Geplaatst op: 27-09-2019
Auteur: Marc Gerlings

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge

100 toeristische bedrijven tekenen plastic pledge
100 bedrijven en organisaties uit de toerismesector tekenen vandaag de International Tourism Plastic Pledge. Hiermee spreken ze uit zich gezamenlijk in te zetten voor het verminderen van plasticvervuiling op vakantiebestemmingen. Onder meer TUI Group, ANVR, Landal GreenParks, Hostelling International, Corendon, Fox Verre Reizen en Better Places behoren tot de ondertekenaars. MVO Nederland is initiatiefnemer en begeleidt de bedrijven naar verdere stappen.

Elk jaar belandt ruim acht miljoen ton plastic in de zee. Geschat wordt dat er in 2050 meer plastic dan vis in de zee zit. De toerismesector draagt hier ook aan bij. Denk aan door toeristen gebruikte flesjes, rietjes en tasjes. Uit onderzoek blijkt dat hotelkamerbezoekers veel meer plastic afval genereren dan een normaal huishouden in dezelfde regio.


100 bedrijven = 50 miljoen vakantiegangers

De ondertekenaars van de International Tourism Plastic Pledge erkennen de urgentie en de noodzaak om samen te werken aan minder plasticvervuiling. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze zo’n 180.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers. De komende maanden werken ze een concreet plan uit om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticvervuiling te voorkomen. Dit gebeurt in samenwerking met de UNWTO (World Tourism Organization), de UN Environment en de Ellen MacArthur Foundation.

"Toerisme naar nieuwe economie"

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: "Toerisme is een van de grootste sectoren ter wereld. Daardoor draagt de sector een grote verantwoordelijkheid én heeft het de potentie om een verschil te maken. We zijn enorm trots dat we deze 100 bedrijven in de toeristische sector hebben kunnen samenbrengen om verdere stappen te zetten. Met zo’n samenwerking kunnen we het verschil maken in de overgang naar een circulaire, nieuwe economie.”


Praktijkcases TUI en Landal

Melvin Mak, Manager of Sustainability bij TUI en een van de ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge: "Plasticvervuiling is een grote uitdaging, zowel voor de aantrekkelijkheid van de bestemmingen als voor het milieu. Hoewel we bij TUI Group al forse plasticreducties hebben doorgevoerd, zijn we ervan overtuigd dat we door het bundelen van krachten sneller kunnen opschalen. Het is goed dat MVO Nederland zo veel bedrijven heeft weten te bewegen om de Tourism Plastic Pledge te ondertekenen.”

Machteld Houben, Sustainabilty Specialist bij Landal GreenParks: "Door ons te committeren aan de Tourism Plastic Pledge willen wij, samen met de gehele branche, het gebruik van plastic drastisch terug te dringen. Zelf werken wij hard aan het reduceren van plastic en investeren we in herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Met ruim twee miljoen gasten per jaar kunnen wij ook impact maken door gasten te inspireren en informeren.”

Bekijk de lijst ondertekenaars van de Tourism Plastic Pledge. Ook andere bedrijven uit de toerismesector zijn welkom om deel te nemen. Meer informatie hierover is te vinden op www.tourismplasticpledge.com

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/19
Exclusief voor leden
Limburg versterkt positie in mountainbiken
Zuid-Limburg heeft twee sportieve routes erbij. Het gaat om de Watersley Sports & Talentpark Sit...
28/11/19
Video Het Trendrapport in 50 trends
Een video met in vier minuten de 50 opvallendste trends uit het Trendrapport.
25/11/19
Gedeputeerde Peter van ‘t Hoog neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst
Vanmiddag heeft de Gelderse gedeputeerde Peter van ’t Hoog van recreatie en toerisme tijdens het event het Trendrapport Live het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst genomen.
22/11/19
Stichting Handicart maakt grote duurzame slag
Oudere en mindervalide golfers lopen straks voorop als het gaat om duurzaamheid: de komende vijf jaar vervangt de Stichting Handicart haar complete golfwagenpark door nieuwe elektrische golfkarren.
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
29/10/19
Tunnel onder skipiste Sauerland
De skigebieden in het Sauerland investeren dit winterseizoen 15 miljoen euro in duurzaam beheer. Het...
28/10/19
Exclusief voor leden
Prinsenpark vernieuwt paden voor hardlopers
Het Vlaamse Prinsenpark, dicht bij Retie, Kasterlee en bij Sunparks Kempense Meren ontvangt al vele ...
15/10/19
Marathon zet Amsterdam dag lang internationaal in de media
De TCS Amsterdam Marathon is op zondag 20 oktober 2019 in 120 landen live te volgen bij 190 miljoen ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk