Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen

Gastvrij Nederland: Balans in toerisme maar wel ruimte om te ondernemen
Foto: NRIT
Vandaag vindt de tweede Toerismetop plaats, georganiseerd door het ministerie van EZK, de provincie Zeeland en NBTC Holland marketing. Tijdens de Toerismetop presenteren EZK en de provincies een actieprogramma. Dit actieprogramma is een vervolg op Perspectief 2030, en werd in de visie al benoemd als één van de randvoorwaarden. Brancheorganisatie Gastvrij Nederland vindt het een goed initiatief dat het Rijk een actieprogramma opstelt. Wel dient dit actieprogramma rekening te houden met de belangen van het bedrijfsleven.

Gastvrij Nederland noemt een aantal positieve kanten van de Nederlandse sector.

> Een aantrekkelijk aanbod. Nederland biedt veel verschillende belevenissen per vierkante
kilometer en kent een gevarieerd landschap met grote cultuurhistorische waarde en iconen.
De combinatie van verrassende natuur, cultuur, architectuur, gastronomie, vermaak en de
uitgebreide vaar-, fiets- en wandelroutes maakt Nederland tot een unieke bestemming.

> Ondernemers die bereid zijn te innoveren en te investeren. De gastvrijheidseconomie zet in
op onderscheidend aanbod en verrassende businessmodellen, om zo als concurrerende
sector nog meer te kunnen bijdragen aan de BV Nederland. De sector gebruikt innovatie om
steeds opnieuw meerwaarde te creëren voor de gast.

> Een bijdrage aan leefbaarheid en sociale samenhang. De gastvrijheidssector vormt dé
ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan
welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Recreatie en toerisme zorgen
ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft.

> Een bijdrage aan werkgelegenheid. De gastvrijheidssector is uitgegroeid tot een belangrijke
sector voor Nederland. In 2018 gaven alle toeristen uit binnen- en buitenland bijna 90 miljard
euro uit in bijvoorbeeld restaurants, hotels, pretparken en musea. Het toerisme is inmiddels
goed voor bijna 800.000 banen. Juist de gastvrijheidssector creëert banen die ook voor
kwetsbare groepen in de samenleving zoals lager geschoolden een opstapje zijn.

Nu de Toerismetop plaatsvindt in Zeeland vraagt Gastvrij Nederland aan de overheid vooral ruimte om te ondernemen met klassieke ondernemersbelangen zoals lage lastendruk en een goed vestigingsklimaat. Duidelijker dan in andere jaren klinkt het geluid dat de overheid de regierol voor sectoroverstijgende ontwikkelingen moet pakken.

> Een ondernemersvriendelijk (vestigings)klimaat, gefaciliteerd door overheden op alle
niveaus (Rijk, provincie, gemeente). Op het gebied van regelgeving, lastendruk en
belastingdruk in het algemeen maar ook specifiek rekening houdend met de kenmerken van
de ondernemers in deze sector;

> Ruimte om te ondernemen. De sector maakt een belangrijk en wezenlijk deel uit van de
fysieke leefomgeving, zowel in stedelijke gebieden als landelijke en natuurgebieden. Om te
vernieuwen en innoveren hebben ondernemers fysieke ruimte nodig. Daarnaast is
verbetering van bereikbaarheid nodig. Regionale toerismespreiding wordt mede bereikt door 
een toegankelijk en gebruikersvriendelijk openbaar vervoer voor buitenlandse toeristen.
Spreiding van het toerisme door het jaar vraagt om goede afstemming op lokaal niveau
rondom onder meer vergunningen, voorzieningen en actieprogramma’s.

> Regierol van en integrale benadering door de Rijksoverheid. Interdepartementaal en op
provincie- of regio-overstijgende thema’s. Faciliterend tussen de diverse overheidslagen. De
uitdaging voor de komende jaren is om de groei op een evenwichtige manier op te vangen.
Een sterkere regie en coördinatie op het terrein van economie, infrastructuur en ruimtelijke
ordening tussen verschillende ministeries en met de regionale overheden door de
Rijksoverheid is noodzakelijk.

> Bestuurlijke aandacht voor toerisme in IPO verband. De provincies zijn belangrijk voor
gastvrijheidsondernemers omdat zij verantwoordelijk zijn voor de ruimtelijke indeling van
Nederland. De gastvrijheidsondernemers dragen bij aan het in stand houden van het
voorzieningenniveau in stedelijke én in buitengebieden, zorgen voor werkgelegenheid en
sociale binding. Dit verdient duidelijk portefeuillehouderschap bij gedeputeerden,
afstemming en samenwerking tussen provincies op bestuurlijk en ambtelijk niveau om zo het
toeristisch beleid over de provinciegrenzen heen te laten ontwikkelen.

> Prioriteit voor de ontwikkeling van kennis en data (voorrang geven aan de Landelijke Data
Alliantie).

De Nederlandse toeristisch-recreatieve sector staat aan de vooravond van decennia van groei in
bezoekersstromen, omzet, werkgelegenheid zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Toeristen
herkennen geen bestuurlijke grenzen. Dat is terecht. Om deze groei in goede banen te leiden en de
positieve gevolgen te verzilveren is nationale en interregionale coördinatie één van de belangrijkste
randvoorwaarden. De ondernemers in de sector gaan de komende tijd, kennis, kunde en inzet
samen met partners in het vrijetijdsdomein bundelen aan de private kant.

Nu de overheid nog!

Bij Gastvrij Nederland zijn aangesloten: ANWB, CLC VECTA Centrum voor Live Communication, Club van Elf, FC Federatie van
Werkgevers in de Cultuur, HISWA-Vereniging, Koninklijke Horeca Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, NBTC Holland Marketing, IDEA, Royal Schiphol Group, Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, Nederlandse Vereniging van Golfaccomodaties (NVG), RECRON, Vereniging van Evenementenmakers, Vereniging Vrije Theater Producenten VVTP en VVV Nederland.

Zet je regio op de kaart dinsdag 5 november

Wil je praktijkervaringen en -oplossingen voor ondernemers en beleidsmakers horen voor regionale ontwikkelingen? Kom naar Vakdag Zet je regio op de kaart!

Trefwoorden: toerisme, toerismetop, Gastvrij Nederland, ondernemen, balans

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...