Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden

Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden
Nederland is een plaats gestegen op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress and Convention Association (ICCA). Met 355 congressen in 2018 is Nederland gestegen naar de negende plaats. "We zijn er trots op dat we een plek zijn gestegen. Het is goed te zien dat Nederland wereldwijd wordt erkend als populaire bestemming voor zowel zakelijke bijeenkomsten als congressen,” aldus Eric Bakermans, Director Meetings, Conventions & EventsvanNBTC Holland Marketing.

Nederland sterke positie als zakelijke bestemming
De kracht van Nederland als congresbestemming zit in internationale bereikbaarheid, een stabiel politiek klimaat en een open ondernemersklimaat.

"Ook de topsectoren als High Tech Systemen & Materialen en Life Sciences & Health, zorgen voor een sterke positie voor Nederland als zakelijke bestemming. Internationale congressen gericht op deze topsectoren dragen namelijk bij aan de kenniseconomie van ons land," vertelt Eric Bakermans.

Economisch belang zakelijke bezoekers
Zakelijke bezoekers geven gemiddeld meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Ze geven gemiddeld zo’n 1.050 euro uit tijdens een verblijf in Nederland. Jaarlijks ontvangt Nederland ongeveer 350.000 buitenlandse bezoekers voor een internationaal (wetenschappelijk) congres en dat is goed voor een economische waarde van circa 440 miljoen euro.

Hoe wordt gemeten?
ICCA neemt in haar statistieken congressen van associaties op en hanteert een aantal criteria. Voorbeelden zijn: een minimum van 50 participanten, organisatie van het congres op reguliere basis (dus éénmalige bijeenkomsten worden niet meegeteld) en roulatie tussen tenminste drie landen. De ICCA lijst is een graadmeter van hoe we ervoor staan in de wereld van congressen, zo heeft Nederland afgelopen jaar 355 congressen gehost. Naast dit type congressen worden er in Nederland veel andere zakelijke bijeenkomsten georganiseerd die niet in deze lijst worden opgenomen.

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...