Geplaatst op: 16-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Meer dan de helft van de ouders geeft kinderen tijdens rit een tablet om zich te vermaken

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Rondreizen met kinderen tijdens de vakantie vindt 39 procent van de ouders relaxt. Toch ziet niet iedereen zichzelf tijdens de vakantie van plek naar plek reizen, 27 procent vindt roadtrippen met kinderen stressvol. De meeste gezinnen blijven dan ook het liefst op één plek en maken vanuit daar uitstapjes met een huurauto. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door Gfk onder ruim duizend gezinnen. Ook geeft 60 procent van de ouders aan dat ze hun kinderen tijdens de autorit op vakantie een tablet of telefoon geven om zich te vermaken. Wel zou 42 procent het gebruik van die elektronica limiteren.


Na de smartphone of tablet zijn voor 39 procent de offline spelletjes of boekjes een must. Ook schoonmaakdoekjes (30 procent) en zonneschermen (17 procent) zijn belangrijke items in de auto op vakantie.


Gedoe met kinderzitjes en  wagenzieke kinderen

Niet alles gaat altijd goed tijdens een roadtrip. 11 procent van de gezinnen heeft bij het huren van een auto weleens meegemaakt dat er geen kinderzitje of stoelverhoger beschikbaar was. Ook spugen kinderen de auto regelmatig onder. Zo vertelt een van de ondervraagden: "Na een bergachtige rit met veel slingerwegen kwamen alle worteltjes die de kleine gegeten had er even hard weer uit. Het hele (gehuurde) kinderzitje zat onder.” Daarom raadt Suzanne Al, marketing director van Sunny Cars, aan om altijd een stoelhoes mee te nemen. Ze heeft zelf twee kleine kinderen met wie ze op vakantie rondrijdt in een huurauto. "Het voelt lekker fris aan en mocht er een ongelukje gebeuren, dan kun je de hoes makkelijk vervangen.”


Kiezen voor zekerheid

Tijdens het boekingsproces van de huurauto wordt op verschillende zaken gelet. De voorwaarden, zoals of en welke verzekeringen zijn inbegrepen, vinden de respondenten het belangrijkst (36 procent). De prijs is voor 33 procent de voornaamste afweging. 54 procent van de gezinnen zou een auto huren omdat dit financieel voordeliger is dan het boeken van losse excursies. "Reken maar eens uit wat drie excursies voor een gezin van vier kosten”, zegt Al. "Gemiddeld betaal je 50 euro per persoon. Dan kost dat je zo 600 euro terwijl je voor een huurauto gemiddeld 350 euro per week kwijt bent.” Nederlanders huren een auto op vakantie dan ook om bezienswaardigheden te bezoeken (75 procent), leuke plekjes te ontdekken (66 procent) en plaatsjes in de omgeving te bezoeken (62 procent), blijkt uit vorig onderzoek van Sunny Cars.


Duurzaam rijden

Gezinnen zijn niet alleen bezig met de prijs. 42 procent vindt duurzaam rijden belangrijk. Maar als ze een gratis optie zouden mogen kiezen, gaat slechts 15 procent voor een upgrade naar een elektrische of hybride auto. De GPS is met 50 procent een stuk populairder.


Wel merkt autohuurspecialist Sunny Cars dat klanten bewuster bezig zijn met duurzaamheid. "We krijgen vaker dan voorheen vragen over elektrische auto’s”, aldus Al. Momenteel is het op drie bestemmingen mogelijk om elektrische auto’s te huren. "We zien ook dat elk jaar meer CO2-Uitstoot wordt gecompenseerd.”

Link: https://www.sunnycars.nl/onderzoek/, https://www.sunnycars.nl/trendrapport-autohuur-buitenland-2018/, https://www.sunnycars.nl/maak-je-kilometers-groen/
Trefwoorden: Onderzoek rondreizen met kinderen, roadtrippen,

||| Blogs |||

13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/05/20
Studenten gaan sector met COVID-19-crisis helpen
CELTH organiseert samen met UNWTO, Saxion, NHL Stenden, HZ en BUas de eerste editie van de UNWTO Students’ League in Nederland voor derde- of vierdejaarsstudenten van leisure, toerisme en hospitality opleidingen. De studenten gaan aan de slag aan een case rond de COVID-19-crisis.
26/05/20
Na weken van videobellen lijkt vraag naar meetings groot
Op 1 juni openen de meeste meetingbedrijven weer hun deuren. Na de lockdown sinds 15 maart maken de ...
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.
26/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Orchideeën van luchtvaartmaatschappij voor ouderen in Amsterdam
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
25/05/20
Verbeteringen in WILDLANDS
Dierentuin WILDLANDS heeft de sluiting door coronacrisis aangegrepen om meerdere kleine verbeteringen door te voeren. Vandaag ging het park weer open, uiteraard met een anderhalve meter protocol.
25/05/20
Hoe tevreden zijn Nederlanders met hun vrije tijd?
In de Monitor Brede Welvaart onderzocht het CBS hoe het staat met de tevredenheid van de Nederlanders ten aanzien van de vrije tijd.
25/05/20
Rekenkamer kritisch op reisadviezen
De Nederlandse Rekenkamer is erg kritisch op de totstandkoming van de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.