Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-04-2019
Auteur: Marc Gerlings

Verjonging cruisepassagiers

Verjonging cruisepassagiers
Al jarenlang probeert de cruiseindustrie een verjonging van de cruisepassagiers voor elkaar te krijgen. Dat lukt, blijkt uit de cijfers die op 16 april in Rotterdam werden gepresenteerd. Meer kinderen en tieners maken een cruise en dat duidt op meer families op de schepen. Daarbij neemt het aantal dertigers toe (+18%). Op meerdere fronten wint de rederijen terrein bij een jonger publiek. De nieuwe generatie schepen zijn ook gemaakt voor deze doelgroepen.

Uit het jaarlijkse onderzoek van Cruise Lines International Association (CLIA) blijkt dat 113.000 Nederlanders in 2018 een cruise boekten, een groei van 2.2%. Opmerkelijk is de groei van het aantal passagiers onder de 30 jaar.


Na een recordjaar in 2017 van 110.000 Nederlandse passagiers, was 2018 met 113.000 cruisegasten wederom een goed jaar.

De groei van het aantal kinderen onder de 13 was het grootst: 21%. Het aantal tieners aan boord steeg met 13%. In totaal maakten 11.000 Nederlandse kinderen vorig jaar een cruise, in 2017 waren dat er 10.000. De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor.


Paul Nuyens: "Breder publiek"

"Met 113.000 cruisereizigers noteren we een mooie toename ten opzichte van 2017,"zegt Paul Nuyens, CLIA (Cruise Lines International Association) Manager voor Nederland, België en Frankrijk. "Uit de cijfers blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een steeds breder publiek, zoals ook families met kinderen en jongeren. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 53 jaar,” benadrukt Paul Nuyens. "In 2018 was ruim 40% van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar."


De top drie favoriete cruisebestemmingen van de Nederlanders ziet er als volgt uit:


1. Centrale en Westelijke Middellandse Zee
2. Caribisch gebied
3. Noord-Europa


Trefwoorden: cruise, trend, cijfers, boeking

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Boekingsplatform Vipio lanceert rubriek 'Bekend van TV'
Vipio heeft een speciale categorie gelanceert in de nieuwe rubriek over accommodaties die eerder te zien waren in populaire televisieprogramma's.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...