Geplaatst op: 07-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder

Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder

Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar fors duurder geworden. De prijzen voor attractieparken, dierentuinen, evenementen en culturele attracties stegen veel sterker dan het gemiddeld prijsniveau in Nederland. Ook een hapje eten tijdens het dagje uit en het vervoer werden flink duurder. Al met al is de Nederlander veel meer geld kwijt voor een dagje uit dan vijf jaar geleden. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. In dit onderzoek zijn kortingsacties niet meegenomen en wordt de reguliere ticketprijs bekeken.

Forse prijsstijgingen

  

De toegangsprijs van musea en dierentuinen steeg het sterkst, over de afgelopen vijf jaar met maar liefst 17 procent. Ook attracties en evenementen werden fors duurder, gemiddeld 14 procent. Voor de entree voor bioscopen, theaters en concerten moet 10 procent meer worden betaald.  Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.




Parkeren en horeca flink duurder

Ten slotte zijn de kosten van het dagje uit deels afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden, terwijl de prijs voor benzine en diesel in diezelfde periode met 4 en 5 procent is gedaald. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014.

Bezoek stijgt elk jaar

  

In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010.

 
 
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=24054
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, musea, evenementen, tarieven, prijzen, tickets

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/01/20
Exclusief voor leden
Inflatie omhoog, in onze branche stijgen prijzen nog eens bovengemiddeld
Nederland had in 2019 de op één na hoogste inflatie van de Eurozone. In onze branche stegen de prijzen bovengemiddeld.
08/01/20
Exclusief voor leden
Hoe hebben de dagattracties het in 2019 gedaan?
In januari komen veel Nederlandse dagattracties met de resultaten over 2019. In dit artikel, dat continu wordt aangevuld, gaan we u daarvan steeds op de hoogte houden.
06/01/20
Vier awards voor Pairi Daiza
Pairi Daiza en de Pairi Daiza Foundation zijn bij de Giant Panda Global Awards bekroond met vier awards.
03/01/20
Verrassende top 25 van dagjes uit
Een opvallende top 25 met Nederlandse dagattracties die op de website DagjeWeg.nl het meest bezocht zijn.
03/01/20
Records voor Europa-Park
Het Duitse attractiepark Europa-Park heeft in 2019 een recordaantal bezoekers getrokken en investeerde maar liefst 180 miljoen euro.
30/12/19
Plopsa neemt Comics Station over
Het noodlijdende indoor attractiepark Comics Station in Antwerpen is overgenomen door de Plopsa Group.
23/12/19
Keukenhof: 2019 in cijfers
Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afg...
23/12/19
2019: Ruim 1,5 miljoen bezoekers in Diergaarde Blijdorp
2019 is in veel opzichten een goed jaar voor Diergaarde Blijdorp. De beoogde bezoekersaantallen werd...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk