Geplaatst op: 17-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Van mensen die in de toekomst in toerisme aan de slag willen, wordt een hoger opleidingsniveau verwacht. Bestaande werknemers moeten zichzelf trainen om om de snelle technologische veranderingen te kunnen bijbenen. ‘High Tech with a Human Touch’ wordt de gouden skills combinatie.


Dat zijn de eerste conclusies van het Europese project Next Tourism Generation (NTG) Alliance dat zich richt op het verbeteren van de connectie tussen toeristisch onderwijs en de reiswereld. In Nederland is de Breda University of Applied Sciences partner in het project.

Vier megatrends

  

De onderzoekers signaleren vier megatrends in toerisme:

  1. Evoluerende bezoekersvraag
  2. Duurzame toeristische groei
  3. Technologische mogelijkheden
  4. Reismobiliteit

Uitdagingen
Uitdagingen voor de branche zijn er ook. Zo komen er in de toekomst veel toeristen uit Aziatische landen en we moeten leren omgaan met hun culturele achtergrond. Ook overtourism en overcrowding zijn grote problemen waar we een balans in moeten zien te vinden. Op duurzaam vlak zijn de klimaatverandering en de de schaarse grondstoffen een uitdaging. Aan de andere kant kan toerisme mensen en culturen dichter bij elkaar brengen en financiële middelen genereren die ten goede komen aan landschappelijk en cultureel erfgoed

Skills gaps

  

Toerisme zorgt wereldwijd voor 313 miljoen banen, bijna 10% van alle banen ter wereld. Die banen gaan de komende jaren sterk veranderen. Opvallend is dat vooral een skillsgap wordt gezien in meer algemene vaardigheden dan in toerisme-specifieke vaardigheden. De onderzoekers zien daarbij deze ontwikkelingen:

  • Over het algemeen wordt een hoger opleidingsniveau verwacht
  • Van de huidige werknemers wordt verwacht dat ze zichzelf trainen om goed om te kunnen gaan met digitale innovaties en disrupieve businessmodellen
  • Ze moeten zich bekwamen in het creëren van unieke, op maat gemaakte en gepersonaliseerde ervaringen
  • Een beter begrip van AI, VR, AR en data-analyse is hard nodig
  • In toerisme en hospitality zijn branche-overstijgende vaardigheden belangrijker dan ooit

 

Trefwoorden: arbeid, arbeidsmarkt, vaardigheden, toerisme, horeca, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
30/06/25
Exclusief voor leden
RCN wordt verkocht aan Blackstone
RCN Vakantieparken wordt verkocht aan Exodus Bidco B.V., een SPV die indirect wordt gecontroleerd door fondsen gelieerd aan Blackstone. Partijen hebben aan de ACM toestemming gevraagd voor de overname