Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Redactie
PleisureWold NRIT

Winnaars Booking Booster Programma

Winnaars Booking Booster Programma

Vier start-ups waarvan twee uit Nederland zijn de winnaars van het Booking Booster accelerator programma 2019. Booking.com wil hiermee start-ups in duurzaam toerisme ondersteunen.


Tien start-ups kregen in een periode van drie weken lezingen, workshops en intensieve coaching door Booking.com aangeboden Het programma sloot af met een sessie waarin de deelnemers met een business pitch streden om prijzen tot wel 500.000 euro. De totale waarde van het fonds van Booking.com is 2 miljoen euro en is bedoeld om start-ups in duurzaam toerisme te ondersteunen in hun groei.


Uiteindelijk werden de Australische Okra Solar en Colombiaanse IMPULSE Travel beide voor hun plannen beloond met de hoogste prijs, van 500.000 euro. De Nederlandse Avy en I Like Local sleepten ook prijzen in de wacht, ter waarde van respectievelijk 200.000 euro en 100.000 euro.

Technologie krachtig instrument voor de goede zaak

  

"Ik ben enorm onder de indruk van de ongelofelijke toewijding die deze geweldige start-ups tonen en de innovatieve oplossingen die ze ontwikkelen om overal ter wereld verduurzaming door te voeren en lokale gemeenschappen te beschermen”, aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com. "We geloven al heel lang dat technologie een krachtig instrument kan zijn als het voor een goede zaak wordt ingezet, en daar hoort duurzaam reizen ook bij.” 


Tijdens de kick-off presentatie van de Booking Booster 2019 finale spoorde Livia Firth, oprichter en creatief directeur van Eco-Age en Booking Booster Ambassador 2019, iedereen aan om de duurzaamheid na te streven en innovaties op dit gebied te ondersteunen: "Duurzaamheid is het grote geheel, en wij spelen hier allemaal een rol in. Wie we ook zijn en waar we voor ook werken – bij een start-up, binnen een gevestigd bedrijf, als beleidsmakers of als lid van een regering – wij kunnen het verschil maken, elke dag weer. En vandaag de dag weten we dat we ook dat verschil kunnen maken wanneer we een reis boeken.”

 

Tien startups

  

De tien start-ups die aan het programma voor 2019 deelnamen, komen uit acht verschillende landen en zijn samen over bijna de hele wereld actief. Hun activiteiten vertegenwoordigen een rijk palet aan modellen en oplossingen, waaronder producten die slim gebruikmaken van technologie om natuurbescherming op grote schaal mogelijk te maken, evenals platforms die bedreigde gemeenschappen de kracht geven om te groeien.


 "We zijn ontzettend blij en dankbaar met de erkenning en beurs van Booking.com!” aldus Sanne Meijboom, CEO van I Like Local. "Hierdoor kunnen wij onze impact in Afrika en Azië verbreden en verdiepen. Naarmate we meer reizigers inspireren om de diversiteit van onze wereld te ervaren via onze lokale hosts, kunnen we meer gemeenschappen ondersteunen en meer mensen uit de armoede verlossen."

Nog meer initiatieven

  

De andere start-ups op het gebied van duurzaam toerisme die ook een beloning ontvingen uit het fonds van het Booking.com Booster Programma 2019 zijn: NotOnMap (India) met 250.000 euro, SASANE Sisterhood Trekking and Travel (Nepal) met 175.000 euro, Picha Eats (Maleisië) met 175.000 euro, Clean Travel (Australië) met 100.000 euro, Hydrao (Frankrijk) met 100.000 euro, en Sumba Hospitality Foundation (Indonesië) met 100.000 euro. Alle deelnemende start-ups, ook zij die geen geldprijs wonnen, ontvangen een jaar lang begeleiding en coaching door experts van Booking.com. Daarnaast krijgen ze de kans om met Booking.com samen te werken aan innovatie en experimenten om hun groei te bevorderen, bijvoorbeeld door projecten op te zetten met het vrijwilligersprogramma van Booking Cares.

 
 
Trefwoorden: reisbranche, innovatie, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...