Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

Heeft u expertise op het gebied van gedragsbeïnvloeding van consumenten; als wetenschapper, beleidsmaker, belangenbehartiger of als online marketing expert bij een bedrijf? Draag dan bij aan de uitwerking van professionele standaarden voor online gedragsbeïnvloeding. De ACM stelt u graag een aantal vragen over gedragsbeïnvloeding in online beslisomgevingen voor consumenten.


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt een leidraad over beïnvloeding van consumenten in online beslisomgevingen. Hoe kiezen consumenten online hun product of dienst en hoe beïnvloedt het bedrijf die keuze door bijvoorbeeld grote knoppen, pop-ups, extra kleuren, vooraf ingevulde keuzes, of tekst? Steeds meer consumenten doen hun aankopen online zoals in webshops, bij vergelijkingssites en mobiele shopping apps. Bedrijven verzamelen gegevens over consumenten die online shoppen. Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.

De ACM wil dat bedrijven, als ze de consumenten online beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken, rekening houden met de belangen van die consumenten. En de ACM wil sturingstechnieken die gebaseerd zijn op misleiding en dwang tegengaan. De leidraad zal praktische handvatten bieden waarmee bedrijven de juiste keuzes bij gedragsbeïnvloeding kunnen maken. Om de leidraad zo relevant en actueel mogelijk te maken wil de ACM van verschillende maatschappelijke partijen horen welke actuele ontwikkelingen zij zien en welke opvattingen zij hierover hebben.


De antwoorden op de vragen helpen de ACM om in de leidraad herkenbare en actuele voorbeelden van goede en slechte gedragsbeïnvloeding op te nemen. Ook helpt u de ACM inzicht te krijgen in de vragen die bij vertegenwoordigers van bedrijven en consumenten leven. Hiermee draagt u bij aan een betere bescherming van online consumenten en een eerlijker speelveld voor online ondernemers.


De ACM roept vooral gedrags- en online marketing experts in het bedrijfsleven en de wetenschap op om te reageren, evenals mensen die vanuit branche- of consumentenorganisaties expertise hebben op dit onderwerp. De 11 vragen vindt u hier.

De vragen die de ACM stelt kunt u beantwoorden via beslisonline@acm.nl. U kunt tot 16 augustus 2019 reageren.

De informatie die de ACM verzamelt wordt gebruikt bij het opstellen van de ‘leidraad online beslisomgeving’. Die concept-leidraad verschijnt in het najaar voor consultatie. Eind 2019 verwacht de ACM de definitieve leidraad te kunnen vaststellen.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online, marketing, gedrag, beïnvloeding, misleiding

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/20
HAL vaart niet meer tot 15 december 2020
Net de sterke internationale positie van HAL stelt het bedrijf nu voor problemen.
12/08/20
Transavia stapt met Airtrade in pakketreizen
Transavia start met het aanbieden van pakketreizen. Met Transavia Holidays kunnen reizigers zelf een volledige vakantie samenstellen met een vlucht, accommodatie en optioneel een huurauto, transfer of activiteit. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met Airtrade.
11/08/20
Kortlopende CAO tussen HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen
HISWA-RECRON, SZS Vereniging voor Zeilmakerijen en CNV Vakmensen hebben een nieuwe cao afgesloten vo...
11/08/20
Hof van Salland is beste Nederlandse vakantiepark
Vakantiepark Hof van Salland in Hellendoorn is door Zoover uitgeroepen tot beste vakantiepark van Nederland. Het park werd door de gasten op Zoover met een 9,8 beoordeeld.
11/08/20
Formele goedkeuring in België voor overname Corendon door Sunweb
Reisorganisatie Sunweb Group heeft formele goedkeuring gekregen van de Belgische Mededingingsautorit...
10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.