Geplaatst op: 05-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het verbeteren en delen van kennis voor duurzaam toerisme in Europa. Het gaat om de vier instellingen CELTH (Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in Nederland), ETC (European Travel Commission), ETOA (European Tourism Association) en NECSTouR (Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism).

De samenwerking vertegenwoordigt academische experts, nationale toeristische organisaties, toeristische industrie, lokale overheden en nog meer stakeholders. Het partnerschap is een creatieve samenwerking waarin publiek-private verbanden beter beleid en toeristische producten ontwikkelen. De doelen van de samenwerking zijn om toepasbaar beleid te ontwikkelen, het inzetten van data, analyse en actuele inzichten om destinaties aantrekkelijk en vitaal te houden om er in te leven, werken en bezoeken op de lange termijn.

Nodig in dynamische ontwikkeling

De vrijetijdseconomie zorgt voor 12% van de werkgelegenheid in Europa. Dit is een snel ontwikkelende sector, gevoed door nieuwe technologische ontwikkelingen en een groeiend deel van de wereldbevolking dat zich het reizen kan veroorloven en dit wordt aangevuld door sterke thuismarkten. In deze dynamische omstandigheden is er in sommige destinaties een anti-toerisme sentiment ontstaan dat leidt tot politieke maatregelen gericht op de korte termijn die geen rekening houden met de fundamentele belangen van zowel de gemeenschap als de industrie.

De vier organisaties menen dat goed gecoördineerd en innovatief management nodig is om de capaciteit te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook is er een open debat nodig over de noodzakelijke compromissen.

Menno Stokman: veerkrachtige bestemmingen

 CELTH directeur Menno Stokman: "Deze urgente onderwerpen in de sector vragen om een meer wetenschappelijke aanpak, met data en ervaring. We hebben een netwerkorganisatie met partners nodig om te werken aan het managen van duurzame destinaties en voor een duurzame sector. Deze sector heeft sociale, ecologische en economische doelen. Dit nieuwe partnership werkt samen met relevante stakeholders voor het ontwikkelen van visie en strategie. Dat maakt het mogelijk voor bestemmingen en de industrie om verantwoorde keuzes te maken die leiden tot een duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen.”

Tom Jenkins: "Niet alleen toerisme tolereren maar verwelkomen"

 ETOA heeft 1100 leden, vooral touroperators en toeleveranciers, die gezamenlijk goed zijn ongeveer 12 miljard euro omzet per jaar.
CEO van ETOA, Tom Jenkins: "Toerisme is van cruciaal belang voor de Europese economie. Het wordt ook breed verkeerd begrepen. Bewijzen van de voordelen van toerisme moeten gecommuniceerd worden en de economische implicaties moeten we uitleggen. Steden veranderen continue en wat bezoekers uitgeven is daarop van grote invloed. De leden van ETOA verkopen het Europees toerisme op een wereldwijde schaal: hun klanten willen zich welkom voelen, niet alleen getolereerd, en zij hebben meer opties. De negatieve impact van toerisme op lokaal niveau zijn sterk geconcentreerd, over het verloop van een dag, naar seizoenen en geografisch. Zowel bestemmingen en de industrie kunnen dit beter doen. Met deze nieuwe samenwerking heb ik er vertrouwen in dat het beter kan.”
Trefwoorden: toerisme, duurzaam, overtourism, duurzaam toerisme, touroperator
Vacature


||| Blogs |||

28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/06/19
Flevoland anderhalf uur centraal in Duits reisprogramma
Zondagavond 16 juni om 20.15 uur zendt de Duitse tv-zender WDR het reisprogramma ‘Wunderschön’ uit waarin Flevoland centraal staat. ‘Wunderschön’ is het best bekeken reisprogramma op de Duitse televisie.
07/06/19
Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op
Toerisme leverde de economie van regio Arnhem Nijmegen over 2018 ruim 1,6 miljard euro op. Er werkten meer dan 26.000 mensen in de sector.
07/06/19
Rembrandts breed op gevels universiteit Leiden
Hoe groot kun je Rembrandt afbeelden? De universiteit van Leiden kiest voor de overtreffende trap....
06/06/19
hop on/hop off verbinding Loosdrechtse Plassen
Vanaf zaterdag 29 juni kunnen recreanten in de ‘watertuin van Nederland’, het Loosdrechts Plasse...
05/06/19
Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het ...
05/06/19
CORPUS in China: de bouw gaat van start
Tijdens een ceremoniële bijeenkomst op de bouwplaats op zo’n 45 kilometer ten zuiden van Nanjing ...
04/06/19
Exclusief voor leden
Corendon verkocht aan Sunweb Groep
Gisteravond meldden we al kort de verkoop van touroperator Corendon. Vandaag meer achtergronden over...
03/06/19
Bijna €4 miljoen opgehaald door non-profit organisaties via Airbnb Experiences - Airbnb breidt Nederlands aanbod uit
Airbnb gaat het aantal social impact experiences in Nederland vergroten. Social impact experiences z...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk