Consument net terug van vakantie? Kans om weer vakantie te laten boeken
Het kan een mooi onderwerp zijn voor vakdag Marketing D-day:
de timing van aanbiedingen om vakanties en tripjes te marketen. Door onderzoek
dat afgelopen week werd afgerond weten we dat. 53% van de vakantiegangers weet
het vakantiegevoel nog acht dagen vast te houden. Daar zit een kans voor
marketeers
Uit het onderzoek van VakantieDiscounter bleek dat 53% van de mensen het
vakantiegevoel na acht dagen nog steeds wist vast te houden. Hoe ze dat
realiseerden?
|
2018
|
2019
|
Ik ben
niet meteen aan het werk gegaan
|
43%
|
54%
|
Mijn
vakantiefoto’s houden me in de vakantiesfeer
|
18%
|
22%
|
Ik doe
vast inspiratie op voor mijn volgende vakantie
|
14%
|
15%
|
Het
Nederlandse weer hielp mee
|
19%
|
5%
|
Overig
|
6%
|
4%
|
Opvallend: vorig jaar hielp het Nederlandse weer in 19% van
de gevallen mee aan het vakantiegevoel vasthouden. Toen hadden we een langere periode
met warm weer om van te profiteren.
Meteen weer boeken!
De mensen die het vakantiegevoel helaas niet wisten vast te houden, waren dat
gevoel gemiddeld na 3 dagen kwijt. Essentieel detail voor de marketingafdeling:
8 dagen na terugkomst had 16% van de vakantiegangers alweer een nieuwe vakantie
geboekt!
Trefwoorden: vakantie, reizen, toerisme, boeken, marketing, sales
|
|
25/07/25
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
|
23/07/25
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
|
23/07/25
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
|
18/07/25
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
|
17/07/25
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
|
16/07/25
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
|
15/07/25
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
|
15/07/25
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|