Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken
Nederlandse vakantieparken staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Consumenten verwachten steeds meer kwaliteit en beleving in de accommodatie en op het park. Bovendien groeit de Nederlandse markt niet meer, wordt de marketing specialistenwerk en er staat ons nog een grote duurzaamheidsopgave te wachten. Daarbovenop hebben we te maken met branchevervaging waardoor nieuwe spelers onze klanten verleiden en internationaal opererende platforms die de prijzen continu onder druk zetten.

Duidelijke keuzes maken
Vakantieparken die duidelijke keuzes maken, op hun niveau topkwaliteit leveren en aansluiten bij de belevingswereld van de consument, zullen overleven. Dat kunnen enerzijds parken zijn die zich richten op een basic beleving waarbij het park vooral een uitvalsbasis is voor activiteiten in de regio maar anderzijds ook parken die zelf een meer volledige beleving bieden en daarmee ook voor de regio aantrekkelijk zijn door bijzondere horeca en dagrecreactieve voorzieningen.

Verdienmodel verbreden
Ook voor vakantieparken met een specifiek thema en daarbij behorende doelgroep zien we een goede toekomst. Daarmee verbreden ze hun verdienmodel want een model dat voornamelijk is gericht op verhuur van standplaatsen en accommodaties zal in toenemende mate onder druk komen te staan. Consumenten zullen namelijk alleen voor unieke locaties, de nieuwste accommodaties en de meest bijzondere belevingen de hoofdprijs willen betalen.

Samen buitenlandse markt bewerken
De Nederlandse verblijfsrecreatie moet zich voorbereiden op een stabiele Nederlandse markt. De groei zit vooral in de buitenlandse gast die ons bijzondere aanbod in toenemende mate ontdekt. Dat gaat niet vanzelf en zal de nodige marketinginspanningen vereisen die veel individuele bedrijven niet zullen kunnen opbrengen. Samenwerking is hier het devies waarbij niet alleen regionaal maar ook thematisch kan worden samengewerkt.

Verschillende belevingswerelden
Campings zullen om een substantiële rol in de verblijfsrecreatie te blijven spelen zich duidelijker van het bungalowsegment moeten onderscheiden. Op een campings staat samen zijn met andere gasten veel meer centraal dan op een bungalowpark waar het beleven van de vakantie met het eigen gezin/familie veruit het belangrijkst is. In zowel de marketingcommunicatie als productontwikkeling moet dat aspect een veel prominentere plek krijgen. Campings zullen daarnaast een antwoord moeten vinden op het ontkamperen van de Nederlanders en een oplossingen moeten bieden in het aanbieden van kampeeruitrustingen.

Van elkaar leren
Er is kortom veel werk aan de winkel maar daarin staan de bedrijven zeker niet alleen. We kunnen veel van elkaar en van innovators uit andere sectoren leren. Die kennis brengt PleisureWorld NRIT ook dit jaar weer bij elkaar op de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Dit jaar op een toonaangevend en innovatief park, Safari Resort Beekse Bergen waar we bij Libéma te gast zijn. Een bedrijf dat zowel in dag- en verblijfsrecreatie en het zakelijk segment opereert. We hopen u daar te ontmoeten om samen uw bedrijf en de branche vooruit te brengen.

Nieuwsgierig naar de invulling van het programma?  Kijk dan op de congreswebsite en reserveer nu je ticket

Pleisureworld NRIT is hét platform in toerisme, recreatie en vrije tijd waar advies, kennis en inspiratie samenkomen. Dat doen wij onder andere met talloze bekende publicaties, het organiseren van evenementen en Vakdagen, het kennisplatform van NRIT Media en de diensten van Pleisureworld Advies voor onderzoek en support aan alle soorten ondernemingen in onze branche.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakdagen

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...