Geplaatst op: 19-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Consumptie blijft achter bij economische groei

Consumptie blijft achter bij economische groei
Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay

De consumptie door huishoudens is tussen 2008 en 2018 achtergebleven bij de economische groei. Dat komt vooral omdat huishoudens schulden hebben afgelost en de consumptieprijzen stegen sterker dan de prijzen van het bruto binnenlands product. Het inkomen van huishoudens steeg mee met de waarde van het bbp. Dat meldt het CBS op basis van het artikel ‘Het achterblijven van de consumptie bij het bruto binnenlands product (bbp), 2008-2018’, dat vandaag door het CBS is gepubliceerd.


De consumptie door huishoudens groeide tussen 2008 en 2018 met 4,1 procent, terwijl het bbp met 9,3 procent toenam. Het bruto beschikbaar inkomen van huishoudens is na 2008 met 21,1 procent gestegen. Ondanks een beperkte loongroei is deze stijging groter dan die van de waarde van het bbp (19,6 procent), door de toegenomen werkgelegenheid. Het verschil tussen het inkomen en de consumptie van huishoudens groeide tussen 2008 en 2018. Huishoudens gebruikten deze zogenoemde vrije besparingen vooral om hypotheken af te lossen.




In vergelijking met andere West-Europese landen was de werkelijke individuele consumptie als percentage van het bbp in Nederland in 2018 laag. In Nederland lag dit op 60,4 procent, tegenover 65,2 procent in Duitsland, en nog hogere percentages in de meeste andere West-Europese landen.
 
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34/consumptie-blijft-achter-bij-economische-groei
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, inkomens, consumptie

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Exclusief voor leden
Kansen voor drie generatie vakanties
Driekwart van de Nederlanders vindt het leuk om met de hele familie op vakantie te gaan. Waarom willen mensen met meerdere generaties op vakantie?
19/02/20
Grote markt voor wandel- en fietsvakanties
Mooie resultaten van onderzoeksbureau Trends & Tourism naar wandel- en fietsvakanties.
18/02/20
Nederlanders gelukkig volkje
Bijna 9 op de 10 Nederlanders van 15 jaar of ouder zeggen gelukkig te zijn. Dit aandeel is door de jaren heen zeer stabiel maar de verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn aanzienlijk. Welke factoren bepalen nu het geluk
14/02/20
Nominaties Fiets Innovatie Awards 2020 bekend
De nominaties voor de Fiets Innovatie Awards 2020 zijn geselecteerd. In totaal zijn dit jaar 19 inze...
24/01/20
Verliezen Nederlandse webwinkels van de internationale aanbieders?
Het is een trend die voorlopig nog stevig doorgaat; de ontwikkeling van buitenlandse webwinkels in N...