Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Redactie
PleisureWold NRIT

Winnaars Booking Booster Programma

Winnaars Booking Booster Programma

Vier start-ups waarvan twee uit Nederland zijn de winnaars van het Booking Booster accelerator programma 2019. Booking.com wil hiermee start-ups in duurzaam toerisme ondersteunen.


Tien start-ups kregen in een periode van drie weken lezingen, workshops en intensieve coaching door Booking.com aangeboden Het programma sloot af met een sessie waarin de deelnemers met een business pitch streden om prijzen tot wel 500.000 euro. De totale waarde van het fonds van Booking.com is 2 miljoen euro en is bedoeld om start-ups in duurzaam toerisme te ondersteunen in hun groei.


Uiteindelijk werden de Australische Okra Solar en Colombiaanse IMPULSE Travel beide voor hun plannen beloond met de hoogste prijs, van 500.000 euro. De Nederlandse Avy en I Like Local sleepten ook prijzen in de wacht, ter waarde van respectievelijk 200.000 euro en 100.000 euro.

Technologie krachtig instrument voor de goede zaak

  

"Ik ben enorm onder de indruk van de ongelofelijke toewijding die deze geweldige start-ups tonen en de innovatieve oplossingen die ze ontwikkelen om overal ter wereld verduurzaming door te voeren en lokale gemeenschappen te beschermen”, aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com. "We geloven al heel lang dat technologie een krachtig instrument kan zijn als het voor een goede zaak wordt ingezet, en daar hoort duurzaam reizen ook bij.” 


Tijdens de kick-off presentatie van de Booking Booster 2019 finale spoorde Livia Firth, oprichter en creatief directeur van Eco-Age en Booking Booster Ambassador 2019, iedereen aan om de duurzaamheid na te streven en innovaties op dit gebied te ondersteunen: "Duurzaamheid is het grote geheel, en wij spelen hier allemaal een rol in. Wie we ook zijn en waar we voor ook werken – bij een start-up, binnen een gevestigd bedrijf, als beleidsmakers of als lid van een regering – wij kunnen het verschil maken, elke dag weer. En vandaag de dag weten we dat we ook dat verschil kunnen maken wanneer we een reis boeken.”

 

Tien startups

  

De tien start-ups die aan het programma voor 2019 deelnamen, komen uit acht verschillende landen en zijn samen over bijna de hele wereld actief. Hun activiteiten vertegenwoordigen een rijk palet aan modellen en oplossingen, waaronder producten die slim gebruikmaken van technologie om natuurbescherming op grote schaal mogelijk te maken, evenals platforms die bedreigde gemeenschappen de kracht geven om te groeien.


 "We zijn ontzettend blij en dankbaar met de erkenning en beurs van Booking.com!” aldus Sanne Meijboom, CEO van I Like Local. "Hierdoor kunnen wij onze impact in Afrika en Azië verbreden en verdiepen. Naarmate we meer reizigers inspireren om de diversiteit van onze wereld te ervaren via onze lokale hosts, kunnen we meer gemeenschappen ondersteunen en meer mensen uit de armoede verlossen."

Nog meer initiatieven

  

De andere start-ups op het gebied van duurzaam toerisme die ook een beloning ontvingen uit het fonds van het Booking.com Booster Programma 2019 zijn: NotOnMap (India) met 250.000 euro, SASANE Sisterhood Trekking and Travel (Nepal) met 175.000 euro, Picha Eats (Maleisië) met 175.000 euro, Clean Travel (Australië) met 100.000 euro, Hydrao (Frankrijk) met 100.000 euro, en Sumba Hospitality Foundation (Indonesië) met 100.000 euro. Alle deelnemende start-ups, ook zij die geen geldprijs wonnen, ontvangen een jaar lang begeleiding en coaching door experts van Booking.com. Daarnaast krijgen ze de kans om met Booking.com samen te werken aan innovatie en experimenten om hun groei te bevorderen, bijvoorbeeld door projecten op te zetten met het vrijwilligersprogramma van Booking Cares.

 
 
Trefwoorden: reisbranche, innovatie, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...