZK, de provincie Zeeland en NBTC Holland marketing. Tijdens de Toerismetop presenteren EZK en de provincies een actieprogramma. Dit actieprogramma is een vervolg op Perspectief 2030, en werd in de visie al benoemd als één van de randvoorwaarden. Brancheorganisatie Gastvrij Nederland vindt het een goed initiatief dat het Rijk een actieprogramma opstelt. Wel dient dit actieprogramma rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven.

Gastvrij Nederland noemt een aantal positieve kanten van de Nederlandse sector.

> Een aantrekkelijk aanbod. Nederland biedt veel verschillende belevenissen per vierkante
kilometer en kent een gevarieerd landschap met grote cultuurhistorische waarde en iconen.
De combinatie van verrassende natuur, cultuur, architectuur, gastronomie, vermaak en de
uitgebreide vaar-, fiets- en wandelroutes maakt Nederland tot een unieke bestemming.

> Ondernemers die bereid zijn te innoveren en te investeren. De gastvrijheidseconomie zet in
op onderscheidend aanbod en verrassende businessmodellen, om zo als concurrerende
sector nog meer te kunnen bijdragen aan de BV Nederland. De sector gebruikt innovatie om
steeds opnieuw meerwaarde te creëren voor de gast.

> Een bijdrage aan leefbaarheid en sociale samenhang. De gastvrijheidssector vormt dé
ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan
welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Recreatie en toerisme zorgen
ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft.

> Een bijdrage aan werkgelegenheid. De gastvrijheidssector is uitgegroeid tot een belangrijke
sector voor Nederland. In 2018 gaven alle toeristen uit binnen- en buitenland bijna 90 miljard
euro uit in bijvoorbeeld restaurants, hotels, pretparken en musea. Het toerisme is inmiddels
goed voor bijna 800.000 banen. Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor
kwetsbare groepen in de samenleving zoals lager geschoolden een opstapje zijn.

Nu de Toerismetop plaatsvindt in Zeeland vraagt Gastvrij Nederland aan de overheid vooral ruimte om te ondernemen met klassieke ondernemersbelangen zoals lage lastendruk en een goed vestigingsklimaat. Duidelijker dan in andere jaren klinkt het geluid dat de overheid de regierol voor sectoroverstijgende ontwikkelingen moet pakken.

> Een ondernemersvriendelijk (vestigings)klimaat, gefaciliteerd door overheden op alle
niveaus (Rijk, provincie, gemeente). Op het gebied van regelgeving, lastendruk en
belastingdruk in het algemeen maar ook specifiek rekening houdend met de kenmerken van
de ondernemers in deze sector;

> Ruimte om te ondernemen. De sector maakt een belangrijk en wezenlijk deel uit van de
fysieke leefomgeving, zowel in stedelijke gebieden als landelijke en natuurgebieden. Om te
vernieuwen en innoveren hebben ondernemers fysieke ruimte nodig. Daarnaast is
verbetering van bereikbaarheid nodig. Regionale toerismespreiding wordt mede bereikt door 
een toegankelijk en gebruikersvriendelijk openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen.
Spreiding van het toerisme door het jaar vraagt om goede afstemming op lokaal niveau
rondom onder meer vergunningen, voorzieningen en actieprogramma’s.

> Regierol van en integrale benadering door de Rijksoverheid. Interdepartementaal en op
provincie- of regio-overstijgende thema’s. Faciliterend tussen de diverse overheidslagen. De
uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen.
Een sterkere regie en coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur en ruimtelijke
ordening tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden door de
Rijksoverheid is noodzakelijk.

> Bestuurlijke aandacht voor toerisme in IPO verband. De provincies zijn belangrijk voor
gastvrijheidsondernemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke indeling van
Nederland. De gastvrijheidsondernemers dragen bij aan het in stand houden van het
voorzieningenniveau in stedelijke én in buitengebieden, zorgen voor werkgelegenheid en
sociale binding. Dit verdient duidelijk portefeuillehouderschap bij gedeputeerden,
afstemming en samenwerking tussen provincies op bestuurlijk en ambtelijk niveau om zo het
toeristisch beleid over de provinciegrenzen heen te laten ontwikkelen.

> Prioriteit voor de ontwikkeling van kennis en data (voorrang geven aan de Landelijke Data
Alliantie).

De Nederlandse toeristisch-recreatieve sector staat aan de vooravond van decennia van groei in
bezoekersstromen, omzet, werkgelegenheid zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Toeristen
herkennen geen bestuurlijke grenzen. Dat is terecht. Om deze groei in goede banen te leiden en de
positieve gevolgen te verzilveren is nationale en interregionale coördinatie één van de belangrijkste
randvoorwaarden. De ondernemers in de sector gaan de komende tijd, kennis, kunde en inzet
samen met partners in het vrijetijdsdomein bundelen aan de private kant.

Nu de overheid nog!

Bij Gastvrij Nederland zijn aangesloten: ANWB, CLC VECTA Centrum voor Live Communication, Club van Elf, FC Federatie van
Werkgevers in de Cultuur, HISWA-Vereniging, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, NBTC Holland Marketing, IDEA, Royal Schiphol Group, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties (NVG), RECRON, Vereniging van Evenementenmakers, Vereniging Vrije Theater Producenten VVTP en VVV Nederland.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!

Trefwoorden: toerisme, toerismetop, Gastvrij Nederland, ondernemen, balans

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.
18/09/20
Rotterdam bereidt Eurovisie Songfestival voor met 4 scenario's
In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt bepaald hoe het 65ste Eurovisie Songfestival in Rotterdam er precies uit zal zien.
18/09/20
Stelling van Amsterdam nu volledig in 360º vanuit de lucht te bekijken
De Stelling van Amsterdam is op een bijzondere manier vastgelegd. Alle forten en belangrijke sluizen zijn met behulp van een drone en een speciale camera aan een heliumballon vanuit de lucht in 360º gefotografeerd. Het resultaat is de grootste luchtfototour ter wereld.