Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het verbeteren en delen van kennis voor duurzaam toerisme in Europa. Het gaat om de vier instellingen CELTH (Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in Nederland), ETC (European Travel Commission), ETOA (European Tourism Association) en NECSTouR (Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism).

De samenwerking vertegenwoordigt academische experts, nationale toeristische organisaties, toeristische industrie, lokale overheden en nog meer stakeholders. Het partnerschap is een creatieve samenwerking waarin publiek-private verbanden beter beleid en toeristische producten ontwikkelen. De doelen van de samenwerking zijn om toepasbaar beleid te ontwikkelen, het inzetten van data, analyse en actuele inzichten om destinaties aantrekkelijk en vitaal te houden om er in te leven, werken en bezoeken op de lange termijn.

Nodig in dynamische ontwikkeling

De vrijetijdseconomie zorgt voor 12% van de werkgelegenheid in Europa. Dit is een snel ontwikkelende sector, gevoed door nieuwe technologische ontwikkelingen en een groeiend deel van de wereldbevolking dat zich het reizen kan veroorloven en dit wordt aangevuld door sterke thuismarkten. In deze dynamische omstandigheden is er in sommige destinaties een anti-toerisme sentiment ontstaan dat leidt tot politieke maatregelen gericht op de korte termijn die geen rekening houden met de fundamentele belangen van zowel de gemeenschap als de industrie.

De vier organisaties menen dat goed gecoördineerd en innovatief management nodig is om de capaciteit te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook is er een open debat nodig over de noodzakelijke compromissen.

Menno Stokman: veerkrachtige bestemmingen

 CELTH directeur Menno Stokman: "Deze urgente onderwerpen in de sector vragen om een meer wetenschappelijke aanpak, met data en ervaring. We hebben een netwerkorganisatie met partners nodig om te werken aan het managen van duurzame destinaties en voor een duurzame sector. Deze sector heeft sociale, ecologische en economische doelen. Dit nieuwe partnership werkt samen met relevante stakeholders voor het ontwikkelen van visie en strategie. Dat maakt het mogelijk voor bestemmingen en de industrie om verantwoorde keuzes te maken die leiden tot een duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen.”

Tom Jenkins: "Niet alleen toerisme tolereren maar verwelkomen"

 ETOA heeft 1100 leden, vooral touroperators en toeleveranciers, die gezamenlijk goed zijn ongeveer 12 miljard euro omzet per jaar.
CEO van ETOA, Tom Jenkins: "Toerisme is van cruciaal belang voor de Europese economie. Het wordt ook breed verkeerd begrepen. Bewijzen van de voordelen van toerisme moeten gecommuniceerd worden en de economische implicaties moeten we uitleggen. Steden veranderen continue en wat bezoekers uitgeven is daarop van grote invloed. De leden van ETOA verkopen het Europees toerisme op een wereldwijde schaal: hun klanten willen zich welkom voelen, niet alleen getolereerd, en zij hebben meer opties. De negatieve impact van toerisme op lokaal niveau zijn sterk geconcentreerd, over het verloop van een dag, naar seizoenen en geografisch. Zowel bestemmingen en de industrie kunnen dit beter doen. Met deze nieuwe samenwerking heb ik er vertrouwen in dat het beter kan.”
Trefwoorden: toerisme, duurzaam, overtourism, duurzaam toerisme, touroperator

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...