Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

KLM voelt hoge brandstofprijs, winst sterk verlaagd

Elbers: “Aanzienlijke trendbreuk”

KLM voelt hoge brandstofprijs, winst sterk verlaagd
Air France – KLM Group zag dat 5,1% meer passagiers in de toestellen in het tweede kwartaal van 2019 maar de stijgende brandstofprijs zorgt voor problemen en trekt het resultaat naar beneden. Het operationeel resultaat van de groep in het tweede kwartaal is 400 miljoen euro.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht het management een redelijk stabiele markt voor de lucratieve lange vluchten. De groep werkt hard aan het verlagen van de schulden en kosten. Tegelijkertijd verwacht het bedrijf dat de rekening voor de brandstof 550 miljoen euro hoger uitvalt over heel 2019 in vergelijking met afgelopen jaar. Het maakt duidelijk dat kosten de groep voor uitdagingen stelt. Het operationeel resultaat daalt fors en daarom spreekt KLM topman Pieter Elbers over een "trendbreuk”.

KLM President & CEO, Pieter Elbers. "Net als in het eerste kwartaal werd ook in het tweede kwartaal het KLM resultaat gedrukt door een combinatie van hogere brandstofkosten, druk op inkomsten per eenheid, dalend vrachtvervoer en stijging van operationele kosten. In het tweede kwartaal werd een operationeel resultaat behaald van 258 miljoen euro (vorig jaar 336 miljoen euro). Over het eerste halfjaar van 2019 halveerde het operationeel resultaat, van 388 miljoen euro naar 202 miljoen euro.”

Elbers over marktontwikkelingen

"Daarnaast hebben het gebrek aan groeiruimte in Nederland en de verschillende operationele verstoringen op Schiphol en in het luchtruim een negatief effect op de resultaten. Dit is een aanzienlijke trendbreuk ten opzichte van de positieve resultaatsontwikkelingen in de laatste jaren. Des te belangrijker om onze succesvolle koers van kosten besparen enerzijds en investeren anderzijds voort te zetten. Zo blijven we ook op onze 100ste verjaardag, voor onze klanten en medewerkers, gezond en fit.”
Trefwoorden: vliegen, KLM, Air France, resultaat

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...