Geplaatst op: 20-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Eenderde van Utrechtse recreatievaartuigen emissieloos

Eenderde van Utrechtse recreatievaartuigen emissieloos
Bron: Pixabay

Ook recreatievaartuigen moeten groener varen en in Utrecht is dat aardig aan het lukken. Met wat stimulering van de gemeente vaart nu 35 procent van de vaartuigen emissieloos, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.


De gemeente stimuleert het gebruik van schone recreatieboten door een ‘vergroening’ van de ligplaatskosten. Voor 2019 zijn de ligplaatskosten voor boten met een brandstofmotor vastgesteld op €315 per jaar en dat tarief stijgt naar ruim €500 in 2021. Voor emissievrije boten is het liggeld €110 in 2019 en wordt voor de komende jaren een trendmatige verhoging toegepast.


Wethouder Kees Diepeveen is blij met de forse toename van het aantal schone recreatieboten in Utrecht: "Het is een mooie stap voorwaarts in onze ambities voor schoon vervoer over het water, maar we zijn er nog niet. In 2021 willen we dat alle recreatieboten in Utrecht schoon zijn”.


Er komen ook nieuwe, elektrische laadpalen voor de bootjes om op te laden bij de Weerdsingel (ten westen van de Vaaltbrug) en de Vaartse Rijn. Op dit moment kunnen bootjes overdag opladen bij de Monicabrug (Weerdsingel Westzijde), rond de Bartholomeusbrug (Catharijnesingel) en de Oosterkade.

 
Trefwoorden: watersport, duurzaam toerisme, emissieloos varen

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...