Geplaatst op: 12-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.

 

Tijdens het bezoek kregen zij van directeur Astrid Crum en gedeputeerde Henk Brink te horen dat de bestedingen in de sector nog nooit zo hoog waren als het afgelopen jaar. Maar liefst 1,7 miljard euro ging er om in recreatie & toerisme in 2018. Drenthe is dit jaar dan ook niet voor niets de gastprovincie van de Vakdag Zet je regio op de kaart, op 5 november in Hoogeveen.


Toerisme waardevol voor Drenthe

Marketing Drenthe signaleert een groei in het aantal dagjesmensen dat Drenthe bezoekt en ook in het verblijfstoerisme was in 2018 een stijging te zien van het aantal overnachtingen, het aantal gasten en de bestedingen. Dat het economisch belang van de sector toeneemt, blijkt eveneens uit de toename van het aantal banen in de sector. Gedeputeerde Henk Brink: "Toerisme is waardevol voor Drenthe. De afgelopen twee jaar is de werkgelegenheid met 500 banen gestegen en toerisme draagt ook positief bij aan de economie en de leefbaarheid op het platteland".


Uitstapjes zorgen voor meeste bestedingen

Dagjesmensen zorgen voor 80% van de totale bestedingen in de vrijetijdssector. 15% komt vanuit binnenlandse verblijfstoeristen en 3% vanuit buitenlandse toeristen. In 2018 werden er bijna 54 miljoen uitstapjes gemaakt in Drenthe, waarbij gemiddeld 25 euro werd besteed. Samen levert dit de sector 1,3 miljard op aan inkomsten. De dagrecreant besteedt ruim de helft van het budget aan de activiteit zelf (toegang, eten, drinken) en nog eens 11 euro aan vervoer- en parkeerkosten. Er wordt voor een dagje uit in Drenthe meer uitgegeven dan landelijk. Dit komt onder meer door hogere vervoerskosten, er worden hier relatief meer kilometers afgelegd voor een uitje.


 

Vrijetijdseconomie speerpunt provincie


Dat de vrijetijdssector zo’n positieve ontwikkeling doormaakt heeft met meerdere factoren te maken. Astrid Crum: "Op een aantal factoren heb je geen invloed, maar op een groot aantal wel. In 2015 heeft de Provincie van de vrijetijdseconomie speerpunt van beleid gemaakt, waarbij als doel werd gesteld om in vier jaar tijd meer bezoekers, meer banen en meer bestedingen te genereren. Door de gezamenlijke aanpak en intensieve samenwerking in de sector zijn deze gestelde doelen na drie jaar al ruimschoots behaald.”


Dagtoerisme in de lift

Eens in de drie jaar onderzoekt NBTC uitvoerig het vrijetijdsgedrag van de Nederlander. In 2015 waren de daguitjes nog goed voor 828 miljoen euro. De afgelopen jaren heeft het dagtoerisme dus een flinke groei doorgemaakt, al is door een verbeterde meetmethode geen exacte vergelijking mogelijk. In Drenthe zijn binnen het dagtoerisme vooral buitenactiviteiten, zoals wandelen en fietsen, erg populair (34%) gevolgd door uitgaan (16%) bezoek aan attracties (15%) en winkelen (13%).

Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, dagtoerisme, bestedingen, economische betekenis, Drenthe, onderzoek

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.
06/08/20
Plan voor teststraat corona in Schiphol
Donderdag 7 augustus houden premier Rutte en minister van gezondheidszaken De Jonge een persconferen...
05/08/20
Drenkeling gevonden bij De Schatberg
In de zwemvijver bij Landal GreenParks De Schatberg is het lichaam gevonden van een drenkeling. Het ...
05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.