Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Na de eerste vakantiemaand maakt Belgisch Limburg de balans op en die ziet er positief uit want de gasten blijven langer en kwamen massaal af op de nieuwe fietsattractie Fietsen door de bomen. 


Naar schatting 150.000 gasten hebben in Limburg ingecheckt. Samen goed voor bijna 725.000 overnachtingen, zelfs nog een lichte stijging van vijf procent tegenover juli 2018. Zo zorgde het verblijfstoerisme de voorbije maand voor een omzet van ruim 70 miljoen euro. Gemiddeld hadden de logies een bezetting van bijna 70 procent. De vakantieparken en de jeugdlogies (dankzij de zomerkampen) waren met 90 tot 92 procent bezetting bijna volledig volzet. Maar ook de hotels lagen met een bezettingsgraad van 72 procent goed vol. Door het wisselende weer keken gasten vaker dan vorig jaar de kat uit de boom. Zo kreeg 20 procent van de ondernemers  meer last-minute boekingen dan in juli 2018.

Wie komen er naar Limburg?

  

Zestig procent van de logiesuitbaters ontving de voorbije maand voornamelijk Vlaamse gasten. De populairste herkomstregio blijft West-Vlaanderen. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar verbleven de gasten gemiddeld iets langer in Limburg. Bijna vijf in plaats van vier nachten. Dat komt omdat Limburg de laatste jaren sterker inzet op het verbinden van haar toeristische troeven, onder andere via de Limburg Vakantiegids. "Dat zorgt ervoor dat onze gasten langer blijven en dus ook meer uitgeven”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburgn. Ook de gezelschapsgrootte is met één persoon toegenomen naar vier persoenen. Logiesuitbaters ontvingen hoofdzakelijk stelletjes zonder kinderen en gezinnen met kinderen.Half miljoen fietsers mede dankzij nieuwe belevingen

Welke activiteiten ondernemen ze?

  

Fietsen blijft dé favoriete activiteit van verblijfsgasten. Limburg kon de voorbije maand – ondanks hitterecords – rekenen op bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk. Nationale feestdag 21 juli was met 36.000 fietstoeristen de absolute topdag. Vooral de fietsbelevingen waren erg in trek. Maar liefst 61.000 fietsers kwamen het pas geopende ‘Fietsen door de Bomen’ in juli ontdekken. Dat brengt het totaal op 102.000 fietsers sinds de opening net voor de zomer. Deze attractie is een waardige opvolger voor ‘Fietsen door het Water’ waar in juli 41.000 fietsers passeerden, in totaal bijna 700.000 sinds de opening. Op de bekende online fietsrouteplanner RouteYou was ‘Fietsen door het Water’ zelfs de populairste route in juli, met de eerste etappe van de Tour de France in Brussel op de tweede en ‘Fietsen door de Bomen’ op de derde plaats. Igor Philtjens: "Niet alleen Limburgers, maar fietstoeristen uit alle windstreken komen naar onze fietsbelevingen. Samen versterken ze de vrijetijdseconomie en brengen ze een multiplicatoreffect teweeg voor héél Limburg.”

Welke attracties bezoeken ze?

  

Door het wisselende weer – van gematigd zomers tot uitzonderlijk heet – konden zowel binnen- als buitenattracties vrij goed meeprofiteren in juli.Enkel de waterattracties beleefden hoogdagen tijdens de hittegolf. Bokrijk kon dankzij de Bruegelexpo rekenen op een breed publiek van 45.000 bezoekers in het openluchtmuseum. Het volledige park overschreed de kaap van 140.000 bezoekers in juli.

En wat verwachten de ondernemers van augustus?

  

De Limburgse toeristische sector blikt volgens de steekproef van Toerisme Limburg over het algemeen tevreden terug op de voorbije maand en is optimistisch voor augustus. Volgens acht op de tien logiesuitbaters en zeven op de tien uitbaters van grote attracties is juli even goed of zelfs beter verlopen dan vorig jaar. Acht op de tien uitbaters in de sector ziet ook augustus positief tegemoet.

 
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, België, Vlaanderen, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.