Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Na de eerste vakantiemaand maakt Belgisch Limburg de balans op en die ziet er positief uit want de gasten blijven langer en kwamen massaal af op de nieuwe fietsattractie Fietsen door de bomen. 


Naar schatting 150.000 gasten hebben in Limburg ingecheckt. Samen goed voor bijna 725.000 overnachtingen, zelfs nog een lichte stijging van vijf procent tegenover juli 2018. Zo zorgde het verblijfstoerisme de voorbije maand voor een omzet van ruim 70 miljoen euro. Gemiddeld hadden de logies een bezetting van bijna 70 procent. De vakantieparken en de jeugdlogies (dankzij de zomerkampen) waren met 90 tot 92 procent bezetting bijna volledig volzet. Maar ook de hotels lagen met een bezettingsgraad van 72 procent goed vol. Door het wisselende weer keken gasten vaker dan vorig jaar de kat uit de boom. Zo kreeg 20 procent van de ondernemers  meer last-minute boekingen dan in juli 2018.

Wie komen er naar Limburg?

  

Zestig procent van de logiesuitbaters ontving de voorbije maand voornamelijk Vlaamse gasten. De populairste herkomstregio blijft West-Vlaanderen. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar verbleven de gasten gemiddeld iets langer in Limburg. Bijna vijf in plaats van vier nachten. Dat komt omdat Limburg de laatste jaren sterker inzet op het verbinden van haar toeristische troeven, onder andere via de Limburg Vakantiegids. "Dat zorgt ervoor dat onze gasten langer blijven en dus ook meer uitgeven”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburgn. Ook de gezelschapsgrootte is met één persoon toegenomen naar vier persoenen. Logiesuitbaters ontvingen hoofdzakelijk stelletjes zonder kinderen en gezinnen met kinderen.Half miljoen fietsers mede dankzij nieuwe belevingen

Welke activiteiten ondernemen ze?

  

Fietsen blijft dé favoriete activiteit van verblijfsgasten. Limburg kon de voorbije maand – ondanks hitterecords – rekenen op bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk. Nationale feestdag 21 juli was met 36.000 fietstoeristen de absolute topdag. Vooral de fietsbelevingen waren erg in trek. Maar liefst 61.000 fietsers kwamen het pas geopende ‘Fietsen door de Bomen’ in juli ontdekken. Dat brengt het totaal op 102.000 fietsers sinds de opening net voor de zomer. Deze attractie is een waardige opvolger voor ‘Fietsen door het Water’ waar in juli 41.000 fietsers passeerden, in totaal bijna 700.000 sinds de opening. Op de bekende online fietsrouteplanner RouteYou was ‘Fietsen door het Water’ zelfs de populairste route in juli, met de eerste etappe van de Tour de France in Brussel op de tweede en ‘Fietsen door de Bomen’ op de derde plaats. Igor Philtjens: "Niet alleen Limburgers, maar fietstoeristen uit alle windstreken komen naar onze fietsbelevingen. Samen versterken ze de vrijetijdseconomie en brengen ze een multiplicatoreffect teweeg voor héél Limburg.”

Welke attracties bezoeken ze?

  

Door het wisselende weer – van gematigd zomers tot uitzonderlijk heet – konden zowel binnen- als buitenattracties vrij goed meeprofiteren in juli.Enkel de waterattracties beleefden hoogdagen tijdens de hittegolf. Bokrijk kon dankzij de Bruegelexpo rekenen op een breed publiek van 45.000 bezoekers in het openluchtmuseum. Het volledige park overschreed de kaap van 140.000 bezoekers in juli.

En wat verwachten de ondernemers van augustus?

  

De Limburgse toeristische sector blikt volgens de steekproef van Toerisme Limburg over het algemeen tevreden terug op de voorbije maand en is optimistisch voor augustus. Volgens acht op de tien logiesuitbaters en zeven op de tien uitbaters van grote attracties is juli even goed of zelfs beter verlopen dan vorig jaar. Acht op de tien uitbaters in de sector ziet ook augustus positief tegemoet.

 
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, België, Vlaanderen, Limburg

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...