Geplaatst op: 26-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar
34 dagen per jaar, dat is wat we in een jaar tijd kijken op onze smartphone. Dat is maar een gemiddelde want het verschil tussen de groep ouder dan 65 en jonger dan 30 jaar is heel groot. Het maakt duidelijk hoe belangrijk de smartphone is geworden in communicatie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat het apparaat er voor zorgt dat ze socialer zijn geworden.

Die 34 dagen, dat blijkt uit een representatief onderzoek van Simyo, dat is uitgevoerd door DirectResearch (n=1058), waarin de relatie tussen de smartphone en Nederlanders onderzocht is. Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon, oftewel 2 uur en 15 minuten per dag. Apple-gebruikers zitten per dag 10 minuten langer op hun smartphone dan gebruikers van een ander merk. Ook vinden zij de centrale rol die de smartphone aanneemt vaker prettig (77%) dan anderen (66%).

34 dagen per jaar in de weer met smartphone

De gemiddelde Nederlander zit meer dan een maand per jaar op zijn telefoon, zo blijkt uit de resultaten die Simyo heeft gevisualiseerd op eeninteractieve pagina. Het dagelijkse gemiddelde ligt op 2 uur en 15 minuten. Vrouwen behalen met 2 uur en 28 minuten net wat meer schermtijd dan mannen, met 2 uur en 7 minuten.

50 dagen

Kijken we naar leeftijd, dan zitten Nederlanders tot 30 jaar het meest op hun smartphone. Zij behalen gemiddeld 3 uur en 21 minuten aan dagelijkse telefoontijd. Dit is ruim 50 dagen per jaar.

Het mag wat minder

Ruim de helft van de mensen tot 30 jaar onderneemt actie om het gebruik te verminderen, tegenover slechts 23% van de 65+’ers. Denk hierbij aan het uitzetten van de notificaties en de smartphone buiten handbereik leggen.

Apple-gebruiker ervaart smartphone positiever

De smartphone wordt steeds meer een centrale hub voor al onze producten en diensten. Vooral de Apple-gebruiker vindt dit fijn (77%). Gebruikers van andere merken zijn hier net wat minder vaak blij mee (66%). Er komt duidelijk naar voren dat mensen met een iPhone het gebruik van apps als positievere factor in hun leven zien dan mensen die een ander merk gebruiken.

Zo maken Apple-gebruikers meer gebruik van apps voor videobellen (53%) dan mensen met een ander smartphone-merk (36%), gebruiken ze meer financiële apps (67%) dan anderen (57%) en scrollen ze vaker door hun Instagram-feed (26%) dan mensen met een ander smartphone-merk (19%). Van de totale gebruikers vindt 71% dat navigeren een stuk gemakkelijker is gemaakt met de komst van de smartphone.

Telefoon vervangt veel apparaten

Waar we vroeger nog voor iedere dienst een apart product nodig hadden, hebben we nu bijna al onze apparaten in onze smartphone zitten. Voor een aantal producten en diensten is de smartphone nu zelfs onmisbaar geworden.

Top 5 producten en diensten onmisbaar op de smartphone

1. Communicatie
2. Vervangen van de computer
3. Als vervanger navigatiesysteem
4. Als vervanger camera
5. Als vervanger wekker
Trefwoorden: smartphone, communicatie, media, leisure, vrije tijd, marketing

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/06/20
Innovatievouchers verblijfsrecreatie groot succes
De Zeeuwse innovatievouchers hebben investeringen in de verblijfsrecreatie aangejaagd. Hoe hebben ze dat gerealiseerd?
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
02/06/20
Brussels Airport renoveert belangrijkste start- en landingsbaan
Brussels Airport renoveert van 13 juli tot en met 23 augustus start- en landingsbaan 07L/25R met str...
02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
30/05/20
Meer walstroom rond Waddenzee
Havens rond de Waddenzee krijgen 400 stekkers voor walstroom
29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Zandstuve ontwikkelt 1,5 meter lied
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.