Geplaatst op: 26-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Veel bezoek aan stedelijke camperplaatsen

Veel bezoek aan stedelijke camperplaatsen

Campers zijn in opkomst en dat zien ook toeristische steden aan het gebruik van hun camperplaatsen. Zo ook Breda dat bij gebrek aan een exploitant zelf een camperplaats aan de rand van de binnenstad inrichtte.


Het AD vroeg de cijfers bij de gemeente op en die waren zonder meer positief. In het eerste volledige exploitatiejaar noteerde de gemeente 778 overnachtingen, wat in 2018 doorsteeg naar 1.155. De eerste zeven maanden van dit jaar staat de teller al op 904. Opvallend genoeg zijn niet de zomermaanden het drukst maar was april de topmaand met 194 overnachtingen. Ander bijzonder feitje is dat in januari de camperplekken 51 keer werden gebruikt. Op Camparcontact wordt de camperplaats Breda met een 7,0 gewaardeerd.

Laag tarief stuwt bezoek


Breda heeft de beschikking over acht camperplaatsen aan de singel. De camperplaatsen gingen overigens pas lopen nadat het tarief van 14 euro per etmaal met 10 euro omlaag werd gebracht naar 4 euro per etmaal. Daarvoor krijgen bezoekers weinig voorzieningen, alleen een watertappunt en een afvalbak.

Stad zoekt particuliere exploitant


De stad zet in principe in op een particuliere exploitant maar die moet dan om de camperplaats rendabel te maken meer plaatsen kunnen aanbieden met meer voorzieningen. Helaas is de ruimte in de binnenstad beperkt.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kampeerauto's, campers, camperplaatsen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.