Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019

Zeventig hospitality experts samen op de Hospitalitydag 2019
Foto: VVV Nederland, Rafael

"Waarom moeilijk doen als het samen kan.” Met dit Loesje-citaat sloot Wendy Sieger Kintzen de Hospitalitydag 2019 van Kennisnetwerk Destinatie Nederland af. Een dag waar meer dan 70 gastvrijheidsexperts van VVV- en destinatie marketing organisaties in Utrecht bij elkaar waren om met elkaar kennis uit te wisselen en nieuwe ideeën op te doen over gastvrijheid. De dag had ook nog een officieel tintje door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen IVN en VVV. 

Samenwerking tussen IVN en VVV getekend


Aan het einde van de dag tekenden Jelle de Jong van IVN en Kees van Wijk namens Kennisnetwerk Destinatie Nederland een samenwerkingsovereenkomst waarbij beide partijen samen met VVV organisaties in het land door middel van het programma "Gastheer van het Landschap” ernaar streven de recreant de lokale natuur optimaal te laten beleven. Dit in aanloop naar het toeristisch themajaar "Ode aan het Landschap”, dat in 2021 plaatsvindt.



Keynote: Customer Experience Journey


Keynote spreker Jan Huizing, research fellow aan de hotelschool The Hague opende de dag met een inspirerend mini college over de Customer Experience Journey en de waardecreatie vanuit gastvrijheid. Daar haakten de dames van Hartendieven tijdens de plenaire inspiratiesessie op in: hoe steel je nou de harten van je bezoeker en zorg je voor een ‘wow’ moment? In een interactieve sessie dachten de deelnemers na over wat gastvrijheid is en welke belemmeringen er voor gastvrijheid zijn.

Gastvrijheid is een essentieel en onlosmakelijk deel van bestemmingsontwikkeling en marketing. Vanuit dit startpunt waren er gedurende de dag inspiratie- en kennissessies rondom de verschillende aspecten van gastvrijheid.

Inspiratiesessie: MKB-Toegankelijk


Een sessie over het bevorderen van de toegankelijkheid werd gegeven door Iris Schuitemaker en Bregje Brekelmans van MKB Nederland. In deze sessie werden praktische tips gegeven over hoe je jouw locatie, maar ook je website toegankelijk(er) kan maken, en hoe je lokale partners/ondernemers hierin kunt helpen en stimuleren.

Inspiratiesessie "VVV on the road: Gastvrijheid op de juiste tijd en plaats”


De bezoeker en bewoner bereiken op het juiste moment en op de juiste plaats stond centraal in de inspiratiesessie gegeven door Silvia Verkroost van Eindhoven247 en Vivian Froon van Utrecht Marketing. Silvia Verkroost vertelde  hoe city hospitality als strategisch middel ingezet kan worden binnen city marketing en waarin de fysieke beleving, atmosfeer en gastvrij gedrag bepalend zijn. Vivian Froon gaf vervolgens een presentatie over de totstandkoming tot -en de in’s en outs van de mobiele VVV informatiebalie op Utrecht Centraal.



Inspiratiesessie "Winkelactivatie en het vermarkten van je locatie”


Tijdens de workshop van Wendy Sieger- Kintzen werd de activatie en vermarkting van de VVV behandeld. In deze workshop zijn de deelnemers aan de slag gegaan met praktische tips en tricks hoe je de VVV kan vermarkten en kan zorgen voor activatie naar de winkel.

Inspiratiesessie "Verzamelen en interpreteren van bezoekersgegevens”


Verzamelen van data & inzichten in de bezoeker op locatie was ook één van de onderwerpen die werd aangedaan op de Hospitalitydag 2019. De bezoekersaantallen van de VVV vestigingen in 2018 werden gepresenteerd door Daniëlle van Eenennaam. In haar presentatie gaf zij ook een aantal tips met betrekking tot het verhogen van bezoekersaantallen. Miquel Imlabla en Joris Geerards van VeldMark haakten hier vervolgens op in en presenteerden hun verhaal over hoe je je bezoeker kan leren kennen door middel van dataverzameling en vertelden wat showcases. Ook gaven zij praktische tips mee over hoe je vandaag nog kan beginnen met het verzamelen van data van je bezoeker.

Inspiratiesessie "Samenwerken aan gastvrijheid in de natuur”


Gastvrijheid in de natuur stond centraal tijdens de interactieve inspiratiesessie van IVN. Hierin vertelde Stefanie Boomsma over de activiteiten van IVN, waaronder het programma "Gastheer van het Landschap”. Ook dachten de VVV- en destinatie marketing organisaties samen met IVN na over hoe zij elkaar kunnen versterken.

Ontmoeten en verbinden


Gedurende de dag was er veel gelegenheid om collega’s te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Gezien de reacties was het een succesvolle dag waar veel ideeën en tips werden meegenomen waar deelnemers binnen hun eigen organisatie direct mee aan de slag kunnen.





Link: https://www.vvvnederland.nl/vvv-en-destinatiemarketing/
Trefwoorden: vvv, marketing, destinatie marketing, regiomarketing, citymarketing, kennisnetwerken

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.