Geplaatst op: 14-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Leed vluchtelingen ervaren op Lowlands

Leed vluchtelingen ervaren op Lowlands
Foto: Stichting Vluchteling

Schoon en warm douchen op Lowlands. Dat is ook dit jaar weer mogelijk in De Badkamer van Stichting Vluchteling, tussen de Heineken Hal en de ingang van Camping 1 op het festivalterrein. Festivalbezoekers kunnen er komend weekend voor een paar muntjes gebruik maken van super-de-luxe sanitaire voorzieningen.


Met de De Badkamer op Lowlands vraagt Stichting Vluchteling aandacht voor de deplorabele situatie waarin veel vluchtelingen in Nigeria zich moeten wassen.


Directeur Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling: 'Als gevolg van de strijd tussen de Nigeriaanse regeringstroepen en Boko Haram zijn al meer dan 1.8 miljoen mensen op de vlucht. Dit is 30 keer het aantal bezoekers van Lowlands', zegt ze. 'We bieden daarom noodhulp aan dit onvoorstelbaar grote aantal ontheemden dat in vluchtelingenkampen wordt opgevangen', legt Ceelen uit, 'en dankzij een bezoek aan onze Badkamer kunnen wij deze mensen schoon water geven om te drinken en te wassen'.


Naast De Badkamer van Stichting Vluchteling is er ook de spectaculaire virtual reality waarmee je een vluchtelingenkamp binnenloopt en kennismaakt met de mensen die er wonen. Deze VR was eerder te zien op de Bevrijdingsfestivals dit jaar en bleken zo populair dat Stichting Vluchteling besloten heeft de VR-brillen ook op Lowlands beschikbaar te stellen. Honderden mensen hebben er toen mee rond kunnen lopen in een vluchtelingenkamp en ervaren hoe de mensen er dagelijks hun leven invulling geven.


Plee-time: ballenbak en zenuwslopend Jenga met Art Rooijakkers

De Ambassadeur van Stichting Vluchteling, Art Rooijakkers is ook van de partij, onder meer om kennis te maken met bezoekers van de Badkamer, maar hen ook aan te moedigen in de Ballenbak, een hersenkraker + work-out in één, en bij het zenuwslopende spelletje Jenga.

Trefwoorden: evenement, goed doel,
     

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/10/19
Livestream congres Festival van de toekomst
Wellicht herken je het wel. Het beeld van een festivalweide bezaaid met duizenden kapotte plastic be...
18/10/19
Cheese Valley bundelt toeristische partijen in stichting
De Cheese Valley regio maakte gisteravond bekend dat ze zich begin 2020 samen met private partijen v...
16/10/19
Congres Event Impact live vanuit Rotterdam
Om 14.00 start vandaag het congres georganiseerd door studenten van Inholland Rotterdam over de impa...
16/10/19
Amsterdam Dance Event opening in A’DAM Toren
Ter ere van het Amsterdam Dance Event zal A’DAM Toren deze week weer geel verlicht zijn. De organi...
15/10/19
Gitte Brugman stopt na Kunstmaand Ameland 2019
Het thema van de komende november Kunstmaand op Ameland is In Beweging. Een thema dat betrekking hee...
14/10/19
Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2019 trekt 33,6% meer kampeerliefhebbers dan in 2018
Op zondagmiddag begroette de Kampeer & Caravan Jaarbeurs de 48.276-ste bezoeker. Daarmee realise...
14/10/19
Breda wint Smart Tourism Award 2020
Breda sleepte deze week in de Finse hoofdstad Helsinki de Smart Tourism Award Accessibility 2020 in ...
14/10/19
Stevig debat in toerisme: van kwantiteit naar kwaliteit
Tijdens de Toerismetop viel het woord ‘kwaliteit’ vaak. De toeristen met een stevig gevulde port...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk