Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdam duurste en Zwolle goedkoopste terrasstad

Amsterdam duurste en Zwolle goedkoopste terrasstad

Zwolle is wederom de goedkoopste terrasstad in Nederland en Amsterdam de duurste, mede doordat hier de grootste prijsstijging was. De verhoging van 7,8% betekent dat de consument voor een rondje drank op het terras in de hoofdstad € 27,05 kwijt is (gemiddeld € 3,40 per drankje). Ter vergelijking: een rondje in Zwolle kost gemiddeld € 21,88.


Landelijk steeg dit jaar de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar € 23,35, mede beïnvloed door de verhoging van het BTW-tarief. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden. Deze resultaten zijn afkomstig van de 13de  editie van het terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Den Bosch en Zoetermeer duurste terrassteden

  

Uit het jaarlijks rondje langs de terrassen in de grote steden blijkt dat prijs voor een rondje (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) in Amsterdam voor het vijfde jaar op rij het duurste is. Een rondje kost daar € 27,05, 16% hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit is niet verrassend aangezien de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land, bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Het verschil valt overigens nog mee als we het vergelijken met de hotelprijzen, die liggen al jaren circa 23% hoger. De tweede plek op de ranglijst is voor Den Haag, gevolgd door Haarlem en ’s-Hertogenbosch. Opvallend: Zoetermeer klom 4 plekken en completeert de top vijf.

Zwolle, Enschede en Breda de voordeligste steden

  

In Zwolle is een rondje terras, met € 21,88 wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 5,18, wat neerkomt op 0,65 cent per drankje. Een goedkoop rondje op een terras geef je ook in Enschede en Breda. Daar kost een rondje respectievelijk € 22,03 en € 22,18. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs € 3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€ 2,40) en in Arnhem kan er voor € 2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden. Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar € 2,40.



Trends op het terras

  

De twee trends die dit jaar voornamelijk gesignaleerd worden op de Nederlandse terrassen zijn redelijk tegenstrijdig: speciaalbieren en alcoholvrijbieren. De specialbieren worden al enkele jaren genoemd als trend op het terras en hebben hun plek op de menukaart inmiddels veroverd. De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een grote vlucht gemaakt

Verhoging BTW-tarief zorgt voor relatief hoge stijging

  

Een stijging van boven de 3% kwam de afgelopen jaren niet voor tijdens het onderzoek, toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen. De verhoging van het BTW-tarief van 6% naar 9% is terug te zien in de prijzen. Deze alcoholvrije dranken stegen met 3,8% tegenover 2,6% voor bier en wijn. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden. Zonder de verhoging van BTW kwam het rondje terras uit op gemiddeld € 23,07, wat neerkomt op een stijging van 1,9%: de laagste in vijf jaar tijd.

Stijgers & dalers

  

De grootste stijgers dit jaar zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam.


Terraskoopkracht in Amsterdam het laagst

  

De ‘terraskoopkracht’ is dit jaar het laagst in Amsterdam. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Amsterdam hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 20 rondjes per week. Breda heeft, net als vorig jaar, de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 25,7 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 22,2 rondjes per week.

 
Link: https://www.spronsen.com/brancheinfo/terrasonderzoek-2019-zwolle-wederom-goedkoopste-terrasstad/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/06/20
Innovatievouchers verblijfsrecreatie groot succes
De Zeeuwse innovatievouchers hebben investeringen in de verblijfsrecreatie aangejaagd. Hoe hebben ze dat gerealiseerd?
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
02/06/20
Brussels Airport renoveert belangrijkste start- en landingsbaan
Brussels Airport renoveert van 13 juli tot en met 23 augustus start- en landingsbaan 07L/25R met str...
02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
30/05/20
Meer walstroom rond Waddenzee
Havens rond de Waddenzee krijgen 400 stekkers voor walstroom
29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Zandstuve ontwikkelt 1,5 meter lied
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.