Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-03-2019
Auteur: Marc Gerlings

Strandpaviljoens in heel Nederland

Strandpaviljoens in heel Nederland

De afgelopen vijf jaar is het aantal strandpaviljoens in Nederland toegenomen van 396 naar 413 paviljoens. De stijging bedraagt hiermee 4%, een groei die positief afwijkt van de negatieve ontwikkeling van de totale dranksector (-2%). Opvallend: De groei wordt voor een groot deel veroorzaakt door nieuwe paviljoens in de niet-kustprovincies. Hier kwamen er 9 paviljoens bij (+41%), waarvan alleen in Gelderland al 4 bedrijven.

Uit de publicatie ‘Het Strandpaviljoen in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies blijkt dat einde van de groei nog niet in zicht is, dat steeds meer paviljoens jaarrond open zijn en dat duurzaamheid een steeds belangrijkere thema wordt.

Ontwikkeling aan de kust

De afgelopen vijf jaar zijn er in de kustprovincies Zeeland en Noord-Holland relatief gezien de meeste strandpaviljoens bijgekomen. In absolute aantallen was de stijging het grootst in Noord-Holland (+6).

In de tien strandgemeenten met de meeste strandpaviljoens van Nederland zijn 252 strandpaviljoens gevestigd, een stijging van 7% ten opzichte van vijf jaar geleden. Dit aantal is goed voor ruim 60% van het totale aanbod. Binnen de top 10 blijven Den Haag, Zandvoort en Veere de strandgemeenten met de meeste paviljoens. De gemeente Veere heeft de afgelopen vijf jaar de sterkste groei doorgemaakt. Hier steeg het aantal met 6 strandpaviljoens naar 30 vestigingen (+25%). Bijna de helft van het Zeeuwse aanbod is gevestigd in deze populaire toeristische kustgemeente.

Kust geliefd bij buitenlandse toeristen

De kust is een populaire plek voor veel buitenlandse toeristen. Volgens het NBTC Holland Marketing werd in 2017 de kust door 2,6 miljoen buitenlanders bezocht. Dit is een stijging van 12% ten opzichte van 2015. Het aantal overnachtingen langs de kust is de afgelopen 5 jaar met circa 10% toegenomen tot ruim 24 miljoen. Dit wordt volledig veroorzaakt door een groei van het buitenlandse segment (+30%, ruim 45% van het totaal).

Jaarrond populair

Sinds 1998 heeft Rijkswaterstaat ingestemd met jaarrond exploitaties. Door de specifieke voorwaarden wordt vaak een kwaliteitsimpuls gegeven aan de uitstraling en faciliteiten van het paviljoen, waardoor het bijvoorbeeld voor feesten en partijen steeds aantrekkelijker wordt om naar het strand te gaan.
Dit wordt tevens steeds meer gestimuleerd door de gemeenten die een stijlvolle en aantrekkelijke badplaats willen worden. Voor veel badplaatsen wordt het trekken van bezoekers in alle seizoenen ook een steeds belangrijker thema. Volgens Strand Nederland zijn er momenteel 164 jaarrondexploitaties aan de Nederlandse kust, dit waren er in 2016 nog 150.

Verdere lichte stijging van aanbod

Het is te verwachten dat het aanbod van strandpaviljoens de komende jaren licht zal blijven stijgen. Dit komt o.a. door de internationale marketing inspanningen van het NBTC waarin het strand een prominente rol speelt, als één van de vier belangrijkste ‘Holland ervaringen’. Daarnaast zien we een groeiende interesse in de samenleving voor alles wat buiten is (terrassen, festivals, bbq, buitenkeukens) en wordt ook slapen op het strand steeds populairder.

De groei zal wederom met name buiten de kustprovincies doorzetten. Exploitanten aan de kust hebben te maken met factoren als de natuurbeschermingswet en bestemmingsplannen waardoor er vaak een maximum geldt voor het aantal strandpaviljoens per gemeente of gebied.

Schoon, schoner, schoonst & duurzaam

Aandacht voor schone stranden (Ouddorp winnaar 2018), initiatieven als ‘Green Deal Schone stranden’ en ‘Grondstofjutters’ waar ondernemers, overheid en strandbewoners de handen in één slaan zorgen er voor dat er steeds meer aandacht is voor het milieu op en rond het strand. De roep om vermindering van plastic (rietjes, bakjes) en gebruik van afbreekbare materialen neemt verder toe. In Den Haag wordt in samenwerking met de TU Delft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een gasloos en klimaatneutraal paviljoen.

Het strand is uiteraard een perfecte plek om gebruik te maken van de zon, dus het is niet meer dan logisch dat steeds meer paviljoens in de toekomst zullen investeren in zonnepanelen. In Castricum wordt de volgende stap gezet in overnachten aan de kust; hier start paviljoen Zoomers een strandhotel (13 kamers) op het duin. Met zonnepanelen, zonder gas…

Aandachtspunt gemeenten: bereikbaarheid

Voor veel drukke toeristische kustgemeenten wordt bereikbaarheid en ontsluiting in het hoogseizoen een cruciaal onderwerp. Zo zijn er in Scheveningen volop plannen voor de herontwikkeling van de boulevard en met de komst van Legoland zullen steeds meer mensen de badplaats bezoeken. Parkeren, bewegwijzering, openbaar vervoer, fietsenstallingen en doorstroming worden hierdoor extra belangrijke politieke agendapunten.

Topics:Horeca, Leisure
Trefwoorden: paviljoen, strand, horeca, trend

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...