Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Nederlanders willen duurzaam recreeren

Nederlanders willen duurzaam recreeren
Bron: Pixabay

Nederlanders zijn bereid om moeite en geld te steken in het duurzamer achterlaten van de aarde, maar een meerderheid vindt wel dat het bedrijfsleven en de overheid het voortouw moeten nemen in de verduurzaming van Nederland. Opvallend is wel dat eenderde van de Nederlanders zelf het voortouw willen nemen op het gebied van voeding, kleding en recreatie. Ronduit bemoedigend is dat als de trein goedkoper zou worden bijna de helft van de Nederlanders bereid is over te stappen. Dat blijkt uit de tweede kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.  


Drie op de tien burgers kijken naar zichzelf als het gaat om duurzamere recreatie. Zij zien voor zichzelf de voornaamste rol weggelegd om op dit gebied de verduurzaming voor elkaar te krijgen.

Grote rol voor overheden

  

Hoewel consumenten zeker wel verantwoordelijkheid voelen om duurzamer te recreëren, kijkt een grote groep ook naar de nationale overheid en de EU om maatregelen op te leggen voor een duurzamere hotel- en vliegsector. Denk aan het heffen van belasting op vliegen of op kerosine. Onlangs heeft de regering aangekondigd in 2021 een vliegtaks in Nederland te introduceren: zeven euro per ticket. Dit moet ervoor zorgen dat het aantal vliegreizigers terugloopt en zo dus CO2-uitstoot wordt bespaard. Als er kerosinebelasting wordt geheven, kan de trein een goedkoper en duurzamer alternatief vormen.


 

Duurzame vakantieaccommodaties

  

Een derde neemt duurzaamheid mee in het bepalen van de vakantiebestemming en 28 procent let bij het boeken al volop of enigszins op duurzaamheidskenmerken van de vakantieaccommodatie. Dat is ook gemakkelijker geworden, want boekingssites vermelden steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is. Voor hotels zijn veelgebruikte duurzaamheidskenmerken Green Key, Green Globe en BREEAM. Helaas hebben Nederlandse hebben verduurzaming nog niet hoog op de agenda staan. Slechts een op de vier hotels heeft een door de overheid erkend energielabel. En van de hotels met een erkend energielabel heeft 75 procent label C of lager. Hotels hebben dus nog wel een slag te slaan als het gaat om duurzaamheid. Dat vindt ook ongeveer een op de tien consumenten. Deze groep wijst naar het bedrijfsleven als de voortrekker op het gebied van duurzamere recreatie.

Duurzaam reizen

  

Niet alleen de bestemming, maar ook de reis ernaartoe zien consumenten als een kans om duurzamer te worden. Ongeveer 28 procent van de Nederlanders is tegen de huidige ticketprijzen bereid om de trein te pakken in plaats van het vliegtuig of de auto; als dit beter is voor het milieu. Als treinreizen goedkoper zou zijn, zou een veel grotere groep (44 procent) de trein willen pakken. Dit percentage wordt nog hoger (49 procent) als de trein sneller naar de bestemming zou leiden dan de auto of het vliegtuig. Hieruit blijkt weer dat gemak en prijs belangrijkere motieven zijn voor veel mensen dan duurzaamheid. Hoewel consumenten aangeven de vliegtuig en de auto te willen inruilen voor de trein laat de realiteit nog wat anders zien. Voor de buitenlandse vakanties pakt maar liefst 57 procent van de Nederlanders de trein en gaat 32 de procent met de auto. Slechts 2 procent pakt de trein voor buitenlandse bestemmingen.

 
 
Link: https://insights.abnamro.nl/download/135158/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, hotels, luchtvaart

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...