Geplaatst op: 12-09-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe

In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.

 

Tijdens het bezoek kregen zij van directeur Astrid Crum en gedeputeerde Henk Brink te horen dat de bestedingen in de sector nog nooit zo hoog waren als het afgelopen jaar. Maar liefst 1,7 miljard euro ging er om in recreatie & toerisme in 2018. Drenthe is dit jaar dan ook niet voor niets de gastprovincie van de Vakdag Zet je regio op de kaart, op 5 november in Hoogeveen.


Toerisme waardevol voor Drenthe

Marketing Drenthe signaleert een groei in het aantal dagjesmensen dat Drenthe bezoekt en ook in het verblijfstoerisme was in 2018 een stijging te zien van het aantal overnachtingen, het aantal gasten en de bestedingen. Dat het economisch belang van de sector toeneemt, blijkt eveneens uit de toename van het aantal banen in de sector. Gedeputeerde Henk Brink: "Toerisme is waardevol voor Drenthe. De afgelopen twee jaar is de werkgelegenheid met 500 banen gestegen en toerisme draagt ook positief bij aan de economie en de leefbaarheid op het platteland".


Uitstapjes zorgen voor meeste bestedingen

Dagjesmensen zorgen voor 80% van de totale bestedingen in de vrijetijdssector. 15% komt vanuit binnenlandse verblijfstoeristen en 3% vanuit buitenlandse toeristen. In 2018 werden er bijna 54 miljoen uitstapjes gemaakt in Drenthe, waarbij gemiddeld 25 euro werd besteed. Samen levert dit de sector 1,3 miljard op aan inkomsten. De dagrecreant besteedt ruim de helft van het budget aan de activiteit zelf (toegang, eten, drinken) en nog eens 11 euro aan vervoer- en parkeerkosten. Er wordt voor een dagje uit in Drenthe meer uitgegeven dan landelijk. Dit komt onder meer door hogere vervoerskosten, er worden hier relatief meer kilometers afgelegd voor een uitje.


 

Vrijetijdseconomie speerpunt provincie


Dat de vrijetijdssector zo’n positieve ontwikkeling doormaakt heeft met meerdere factoren te maken. Astrid Crum: "Op een aantal factoren heb je geen invloed, maar op een groot aantal wel. In 2015 heeft de Provincie van de vrijetijdseconomie speerpunt van beleid gemaakt, waarbij als doel werd gesteld om in vier jaar tijd meer bezoekers, meer banen en meer bestedingen te genereren. Door de gezamenlijke aanpak en intensieve samenwerking in de sector zijn deze gestelde doelen na drie jaar al ruimschoots behaald.”


Dagtoerisme in de lift

Eens in de drie jaar onderzoekt NBTC uitvoerig het vrijetijdsgedrag van de Nederlander. In 2015 waren de daguitjes nog goed voor 828 miljoen euro. De afgelopen jaren heeft het dagtoerisme dus een flinke groei doorgemaakt, al is door een verbeterde meetmethode geen exacte vergelijking mogelijk. In Drenthe zijn binnen het dagtoerisme vooral buitenactiviteiten, zoals wandelen en fietsen, erg populair (34%) gevolgd door uitgaan (16%) bezoek aan attracties (15%) en winkelen (13%).

Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, dagtoerisme, bestedingen, economische betekenis, Drenthe, onderzoek
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
13/09/19
Exclusief voor leden
Meer festivals trekken minder bezoekers
Nederland telt steeds meer festivals die minder bezoekers moeten verdelen. Wat is er in de markt aan de hand?
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
13/09/19
Museumjaarkaart en CJP veranderen voorwaarden stilzwijgend verlengen abonnement
Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) he...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Exclusief voor leden
TUI kiest exclusief voor trein naar Parijs
In het najaar van 2020 ruilt TUI vliegreizen naar Parijs in voor treinreizen. Wie dan een pakketreis naar Parijs bij TUI boekt, kan alleen nog maar met de trein reizen. TUI wil hiermee een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
12/09/19
Echte inkomens stijgen nauwelijks
Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Dit ondanks de economische hoogtijdagen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk