Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-09-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

Nieuw duurzaam gebouw en brede naam voor Bevrijdingsmuseum Groesbeek

De herdenking van 75 jaar bevrijding is voor veel organisaties en locaties een bijzonder jaar . Zo ook voor het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek dat zondag een nieuw gebouw opende en haar nieuwe naam presenteerde.


Het gloednieuw Vrijheidsmuseum is daarmee het eerste WO2 museum dat in het officiële herdenkingsjaar van 75 Jaar vrijheid na een bouwperiode (her-)opent. In het nieuwe museum is 6,5 miljoen euro geïnvesteerd. Dat geld is ondermeer bijeengebracht door de provincie Gelderland, vfonds en Europese subsidies. Het museum verwacht in het eerste volledige exploitatiejaar 80.000 bezoekers, nu worden jaarlijks tussen de 40 en 50 duizend bezoekers verwelkomd. Het oude museum dat ruim 30 jaar heeft bestaan heeft in totaal 1,1 miljoen bezoekers getrokken.

Gebouw als een parachute


Het museum vindt zijn nieuwe onderkomen in een duurzaam en bijzonder gebouw: de Shaded Dome . Deze Dome vertoont sterke gelijkenis met een enorme parachute, een herkenbaar beeldmerk van de bevrijding destijds. Het nieuwe museum is op het hoogste punt bijna 12 meter hoog en heeft een vrije overspanning van 60 meter.


Het museumgebouw is volledig aardgasvrij. De warmtevoorziening wordt gerealiseerd door warmtepompen die de energie uit de lucht halen. Een deel van elektrische energie wordt zelf opgewekt met zonnepanelen (circa 45 kWp). De rest wordt als groene elektriciteit ingekocht. Het Vrijheidsmuseum kent een bouwwijze met een zeer lage CO2 footprint. De dakconstructie bestaat uit een folie, die in de toekomst gerecycled kan worden. Dankzij deze dakconstructie is de lage footprint tevens gerealiseerd door: beperkt transport, productie (geen staal en beton), bouwplaats, slopen en hergebruik van materialen.

Multiperspectief in storyline


Naast een uniek gebouw ontwikkelde het Vrijheidsmuseum ook een nieuwe internationale storyline: Het Verhaal van Oorlog en Vrijheid zonder Grenzen . Deze verhaallijn is tot stand gekomen door een bijzondere en intensieve samenwerking van vooraanstaande Nederlandse en Duitse historici en musea. Het resultaat is een multiperspectief verhaal over oorlog, vrijheid en democratie in zowel Nederland als Duitsland, Europa en daarbuiten. Er is nooit één verhaal. De Tweede Wereldoorlog krijgt in het museum vanuit verschillende perspectieven een veelzijdig gezicht, in samenhang met de 20e eeuw en de actualiteit. De bezoeker wordt uitgedaagd kritisch na te denken over vrijheid toen en nu, vol beleving, interactiviteit en museale topstukken.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: culture, musea, historisch museum

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...