Geplaatst op: 20-05-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol

Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op vakantie te gaan, familie en vrienden te bezoeken. Deze verhouding geldt voor zowel directe vluchten als transfervluchten, en gaat tevens op voor grote en kleine bestemmingen.
Onderzoek dat reiskoepel ANVR heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau SEO toont aan dat het klassieke hokjes-denken op Schiphol voorbij is. Segmenten zijn sterk vervlochten en afhankelijk van elkaar waardoor de luchthaven gebaat is bij diversiteit qua luchtvaartmaatschappijen en type passagiers.

 

Netwerkmaatschappijen, bedoeld voor de instandhouding van met name het intercontinentale netwerk, zijn afhankelijk van transferpassagiers. En -in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen- reizen deze transferpassagiers voor het merendeel (63 procent) met een leisure motief.
Business- en leisure kunnen niet zonder elkaar, maar versterken elkaar juist. Waar business zorgt voor het vergroten van het vliegnetwerk, zorgt leisure voor het verhogen van de vliegfrequentie op bestemmingen. Het onderzoek toont aan dat focus op alleen de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen te eenzijdig is en de welvaart niet ten goede komt. 

Merendeel reist niet-zakelijk

Het uitgebreide Schipholnetwerk is van groot economisch belang, maar wordt nu beperkt in groei. Belangrijk dus te weten welke keuzes moeten worden gemaakt.
Het SEO-onderzoek, uitgevoerd in de eerste maanden van 2019, laat zien dat 2/3 van de passagiers

reist voor niet-zakelijke doeleinden. Dit aandeel is zelfs van 2000 naar nu gegroeid van 60 procent naar 67 procent. Bij netwerkmaatschappijen is dat 65 procent en van point-to-point maatschappijen 75 procent.

63 procent Van de transferpassagiers, vooral relevant voor de instandhouding van het intercontinentale bestemmingennetwerk, reist met een leisure motief. Van de op Schiphol opstappende netwerkpassagiers is dit zelfs 70 procent.

Van alle commerciële passagiersvluchten vanaf Schiphol vliegt 83 procent naar een zgn. mainport bestemming. Tweederde van deze passagiers reist met leisure motief. Het zijn dus deze grote aantallen leisure reizigers die een hoge vluchtfrequentie op de bestemmingen mogelijk maakt.

Ook naar niet-mainportbestemmingen vliegt overigens nog altijd 20 procent met een businessmotief. Dit hokjes-denken is echter niet meer van deze tijd; reizigers en luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met een hybride sector en verstrengeling is inherent daaraan.


Leisure draagt bij aan welvaart

Netwerkmaatschappijen op Schiphol dragen met 375.000 vluchten jaarlijks € 2,7 miljard bij aan Nederlandse welvaart. 50 procent (€ 1,4 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Point-to-pointmaatschappijen dragen met 110.000 vluchten jaarlijks € 1,7 miljard bij aan welvaart. 73 procent (€ 1,3 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 3,6 miljard bij aan welvaart.
48 procent (€ 1,7 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.
Vluchten naar niet-mainportbestemmingen dragen jaarlijks € 1,4 miljard bij aan welvaart.
80 procent (€ 1,1 miljard) daarvan is toe te schrijven aan leisure passagiers.


Leisure en business versterken elkaar

In het maatschappelijke debat over de uitbreiding van Schiphol wordt veelal gewezen op het economische belang. Een eventuele verruiming van de capaciteit op Schiphol zou volgens velen dan ook moeten worden benut voor groei van het aantal vluchten naar zakelijke bestemmingen.
SEO heeft de effecten berekend van 2 procent groei op Schiphol per jaar; een gematigde groei met nog steeds capaciteit schaarste. Vervolgens hebben zij diverse toekomstscenario’s berekend bij het toewijzen van deze extra capaciteit naar bestemmingen met veel zakelijk verkeer.
Uit de doorrekening van SEO komt naar voren dat een eenzijdige focus op de ontwikkeling van zakelijke bestemmingen niet welvaart-optimaal is. Het blijkt dat naar rato verdelen van de extra capaciteit over àlle bestemmingen meer welvaart oplevert, omdat meer Nederlandse reizigers hiervan profiteren.

Trefwoorden: Onderzoek, passagiersvluchten
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/19
Exclusief voor leden
Landmark Vensters op Ginkelse Heide
Op de Ginkelse Heide heeft de Britse veteraan John Jeffries het Landmark Vensters op het Verleden onthuld om daarmee de luchtlandingen van 18 september 1944 te herdenken.
19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
19/09/19
Roompot clustert wensaanvragen in Wensweken
Roompot krijgt zoveel aanvragen voor aanvragen voor wensen en sponsoring dat het deze aanvragen gaat clusteren om zo een eerlijker verdeling te krijgen.
18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
18/09/19
Campingeigenaar moet ontruimingskosten betalen
Een campingeigenaar in Leersum moet de ontruimingskosten die de gemeente maakte, betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de bestuursrechter in een zaak tussen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de camping.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk