Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab

Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Bron: Pixabay

Studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe reisconcepten bedenken die een positieve impact hebben op de wereld. Daartoe heeft de opleiding samen met het Travel Impact Lab een Tourism Impact Lab opgezet.


Alle cases waar de studenten mee aan de slag gaan, draaien om het realiseren van een positieve impact op de wereld. Hoe kun je bijvoorbeeld zorgen dat passagiers niet langer met het vliegtuig, maar met de trein naar hun vakantiebestemming afreizen? En hoe kun je jongeren op een creatieve manier stimuleren bewust van hun vakantie te genieten in plaats van het vluchtig delen van hun vakantie-ervaringen via social media? Niet alleen grote spelers als TUI, Transavia, SNP Natuurreizen en Riksja Travel hebben zich verbonden aan het Tourism Impact Lab, maar ook veelbelovende startups als Campfire Stories, Travel Diaries, Travel Inventive en Breakzy.

Positieve impact staat centraal


BUas faciliteert de learning community en de studenten worden getraind door professionals van Travel Impact Lab, een organisatie die startups op gang helpt en bestaande reisorganisaties opnieuw in beweging zet. In totaal gaan 21 teams van studenten vlak voor hun afstuderen een semester lang aan de slag met een concrete vraag, idee of project van een toeristische organisatie. De cases focussen zich op het realiseren van een positieve impact op het gebied van duurzaamheid, het versterken van menselijke contacten en het creëren van een bewuste vakantiebeleving. Tijdens het project valideren de studenten grondig welk probleem of welke behoefte er bij hun opdrachtgevers leeft, bedenken creatieve oplossingen en starten met het realiseren ervan.

Nu innoveren


"We hebben deze learning community met het Travel Impact Lab opgezet vanuit de overtuiging dat als we willen dat de generaties na ons óók kunnen blijven reizen, we nú moeten innoveren. Bij alle cases staat centraal dat elke reis moet bijdragen aan een betere wereld door het creëren van betekenisvolle impact”, vertelt Joyce Krielen, Team  Manager Tourism Business van BUas en coördinator van het Tourism Impact Lab. "Binnen de learning community kunnen studenten en bedrijven verbinding met elkaar leggen. Zo stimuleren we dat bedrijven wekelijks workshops van studenten bijwonen. Tegelijkertijd maken studenten al ruim voor hun afstudeerfase kennis met het werkveld en kunnen ze hun ervaringen als young professionals benutten als zij de arbeidsmarkt betreden.”


In de komende maanden worden de behoeften van de partners gevalideerd. Hierna gaan studenten samen met de bedrijven werken aan een oplossing door middel van Design Thinking-principes, het lean startup-model en growth hacking. Op 9 januari 2010 presenteren de studenten hun oplossingen aan hun opdrachtgevers.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, innovatie

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...