Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Thalys blijft groeien

Thalys blijft groeien

Thalys heeft met 4,8% meer reizigers een goed eerste kwartaal van 2019 achter de rug en voor de zomer zijn al 13% meer tickets verkocht.  Volgens CEO Bertrand Gosselin wilt de trein almaar terrein. Zijn spoorbedrijf vervoerde vorig jaar 7,5 miljoen reizigers naar bestemmingen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. 


Vooral tussen Brussel en Parijs groeide Thalys sterk maar ook drie nieuwe bestemmingen Marne-La-Vallée, Roissy-Charles de Gaulle en Bordeaux droegen bij aan de groei van het aantal reizigers van 4,8%. De mooie groeiresultaten zijn vooral te danken aan de populaire verbinding tussen Brussel en Parijs, zowel voor Thalys als IZY, de lowcost Thalys-trein die een recordhalfjaar realiseert met 22% meer reizigers tussen de Franse en Belgische hoofdsteden. Deze groei geldt voor alle categorieën reizigers: professionals die zich steeds vaker met de trein verplaatsen omwille van de snelheid en uitgebreide diensten, alsook recreatieve reizigers die hun gading vinden in de Europese bestemmingen die Thalys aanbiedt.

Twee trends

  

"In onze vier landen zie ik twee zeer sterke trends”, zegt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys. "De trein wint terrein. En mensen hebben nieuwe reiswensen. Onze bestemmingen, niet te veraf, en rijk aan culturele diversiteit, worden gesmaakt. Met een stijging van 4,8% in reizigers dit semester, beseffen we eens te meer wat ons bestaansrecht is: more Europa for all, steeds meer Europa voor iedereen!”

België en Nederland

  

Vanuit België en Nederland zijn de goede resultaten mede te danken aan de nieuwe rechtstreeks lijn naar Disneyland® Paris. Tegelijkertijd is er ook een stijgende interesse vanuit Frankrijk in de noordelijk gelegen hoofdsteden. Thalys noteert een sterke stijging in het aantal gezinnen (+26%) en jongeren (+24%) die deze zomer aan boord stappen van de rode trein. Daarnaast verwacht ook IZY een forse stijging van het aantal reizigers deze zomer, van maar liefst 40% vergeleken met vorige zomer, dankzij een verhoging in capaciteit.



 
Trefwoorden: vervoer, mobiliteit, trein

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.