Geplaatst op: 12-03-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Topzomer voor Zeeland

Topzomer voor Zeeland

Eindeloos mooi weer en een nummer één-hit in België zorgden voor een recordjaar voor toerisme in Zeeland: in 2018 werden 10,5 miljoen overnachtingen in Zeeland doorgebracht, 4,5% meer dan in 2017.


Kenniscentrum Kusttoerisme, onderdeel van HZ University of Applied Sciences, heeft de cijfers op een rij gezet en samen met VVV Zeeland geanalyseerd.

Zoutelande-effect

 

Het Zoutelande-effect is duidelijk zichtbaar in de cijfers: het aantal overnachtingen van Belgische gasten nam gedurende het gehele jaar fors toe (+19% naar 1,23 miljoen). Zeeland is nu de populairste provincie voor onze Zuiderburen, in 2017 had Zeeland nog de vijfde positie op de ranglijst. Het effect van deze hit was maar deels zichtbaar in eigen land, er kwamen 3% meer Nederlanders naar Zeeland, maar ze bleven korter, waardoor het aantal overnachtingen daalde met 1% naar 4,76 miljoen. Zo verliest Zeeland weer wat marktaandeel op een verder stabiele binnenlandse vakantiemarkt.



De Duitsers zijn in toenemende mate fan van Zeeland, het toerisme vanuit Duitsland groeide opnieuw met 7,5%, naar 4,29 miljoen. Nederland, Duitsland en België blijven verreweg de belangrijkste herkomstmarkten, slecht 2,5% van de gasten komt uit andere landen.

Zomer groeit nauwelijks

 

Kijkend naar de spreiding over het jaar is een flinke groei zichtbaar in het eerste kwartaal (+24%). Deels wordt dit veroorzaakt door de vroege Pasen (en dus een verschuiving van overnachtingen van april naar maart), maar ook in februari werden veel meer overnachtingen geregistreerd. In de zomermaanden was er nauwelijks sprake van groei, maar dit is van oudsher al de drukst bezochte periode in Zeeland. In het vierde kwartaal werden wel weer groeicijfers genoteerd (+8%).


Sterke groei hotelovernachtingen

 

Kijkend naar type accommodatie, zien we in Zeeland een sterke groei van het aantal hotelovernachtingen (+13%), vooral dankzij buitenlandse toeristen. Ook het aantal nachten op ‘huisjesterreinen’ (bungalowparken en verhuurchalets op campings) groeide verder in 2018 (+7%). Het toeristisch kamperen daalde opnieuw licht in 2018; Nederlandse kampeerders verbleven minder nachten en het aantal buitenlandse kampeerovernachtingen bleef gelijk. Overigens is Zeeland wel de populairste provincie voor buitenlandse kampeergasten: ruim een kwart koos voor Zeeland als bestemming van de kampeervakantie.


VVV Zeeland blijft aan de weg timmeren

 

Het CBS noteert voor Zeeland dus volop positieve cijfers. Erik van den Dobbelsteen, directeur van VVV Zeeland: "Gezien de onderliggende trends zullen we in 2019 actief blijven werven op de Duitse markt. Thema's als culinair, kust, fietsen en water slaan aan. Het zijn loyale gasten die vaker terugkomen ook in de schouderseizoenen. Ook zullen we in België slim en creatief aanhaken op de spotlight die Zoutelande afgelopen jaar kreeg. Om het marktaandeel in de binnenlandse markt terug te veroveren zullen we steviger inzetten op de Nederlandse markt. Via thema's als culinair, cultuur, evenementen en actief buiten laten we zien dat Zeeland een langer bezoek waard is.”

Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, zeeland, overnachtingen
    

||| Blogs |||

08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/19
Populairste destinaties zomer 2019 gemeten in verkoop vliegtickets
Voor het tweede jaar op rij zijn Barcelona (Europa) en Bangkok (wereldwijd) de populairste vakantie...
11/07/19
TUI en Le Champion samen verder in sportreizen
Sportorganisatie Le Champion en reisorganisator TUI Sports gaan samenwerken om bijzondere sportreize...
11/07/19
Dashboard maakt verkeer rondom Brussels Airport duidelijk
Om de reis naar de luchthaven makkelijker te maken, lanceert Brussels Airport samen met Manyways.b...
11/07/19
Hoe duur zijn boodschappen in de meest populaire vakantielanden?
Dat Nederland vanwege de sterke concurrentie een voordelig boodschappenland is, is algemeen bekend. Maar hoe zit het met de prijzen in de voor Nederlanders populairste vakantielanden?
09/07/19
Vier de zomer als een VIP op de Heuvelrug
Voor iedereen die deze zomer op de Heuvelrug verblijft, lanceert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT...
09/07/19
Goede vooruitzichten voor toeristisch Zeeland
Vanaf komend weekend verwacht VVV Zeeland weer een groot aantal toeristen te mogen ontvangen in de p...
09/07/19
Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden
Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwage...
08/07/19
Krim start met Joris Jutter
Op Waddeneiland Texel is het natuurlijk voor kinderen razend spannend om te jutten. Daarop bedacht...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk