Geplaatst op: 17-04-2019

Verblijfsrecreatie wordt dit voorjaar prima geboekt

Verblijfsrecreatie wordt dit voorjaar prima geboekt

De Nederlandse verblijfsrecreatie heeft voor Pasen 2019 ruim 30 procent meer omzet geboekt ten opzichte van Pasen 2018. Ook voor het Hemelvaartsweekend (+15 procent) en Pinksteren (+6 procent) zitten de boekingen nu al fors in de plus. Zowel verhuuraccommodaties als kampeerplekken scoren goed. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie op 11 april.


Een late Pasen, sommige regio’s met vakantie  en de mooie weersvooruitzichten hebben de boekingen een boost gegeven.  Ook vooroplopen in de verblijfsrecreatie? Kom dan naar de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst!



Zowel campings als bungalowparken in de plus

  

Zowel de verhuuraccommodaties als de kampeerplekken doen het erg goed. Ten opzichte van vorig jaar Pasen presteren de verhuuraccommodaties 28,6 procent beter. Van al deze reserveringen werd er vooral in het eerste kwartaal van 2019 het meeste geboekt; de eerste drie maanden zijn verantwoordelijk voor 52 procent van de reserveringen. De overige reserveringen worden vanaf Pasen vorig jaar gemaakt waarbij we kunnen stellen dat naarmate het jaar vordert, het aantal reserveringen toeneemt. Wanneer we kijken naar de kampeerplekken zien we eenzelfde trend als bij de verhuuraccommodaties. De kampeerplekken en trekkershutten presteren 54 procent beter dit jaar in vergelijking tot Pasen 2018. Bijna driekwart van de reserveringen, namelijk 71 procent, wordt ook in het eerste kwartaal van 2019 gemaakt. 




Bovenstaande grafiek laat zien in welk jaar, en in welke maand, er voor Pasen 2019 wordt gereserveerd. Hier ze we dat de top drie wordt bekleed door opeenvolgend januari, februari en maart 2019.

Hemelvaartsweekend en Pinksteren

  

Ook het Hemelvaartsweekend presteert beter dan vorig jaar met een omzet die op dit moment met 14,8 procent hoger ligt. Zowel de verhuuraccommodaties als de kampeerplekken (beiden + 14 procent) laten betere cijfers zien ten opzichte van vorig jaar. Ook het Pinkster weekend presteert momenteel beter dan 2018:  vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, wordt er gemiddeld 5,7 procent meer omzet gemaakt. Deze omzetstijging mag vooral op het conto van de verhuuraccommodaties worden geschreven, kamperen blijf nog wat achter.

 
Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-de-voorjaarstrends-van-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-voorjaar
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, omzet, boekingen

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
20/05/19
Meer kinderen naar de Keukenhof
Keukenhof heeft met 1,5 miljoen bezoekers een succesvol seizoen achter de rug. Ook de waardering was met een 9,0 weer erg hoog.
20/05/19
Eerste wandelnetwerk op de Veluwe
Donderdagmiddag 16 mei startte Mark Sandmann de werkzaamheden voor de aanleg van het eerste Routebur...
20/05/19
Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol
Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op ...
20/05/19
Nationaal Park Weerribben-Wieden hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa
Nationaal Park Weerribben-Wieden is vanaf 24 mei hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa. Onder...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk