Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Leed vluchtelingen ervaren op Lowlands

Leed vluchtelingen ervaren op Lowlands
Foto: Stichting Vluchteling

Schoon en warm douchen op Lowlands. Dat is ook dit jaar weer mogelijk in De Badkamer van Stichting Vluchteling, tussen de Heineken Hal en de ingang van Camping 1 op het festivalterrein. Festivalbezoekers kunnen er komend weekend voor een paar muntjes gebruik maken van super-de-luxe sanitaire voorzieningen.


Met de De Badkamer op Lowlands vraagt Stichting Vluchteling aandacht voor de deplorabele situatie waarin veel vluchtelingen in Nigeria zich moeten wassen.


Directeur Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling: 'Als gevolg van de strijd tussen de Nigeriaanse regeringstroepen en Boko Haram zijn al meer dan 1.8 miljoen mensen op de vlucht. Dit is 30 keer het aantal bezoekers van Lowlands', zegt ze. 'We bieden daarom noodhulp aan dit onvoorstelbaar grote aantal ontheemden dat in vluchtelingenkampen wordt opgevangen', legt Ceelen uit, 'en dankzij een bezoek aan onze Badkamer kunnen wij deze mensen schoon water geven om te drinken en te wassen'.


Naast De Badkamer van Stichting Vluchteling is er ook de spectaculaire virtual reality waarmee je een vluchtelingenkamp binnenloopt en kennismaakt met de mensen die er wonen. Deze VR was eerder te zien op de Bevrijdingsfestivals dit jaar en bleken zo populair dat Stichting Vluchteling besloten heeft de VR-brillen ook op Lowlands beschikbaar te stellen. Honderden mensen hebben er toen mee rond kunnen lopen in een vluchtelingenkamp en ervaren hoe de mensen er dagelijks hun leven invulling geven.


Plee-time: ballenbak en zenuwslopend Jenga met Art Rooijakkers

De Ambassadeur van Stichting Vluchteling, Art Rooijakkers is ook van de partij, onder meer om kennis te maken met bezoekers van de Badkamer, maar hen ook aan te moedigen in de Ballenbak, een hersenkraker + work-out in één, en bij het zenuwslopende spelletje Jenga.

Trefwoorden: evenement, goed doel,

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.