Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2019
Auteur: Marc Gerlings

Verjonging cruisepassagiers

Verjonging cruisepassagiers
Al jarenlang probeert de cruiseindustrie een verjonging van de cruisepassagiers voor elkaar te krijgen. Dat lukt, blijkt uit de cijfers die op 16 april in Rotterdam werden gepresenteerd. Meer kinderen en tieners maken een cruise en dat duidt op meer families op de schepen. Daarbij neemt het aantal dertigers toe (+18%). Op meerdere fronten wint de rederijen terrein bij een jonger publiek. De nieuwe generatie schepen zijn ook gemaakt voor deze doelgroepen.

Uit het jaarlijkse onderzoek van Cruise Lines International Association (CLIA) blijkt dat 113.000 Nederlanders in 2018 een cruise boekten, een groei van 2.2%. Opmerkelijk is de groei van het aantal passagiers onder de 30 jaar.


Na een recordjaar in 2017 van 110.000 Nederlandse passagiers, was 2018 met 113.000 cruisegasten wederom een goed jaar.

De groei van het aantal kinderen onder de 13 was het grootst: 21%. Het aantal tieners aan boord steeg met 13%. In totaal maakten 11.000 Nederlandse kinderen vorig jaar een cruise, in 2017 waren dat er 10.000. De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor.


Paul Nuyens: "Breder publiek"

"Met 113.000 cruisereizigers noteren we een mooie toename ten opzichte van 2017,"zegt Paul Nuyens, CLIA (Cruise Lines International Association) Manager voor Nederland, België en Frankrijk. "Uit de cijfers blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een steeds breder publiek, zoals ook families met kinderen en jongeren. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 53 jaar,” benadrukt Paul Nuyens. "In 2018 was ruim 40% van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar."


De top drie favoriete cruisebestemmingen van de Nederlanders ziet er als volgt uit:


1. Centrale en Westelijke Middellandse Zee
2. Caribisch gebied
3. Noord-Europa


Trefwoorden: cruise, trend, cijfers, boeking

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.